ویروس مرگبار "کرونا"؛ طغیان ویروس خطرناک چینی در جهان

ویروس مرگبار "کرونا"؛ طغیان ویروس خطرناک چینی در جهان

گرچه محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا کنترل می‌شوند و تاکنون مورد ابتلا به این ویروس نیز گزارش نشده است، اما با این وجود شیوع این بیماری در کشور‌های همسایه ایران گزارش شده و این خطری در کمین برای شیوع ویروس و انتقال به کشورهای دیگر محسوب می‌شود.

کد خبر : ۷۶۳۸۳
بازدید : ۲۵۵۳
خطر ویروس مرگبار
فرادید | "کرونا" نام ویروس جدید مرگباری ست که از چند روز گذشته چین را به خود درگیر کرده است. شیوع این ویروس مرگبار در شهر ووهان استان هوبی چین آغاز شده و به سایر شهر‌های این کشور شیوع پیدا کرده است. البته این ویروس تا کنون علاوه بر چین و برخی کشور‌های آسیایی از جمله مالزی، در ۱۱ کشور دیگر از جمله آمریکا، فرانسه و استرالیا نیز مشاهده شده است.

به گزارش فرادید، براساس برخی گزارش ها، در حال حاضر راه‌های ورود و خروج به ۱۸ شهر چین که بیشتر آن‌ها در استان هوبی واقع شده اند، با حدود ۵۶ میلیون نفر جمعیت بسته شده است. این اقدامات با هدف از جلوگیری از سرایت این بیماری به سایر نقاط کشور صورت گرفته است.

همچنین مقامات چین از کسانی که از مناطق آلوده به این ویروس به خانه بازگشته اند خواسته اند که حدود ۱۴ روز در خانه بمانند تا اگر به این ویروس مبتلا شده اند باعث شیوع آن در جامعه نشوند. برخی رسانه‌ها همچنین گزارش کرده اند دولت چین که پیشتر از مردم شهر ووهان و استان هوبی خواسته بود از خانه‌های خود خارج نشوند اکنون اعلام کرده است برای افرادی که بدون عذر موجه از شهر خارج شوند و مشخص گردد که در انتشار ویروس کرونا تاثیر داشته اند تا هفت سال زندان در انتظار آن‌ها خواهد بود.

این ویروس به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر شمار کسانی که به این ویروس در سراسر چین مبتلا شده اند به یک هزار و ۳۳۲ نفر رسیده است که حال ۲۳۷ نفر از آن‌ها بسیار وخیم است و ۴۱ نفر هم جانشان را از دست داده اند. از زمان کشف ویروس در اواسط ماه دسامبر (آذر/ دی) تاکنون ابتلای ۶۲۲ در سراسر جهان تأیید شده است.

خطر بیخ گوش ایران

گرچه محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده که مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا کنترل می‌شوند و تاکنون مورد ابتلا به این ویروس نیز گزارش نشده است، اما با این وجود شیوع این بیماری در کشور‌های همسایه ایران گزارش شده و این خطری در کمین برای شیوع ویروس و انتقال به کشور‌های دیگر محسوب می‌شود.

همسایگی افغانستان و پاکستان با چین باعث شده تا زنگ خطر در این کشور‌ها به صدا درآید. در این رابطه رسانه‌های پاکستان گزارش داده اند که " یک شهروند چینی مبتلا به ویروس کرونا در شهر «مولتان» در جنوب پاکستان شناسایی و به مرکز مراقبت‌های ویژه منتقل شد. "

سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین نیز با صدور اطلاعیه‌ای به هموطنان ایرانی مقیم این کشور هشدار داده " با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا، ضمن توجه به هشدار‌های پزشکی وبهداشتی، تا حد امکان از حضور در اماکن پر تردد اجتناب کنند. "

در ادامه این گزارش آمده است " تا کنون گزارشی از ابتلا هموطنان ایرانی مقیم چین به این ویروس دریافت نشده است.
خطر ویروس مرگبار
مدیر کل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرده که: "در همه مرز‌های جاده‌ای کشور قرنطینه‌های انسانی داریم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آن جا مستقر بوده و بیماری مسافران و همه افرادی که از مرز‌ها تردد می‌کند را رصد و معاینه می‌کند که البته برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا این قرنطینه‌ها فعال‌تر و جدی‌تر شده است. "

البته به جز کشور‌های همسایه ایران، زنگ خطر در شهر‌های هند نیز به صدا درآمده است، شبکه خبری «ان دی تی وی» در این رابطه گزارش داد: "به گفته مقامات هندی ۱۸ نفر در ۴ شهر این کشور از جمله حیدر آباد، مومبای و بنگلور تحت مراقبت قرار گرفته اند. "

هند تاکنون ۲۰ هزار مسافر چین را تحت نظارت قرار داده است و از این میان ۸۰ نفر مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده اند که نتیجه آزمایش آن‌ها منفی اعلام شده است.

معمای"کرونا"؛ از سوپ خفاش و مار تا توله گرگ

تاکنون موارد مختلفی به عنوان مضنون اصلی برای شیوع ویروس کرونا معرفی شده اند. اولین مضنون سوپ خفاش بود که میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. در این رابطه برخی کارشناسان بر این باورند که ویروس کرونا ووهان از حیوانات وحشی که به طور غیرقانونی در بازار غذا‌های غیرمتعارف مورد معامله قرار گرفته‌اند منشا گرفته و متخصصان می‌گویند این ویروس از مار‌ها یا توله‌های گرگ به انسان منتقل شده است.

نشریه "استاندارد مدیا" انگلیس نیز اینطور نوشت که "بر اساس مقاله‌ای که در بولتن "علوم چین" منتشر شده است، کارشناسان بر این باورند که خفاش‌های میوه می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد."

این در حالی است که گفته می‌شود اگرچه ممکن است میزبان اصلی این ویروس خفاش‌ها باشند، اما احتمالا یک رابط ناشناخته میان خفاش‌ها و انسان‌ها برای انتقال این ویروس وجود دارد. اما ویروس برای اولین بار در ووهان در افرادی که از یک غذای محلی دریایی مصرف کردند، تایید شد.
خطر ویروس مرگبار
با این حال در یک مطالعه جدید، محققان ژن‌های ۲۰۱۹-nCoV (همانطور که اکنون ویروس نامیده می‌شود) را ترتیب داده و سپس آن‌ها را با توالی ژنتیکی بیش از ۲۰۰ کورو ویروسی که حیوانات مختلف در سراسر جهان را آلوده می‌کنند، مقایسه کردند. نتایج که در ژورنال ویروس شناسی پزشکی به تفصیل بیان شده، نشان می‌دهد که احتمالاً ۲۰۱۹-nCoV در مار‌ها به وجود آمده است.
در مورد نوع مار، دانشمندان خاطرنشان کردند دو مار وجود دارد که در جنوب شرقی چین متداول است و شیوع این بیماری در آن سرچشمه می‌گیرد: many-banded krait (Bungarus multicinctus) وChinese cobra (Naja atra). احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر بازار مانند مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر است. با این حال، برخی از کارشناسان با انتقاد از این مطالعه، می‌گویند که هنوز مشخص نیست که آیا کرونا ویروس ها، می‌توانند مار‌ها را آلوده کنند یا خیر؟

راه‌های پیشگیری از ویروس "کرونا" چیست؟

رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به روش‌های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفته است که "رعایت بهداشت فردی و جمعی مانند شست و شوی دست و صورت با آب و صابون و استفاده از دستمال هنگام صرفه و عطسه کردن می‌تواند موجب پیشگیری از بروز و انتشار ویروس «کرونا» در بین افراد جامعه شود. "

خطر ویروس مرگبار
رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز دراین رابطه به ایسنا، گفت: " ویروس کرونا به عنوان عامل این بیماری به سیستم تنفسی بدن حمله می‌کند و به تدریج این سیستم را از کار می‌اندازد هنوز واقعیت این بیماری که چگونه است و منشأ انتقال آن چه چیزی بوده به صورت دقیق مشخص نشده است. "

فیض الله برزگر ادامه داد: "حتی این موضوع که این بیماری جزء بیماری‌های مشترک میان انسان و دام بوده و ابتدا از حیوان به انسان و سپس از انسان به انسان منتقل می‌شود و یا اینکه فقط منشأ آن انسانی بوده، ثابت نشده است. "

وی افزود: "اما علائم بروز این بیماری مشخص است، بطوریکه علائم این بیماری شبیه سرما خوردگی بوده است و از علائم این بیماری می‌توان به سرفه، تب شدید که به التهاب ریه و نارسایی کلیه منجر می‌شود، اشاره کرد. "

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: "بنابراین راه‌های پیشگیری از ابتلا به آن نیز شبیه راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی بوده بطوری که افرادی که به علائم مذکور مبتلا می‌شوند، حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند. "

این مقام مسئول گفت: " افراد با علائم سرماخورده به طور حتم از ماسک استفاده کنند، دستمال‌های استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار داده و در آن را ببندند، فاصله یک متری تا افراد سالم را حفظ کنند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید