لاریجانی به مجلس نمی‌‌رود

لاریجانی به مجلس نمی‌‌رود

بر اساس نمودار، ثبت‌نام به‌مدت یک هفته است و به موازات آن هیات‌های اجرایی و نظارتی‌تشکیل می‌شوند و بعد از آن، وارد مرحله اعتراضات می‌شویم که در نمودار به آن اشاره شده است.

کد خبر : ۷۴۵۲۰
بازدید : ۵۴۲۷
لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نمی‌شود
ماراتن انتخابات مجلس یازدهم در حالی امروز یکشنبه در سراسر کشور آغاز می‌شود که علی لاریجانی، رئیس دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، دیروز رسما از کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره پارلمان انصراف داد.
انتخابات مجلس همزمان با انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود و داوطلبان حضور در این انتخابات از امروز تا ۱۶ آذرماه فرصت دارند نام خود را در میان نامزد‌ها ثبت کنند. معاون سیاسی وزیر کشور گفت که آخرین پیش‌بینی‌ها از مشارکت ۵۰ درصدی در انتخابات پیش رو حکایت دارد.

روند تکاپو‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از امروز (یکشنبه) با شروع ثبت‌نام داوطلبان، رسما آغاز شد. رئیس ستاد انتخابات کشور روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اعلام خبر آغاز ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری از صبح امروز در سراسر کشور، گفت که روند ثبت‌نام تا ۱۶ آذر ادامه دارد.
براساس گزارش «ایرنا» از این نشست خبری، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین از آموزش همه عوامل مربوط به اجرای انتخابات از جمله ۲ هزار فرماندار و بخشداران مستقل خبر داد و با توضیح اینکه سه استان خارج از این دوره‌ها بود و همکاران به آن استان‌ها رفتند و آموزش‌ها برگزار شد، گفت: در حال حاضر عاملی نداریم که آموزش ندیده باشد و براساس تقویم انتخابات کشور به روز هستیم.
او همچنین افزود: پنج‌شنبه مانور اجرایی به‌صورت برخط در وزارت کشور برگزار و با همه فرمانداران ارتباط برقرار شد و سعی شد مشکلات برخی فرمانداری‌ها به سرعت برطرف شود.

احتمال ثبت‌نام ۷ هزار نفر
رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تحرکات و تلاش برخی در استان‌ها تا آبان امسال گفت: در استان‌ها طبق برآورد فرمانداری‌ها، کسانی که تا آبان امسال تلاش‌ها و تحرکاتی داشته‌اند، حدود ۷ هزار نفر در سراسر کشور بودند. این افراد توسط فرمانداری‌ها مشخص شدند که ممکن است ثبت‌نام کنند که ۲۶ درصد این افراد اصلاح‌طلب، ۳۴ درصد اصولگرا و ۴۰ درصد از طیف مستقلین هستند.
او با بیان اینکه مدارک حداقلی یعنی اینکه اگر داوطلبی مدرک معتبر یا احراز سن ندارد برای ثبت‌نام نیاید، تصریح کرد: شنبه آینده قطعا خواهیم گفت: چه تعداد ثبت‌نام کرده‌اند، اما برای احراز صلاحیت نمی‌توانیم به این سرعت اعلام کنیم.

پیش‌بینی مشارکت ۵۰ درصدی
معاون سیاسی وزیر کشور در ادامه این نشست خبری با اشاره به برآوردی از میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: تا پایان آبان چیزی حدود ۵۰ درصد مشارکت پیش‌بینی شده است که امیدواریم در ۳ ماه باقی مانده تا انتخابات این رقم افزایش پیدا کند. به گفته او، میانگین مشارکت مردم در انتخابات در ۱۰ دوره قبل حداقل ۶۰ درصد بوده است.
جمال عرف همچنین با اشاره به نمودار زمان‌بندی انتخابات گفت: بر اساس نمودار، ثبت‌نام به‌مدت یک هفته است و به موازات آن هیات‌های اجرایی و نظارتی‌تشکیل می‌شوند و بعد از آن، وارد مرحله اعتراضات می‌شویم که در نمودار به آن اشاره شده است. همچنین پس از هیات نظارت، یک مرحله ۲۰ روزه وجود دارد که در نهایت لیست نهایی، ۸ روز قبل برای هر حوزه اعلام می‌شود که این افراد می‌توانند تبلیغات کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره چرایی نبود شرایط برای ثبت‌نام الکترونیک داوطلبان گفت: اگر روزی قرار شد داوطلبان در منزل به‌صورت الکترونیکی ثبت‌نام کنند دیگر به مدارک کاغذی نیازی نخواهد بود، اما قانون امروز این اجازه را به ما نمی‌دهد. قانون می‌گوید داوطلبان باید برای ثبت‌نام به فرمانداری‌ها مراجعه کنند.
عرف با ابراز امیدواری از اینکه با توسعه دولت الکترونیک در این مسیرگام برداریم، گفت: البته این امر مستلزم تصویب قانون است و در اصلاح قانون انتخابات این موارد را خواهیم گنجاند.

فعالیت ستاد امنیت
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در کنار ستاد انتخابات کشور ستاد امنیت هم با ریاست حسین ذوالفقاری برای ارزیابی امنیت کشور فعالیت می‌کند، گفت: چند حوزه در چند روز گذشته سابقه ناآرامی داشت. در انتخابات سال‌های ۹۰ و ۹۴ در حد زخمی شدن را داشتیم، چون سطح رقابت‌ها تند و تیز می‌شود و این موارد پیش می‌آید. او با بیان اینکه در ستاد امنیت این موارد بررسی می‌شود، توضیح داد: نخست اقدام پیشگیرانه انجام و عوامل شناسایی می‌شود.
فرمانداران آن قسمت‌ها باید باتجربه و دارای سابقه برگزاری انتخابات باشند. معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه حوادث اخیر در برخی از مناطق حتما می‌تواند تاثیر داشته باشد، گفت: در مناطقی که پیش‌بینی می‌شود تحرکات اثر بگذارد اقداماتی انجام خواهد شد.

ملاک برای احراز صلاحیت
عرف درباره دستگاه احراز هویت هم توضیح داد: درخصوص احراز هویت افراد در شعب توانستیم در این انتخابات به جمع‌بندی برسیم. با کمک وزارت دفاع در حال تولید دستگاهی هستیم که احراز صلاحیت می‌کند. او با بیان اینکه شناسنامه متوفی و غیرمعتبر نخواهیم داشت اعلام کرد: ملاک کد ملی است، چون اگر کد ملی قبلا رای داده باشد دیگر نمی‌تواند رای دهد.
معاون سیاسی وزیر کشور افزود: گام دوم پس از احراز، بحث اخذ رای است، دستگاه اخذ رای الکترونیکی در دور قبل در دو مقطع مانند شورای شهر تهران در اختیار شهرداری قرار داده شد، اما تا این لحظه با شورای نگهبان به جمع‌بندی نرسیدیم و در بحث نرم‌افزار و سخت‌افزار صندوق، سوالاتی داشتند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با استناد به قانون گفت: در قانون آمده هر سه مرحله احراز هویت، اخذ رای و شمارش آرا به‌صورت الکترونیکی انجام شود و باید با شورای نگهبان روی اخذ رای الکترونیک به جمع‌بندی برسیم. وی با بیان اینکه ستاد انتخابات کشور براساس هیات اجرایی فعالیت خود را انجام می‌دهد، گفت: مبنای ما ۴ مرجع است و شورای نگهبان براساس هیات‌نظارت کار‌ها را انجام می‌دهد. قاعدتا تفاوت‌هایی وجود دارد، اما من درباره هیات‌های اجرایی می‌توانم حرف بزنم که ما براساس ۴ مرجع کار خود را انجام خواهیم داد.

برکناری یک مجری انتخابات
معاون سیاسی وزیر کشور درباره اینکه وزارت کشور چگونه اصل بی‌طرفی را در انتخابات پیش‌رو رعایت می‌کند، اظهار کرد: وزارت کشور در هر مقطعی متوجه شود فرمانداری یا بخشداری به وظیفه خود عمل نمی‌کند او را عزل خواهد کرد حتی اگر این موضوع شب انتخابات اتفاق بیفتد.
وی افزود: به همین منظور چند روز قبل یکی از عزیزان در یکی از شهرستان‌ها برکنار شد، چون این شائبه ایجاد شد که او برای جایی و کسی کار می‌کند. عرف درباره وجود اختلاف نظر بین شورای‌نگهبان و دولت گفت: با شورای نگهبان جلسات مختلفی داریم.
توصیه این است با توجه به شرایط امروز، با نگاه انبساطی وارد شویم. قانون اعلام کرده چهار مرجع می‌توانند نسبت به سابقه داوطلبان نظر دهند همین چهار مرجع نظر دهند و نظر‌دهی خارج از چهارمرجع نباشد. در چارچوب قانون تکلیف ما مشخص است.

مکان ثبت‌نام در تهران
بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات فرمانداری تهران، داوطلبان کاندیداتوری در حوزه انتخابیه تهران برای ثبت‌نام باید به مجموعه «چهل سرای مصلی امام خمینی (ره)» واقع در خیابان مطهری، خیابان علی اکبری، روبه‌روی کوچه تیرداد مراجعه کنند. داوطلبان کاندیداتوری در حوزه انتخابیه تهران می‌توانند علاوه بر محل تعیین شده از سوی فرمانداری تهران، جهت ثبت‌نام به وزارت کشور نیز مراجعه کنند.

انصراف علی لاریجانی از انتخابات مجلس
مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم شرکت خود در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد. علی لاریجانی عصر دیروز در حاشیه سفر به قم و دیدار با برخی از مدیران استان درخصوص تصمیم خود برای شرکت در انتخابات آتی مجلس گفت: اینکه بنده سه دوره و ۱۲ سال وکیل مردم قم بودم افتخاری برای من بوده است، چراکه مردم قم حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی دارند و همواره در این مسیر پیشرو بوده‌اند؛ اما من در این دوره از انتخابات برنامه‌ای برای شرکت ندارم. او عنوان کرد: نه تنها در استان قم بلکه از سایر استان‌ها نیز برای انتخابات ثبت نام نخواهم کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید