دومین مرحله یارانه معیشتی در روز‌های آینده

دومین مرحله یارانه معیشتی در روز‌های آینده

آنچه به‌عنوان لایحه از طرف دولت به مجلس تقدیم شد فقط یک پیشنهاد است که گفتیم سال آینده منابع و هزینه را این طور می‌بینیم و مجلس حق دارد همه منابع را کنار بگذارد و منابع دیگری معرفی کند و مصارف را تغییر دهد.

کد خبر : ۷۵۳۷۵
بازدید : ۷۵۸۲
واریز دومین مرحله یارانه معیشتی در روز‌های آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در چند روز آینده دومین پرداخت طرح حمایت معیشتی را مردم دریافت می‌کنند و در ۲۰ دی ماه نیز یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

به گزارش «ایبِنا» محمد باقر نوبخت درخصوص نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس و در پاسخ به این سوال که کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی بودجه هستند آیا فکر می‌کنید اعداد و ارقام لایحه بودجه ارسالی به مجلس محقق می‌شود؟ افزود: یک بحث این است آیا منابعی که پیش بینی کردیم قابل وصول است یا نه، بحث دیگر هزینه‌ها یا مصارفی است که پیش بینی شده آیا این هزینه‌ها را می‌توانیم کم کنیم یا نه؟

وی درباره هزینه‌ها گفت: رفاه اجتماعی یکی از هزینه‌هایی است که شامل پرداختی به بازنشستگان، کمیته امداد و بهزیستی است. نوبخت افزود: اگر کسی از مجلس تصور کند به این قشر زیاد پرداخت می‌کنیم و باید کم شود حتما عدد آن را اعلام کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: پرداختی بعدی مربوط به آموزش و پژوهش است که اگر مجلس بگوید پرداختی شما به فرهنگیان زیاد است بسیار قدردانی می‌کنیم که آن را به جامعه هم منعکس کنند.
نوبخت گفت: پرداخت بعدی امنیت و دفاع است که اگر کمیسیون امنیت ملی تصور می‌کند این رقم زیاد است و باید کم شود به ما اعلام کند. نوبخت افزود: پرداخت بعدی بخش سلامت و بهداشت است که با قاطعیت آن را دنبال می‌کنیم حالا مجلس بگوید این منابعی که از سه محل درآمدها، واگذاری درآمد‌های سرمایه‌ای و مالی در نظرگرفته‌ایم می‌شود این‌ها را کم کرد و از کجا جبران کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آنچه به‌عنوان لایحه از طرف دولت به مجلس تقدیم شد فقط یک پیشنهاد است که گفتیم سال آینده منابع و هزینه را این طور می‌بینیم و مجلس حق دارد همه منابع را کنار بگذارد و منابع دیگری معرفی کند و مصارف را تغییر دهد. نوبخت گفت: این گوی و این میدان و این هم لایحه بودجه سال ۹۹، چون در مجلس عقل جمعی وجود دارد حتما تصمیم درستی می‌گیرند و به دولت کمک می‌کنند تا کاستی‌های بودجه جبران شود.
وی گفت: لایحه بودجه سال ۹۹ در وقت قانونی به مجلس ارسال و ابتدا در کمیسیون برنامه و بودجه، بررسی و کلیات آن با رای اکثریت تصویب شد. نوبخت افزود: بر اساس آیین نامه داخلی، کمیسیون‌ها پیشنهاد‌های نمایندگان مجلس را بررسی می‌کنند و کلیات لایحه را ابتدا به تصویب می‌رسانند و وارد جزئیات می‌شوند. وی گفت: دیروز نوبت کمیسیون اقتصادی بود که لایحه بودجه سال آینده را مبنی بر چهار محور پیش‌بینی منابع، برآورد هزینه، سیاست‌ها و اهداف بررسی کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در بخش منابع حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان منابعی است که برای سال آینده از سه محل درآمدها، دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی دیده شده است. نوبخت گفت: حداقل استفاده از نفت در بودجه پیش بینی شده و حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است در حالی که در سال جاری این رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود یعنی وابستگی منابع عمومی ما به نفت کمتر از ۱۰ درصد است که آن را هم ۱۰۰ درصد برای اجرای طرح‌های عمرانی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: ۷۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی سال آینده در نظر گرفته شده که این مبلغ همه از فروش نفت و صادرات گاز به دست می‌آید؛ البته ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای طرح‌های عمرانی از منابع غیر نفتی دیده شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده حداقل ۴۷ هزار میلیارد تومان از اوراقی که سال‌های پیش منتشر کردیم، بازخرید خواهیم کرد و ۱۱ هزار میلیارد تومان سود این اوراق را در نظر گرفتیم. نوبخت افزود: طوری برنامه‌ریزی شده که مصرف ما هدفمند شود و این مصارف در سه بخش هزینه‌های جاری و عمرانی و تملک دارایی‌های مالی دیده شده است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: در بخش هزینه‌های جاری سیاست ما این است که برای جبران کاهش قدرت خرید مردم استفاده شود، یعنی این پول را به بخشی اختصاص دهیم که به سفره‌های ایرانی مرتبط شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: برای کارمندان افزایش ۱۵ درصدی حقوق در نظر گرفته شده تا بتوانیم کاهش قدرت خرید را جبران کنیم و برای بازنشستگان نیز غیر از ۱۵ درصد ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی توزیع خواهیم کرد، همچنین برای فرهنگیان هم علاوه بر موارد گفته شده سه هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی و ترمیم حقوق استفاده می‌کنیم.

نوبخت گفت: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت طرح معیشتی در نظر گرفته شده که آن را قانونمند کردیم تا در سال آینده نیز پرداخت کنیم که ماهانه دو هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان به واجدان شرایط پرداخت می‌شود. وی درباره کسانی که موفق به ثبت نام در طرح حمایت معیشتی نشدند، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی این موضوع است و در آینده نزدیک آن را تعیین تکلیف می‌کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خودمان را موظف می‌دانیم هر تعداد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کند و آن‌ها در ماه اول مبلغ حمایت معیشتی را دریافت نکرده باشند، در ماه دوم دو برابر پرداخت می‌کنیم.

نوبخت افزود: در چند روز آینده مردم دومین پرداخت طرح حمایت معیشتی را دریافت می‌کنند و در ۲۰ دی ماه یارانه نقدی پرداخت می‌شود و حقوق کارمندان و بازنشستگان را نیز پایان ماه پرداخت می‌کنیم.

وی درباره طرح کاهش قیمت بنزین که برخی نمایندگان آن را مطرح کردند هم گفت: فراموش نکنید. رشد مصرف از حدود ۷۳ میلیون لیتر به بیش از ۹۷ میلیون لیتر در روز رسیده بود که البته ۲۰ میلیون لیتر الان کمتر شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر با همین فرآیند تا دو سال آینده رشد مصرف بنزین پیش می‌رفت، آن وقت کشور قادربه تامین بنزین نبود، درست است که افزایش قیمت بنزین الان تلخ است، اما با افزایش قیمت، حتی یک ریال در بودجه هزینه نمی‌شود و همه آن رابه مردم بر‌می‌گردانیم و بر این اساس این طرح پیشنهادی نمایندگان می‌تواند مصرف را محدود کند و اگر مردم راضی باشند، دولت مخالفتی ندارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید