چرا با بالارفتن سن، شکم بزرگ می‌شود؟

چرا با بالارفتن سن، شکم بزرگ می‌شود؟

واع مختلف چربی‌ها در بدن انسان وجود دارند - چربی‌های سفید و قهوه‌ای. اولی یعنی چربی‌های سفید زیر پوست شکم و ران‌ها قرار دارند و در نتیجه مصرف مواد غذایی سنگین و چرب به وجود می‌آیند.

کد خبر : ۷۴۷۲۷
بازدید : ۱۳۰۸۰
چرا با بالارفتن سن، شکم بزرگ می‌شود؟
در مراحل بالا رفتن سن، توانایی بدن برای سوزاندن چربی کاهش می‌یابد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت یکی از دو گونه چربی که در بدن وجود دارد کمتر شده و مانع از آن می‌شود که چربی‌های گروه دیگر به خوبی بسوزند.
از این رو شکم، بزرگ می‌شود. زمان که سپری می‌شود و سن و سال بالا می‌رود چربی‌ها زیر پوست تلنبار می‌شوند و به همین دلیل بسختی می‌توان از شرشان خلاص شد.

انواع مختلف چربی‌ها در بدن انسان وجود دارند - چربی‌های سفید و قهوه‌ای. اولی یعنی چربی‌های سفید زیر پوست شکم و ران‌ها قرار دارند و در نتیجه مصرف مواد غذایی سنگین و چرب به وجود می‌آیند.

چربی‌های قهوه‌ای با بالا بردن متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن باعث تولید گرما شده و به سوختن چربی‌های سفید کمک می‌کنند.

بررسی‌های پژوهشگران حاکی از این است که چاقی شکمی ممکن است باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود. محققان در این مورد سطح هورمون کورتیزل که به هورمون استرس مشهور است را مقصر می‌دانند و می‌گویند با بیشتر شدن فشار‌های روانی، این هورمون در خون بیشتر می‌شود و نظم توزیع چربی در بدن به هم می‌خورد.

در چنین شرایطی سوخت وساز بدن دچار مشکل می‌شود و دست به دست دادن همه این عوامل، باعث می‌شود شکم بزرگ شود. برای رفع بزرگی شکم مصرف «فیبر» می‌تواند کمک کند.

مصرف به اندازه فیبر می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را تضمین و از این طریق شکم را هم کوچک کند. پژوهشگران معتقدند کسانی که هر روز ۱۰ گرم فیبر می‌خورند - دو سیب کوچک، و یا نصف فنجان لوبیا قرمز، چربی‌های احشایی بدن شان ۳/۷ درصد کمتر شده و صاحب شکمی تخت می‌شوند.
بسیاری از سبزی‌های برگ سبز مثل کاهو سرشار از فیبر هستند و مصرف هر روزه شان می‌تواند فعالیت دستگاه گوارش را تنظیم کند.

محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مردانی که دچار چربی شکم هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. از نظر محققان هلندی کسانی که شکمی چاق دارند، فشار خون شان هم بالاتر است و بیشتر به مشکلات کلیوی دچار می‌شوند.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید