گرتا تونبرگ؛ چهره اول سال ۲۰۱۹

گرتا تونبرگ؛ چهره اول سال ۲۰۱۹

گرتا تونبرگ فعال نوجوان محیط زیست برنده جایزه سالانه مجله تایم شد.

کد خبر : ۷۴۹۰۷
بازدید : ۴۷۷۴
مجله «تایم» گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، را به عنوان «شخصیت سال ۲۰۱۹» برگزید. این مجله آمریکایی که هرساله «چهره سال» را برمی‌گزیند امسال در بیانیه‌ای ضمن معرفی این نوجوان فعال محیط زیست به عنوان چهره اول سال ۲۰۱۹ میلادی نوشت: «سیاست‌های مربوط به اقدامات زیست‌محیطی همچون خود این پدیده بسیار پیچیده و قطب‌بندی شده است و گرتا تونبرگ نیز یک راه‌حل جادویی ندارد. ولی او توانسته است نگرانی‌ها و اضطراب‌های موجود در مورد این پدیده را به جنبش جهانی برای تغییرات سریع بدل کند».

در این بیانیه با اشاره به فعالیت‌های گسترده گرتا تونبرگ و سفر‌های متعدد این نوجوان فعال محیط زیست و دیدارهایش با رهبران دنیا تاکید شده که «گرتا تونبرگ کسانی را که مخالف اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی هستند، شرمسار کرده است».

پس از دیدار‌های بسیار این نوجوان فعال محیط زیست بسیاری از رهبران سیاسی جهان متعهد شدند که اقدامات بیشتری برای مقابله با تغییرات گسترده اقلیمی انجام دهند. هرچند که برخی دیگر از رهبران جهان انتقاد‌های گرتا تونبرگ را تاب نیاوردند.
این نوجوان نام‌اشنا خطاب به مدیران اقتصاد جهانی در اجلاس «دائوس» گفته بود که «می‌خواهم شما مضطرب شوید. می‌خواهم هراسی را که من هر روز تجربه می‌کنم احساس کنید؛ و بعد می‌خواهم که اقدام کنید».

گرتا تونبرگ ژانویه امسال ۱۷ ساله خواهد شد. او جوان‌ترین فردی‌ست که در طول تاریخ برنده این جایزه از طرف مجله نیویورکی «تایم» می‌شود.

گرتا تونبرگ یک روز قبل از دریافت این جایزه، در جریان کنفرانس زیست محیطی سازمان ملل متحد در مادرید رهبران سیاسی و اقتصادی جهان را به خاطر «فریب دادن مردم و انجام ندادن اقدامات واقعی در مورد بحران زیست محیطی» مورد شماتت قرار داد.

به گفته این نوجوان فعال محیط‌زیست «وظیفه اصلی کنفرانس زیست محیطی یافتن راه حل‌های جامع است، ولی به نظر می‌رسد که در عالم واقع به مجمعی برای دولت‌های جهان بدل شده تا در مورد فرار از مقررات مذاکره کنند و تعهدات خود را کاهش دهند».

گرتا تونبرگ
گرتا تونبرگ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «خطر واقعی این است که سیاستمداران و مدیران شرکت‌ها طوری وانمود می‌کنند که گویا اقدامات واقعی انجام می‌شود. ولی در حقیقت به غیر از ارائه آمار‌های زیرکانه و روابط عمومی هیچ اقدام دیگری انجام نشده است».

آنگونه که دانشمندان می‌گویند خطر تغییرات گسترده اقلیمی بسیار بیشتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد به ما نزدیک‌تر شده است و به تعبیر بسیاری از پژوهشگران، شرایط اقلیمی در جهان هم‌اکنون به نقطه «غیرقابل بازگشت» رسیده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید