ساعت آخرزمان؛ فقط ۱۰۰ ثانیه تا نابودی بشر مانده

ساعت آخرزمان؛ فقط ۱۰۰ ثانیه تا نابودی بشر مانده

اوضاع امنیتی جهان وخیم است، نه فقط به این دلیل که این تهدیدات وجود دارند، بلکه به این دلیل که رؤسای جهان اجازه داده‌اند، زیرساخت سیاسی جهان - که برای مدیریت آن‌ها ضروری است، تخریب شود.

کد خبر : ۷۶۳۸۶
بازدید : ۳۴۱۱
ساعت آخرزمان؛ پایان جهان نزدیک است
به گفته دانشمندانی که روی پروژه ساعت آخرزمان کار می‌کنند، بشر بیش از هر زمان دیگری به نابودی نزدیک است.

اکنون زمان به ۱۰۰ ثانیه تا نیمه‌شب تغییر کرده است - و این یعنی در مقایسه با زمانی که دانشمندان در طول عمر ۷۰ ساله این ساعت تنظیم کرده‌اند، به فاجعه بسیار نزدیک‌تر هستیم. این ساعت قبلا روی دو دقیقه تا نیمه‌شب بود، که از نظر نزدیکی مثل سال‌های قبل از آن بود، و در اوج جنگ سرد مطابق با خطر موجود تنظیم شده بود.

بولتن دانشمندان اتمی - که شامل گروهی از کارشناسان است که این زمان را تنظیم می‌کنند، اعلام کرده است این تغییر منعکس‌کننده نگرانی‌های فزاینده درباره تغییرات آب و هوا، جنگ در سراسر جهان، اخبار نادرست و خطرات دیگر است. آن‌ها می‌گویند، مجموع این خطرات گوناگون جهان را حتی بیش از این با خطر روبه‌رو می‌کند.

این کارشناسان در بیانیه خود نوشته‌اند: «بشر همچنان با دو خطر هم‌زمان که هستی او را تهدید می‌کند - یعنی جنگ هسته‌ای و تغییرات آب و هوا - روبروست و یک عامل تشدید خطر، یعنی جنگ اطلاعات سایبری، نیز به آن‌ها اضافه شده که توان واکنش را از جامعه می‌گیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اوضاع امنیتی جهان وخیم است، نه فقط به این دلیل که این تهدیدات وجود دارند، بلکه به این دلیل که رؤسای جهان اجازه داده‌اند، زیرساخت سیاسی جهان - که برای مدیریت آن‌ها ضروری است، تخریب شود.»

این کارشناسان گفتند که آن‌ها در ابتدا تصمیم گرفته بودند که در ماه نوامبر، ساعت را تغییر دهند. آن‌ها خاطرنشان کردند که این تحولات صرفا دیدگاه آن‌ها را مبنی بر اینکه جهان بیشتر از گذشته در معرض خطر است، تأیید کرده است.

بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد که در اعلام زمان جدید نقش داشته است، در نامه‌ای نوشت که این تغییر زمان باید به عنوان «پیامی بیدارکننده برای جهان» عمل کند.

او نوشت: «جابه‌جا کردن عقربه‌های ساعت آخرزمان بر اساس بررسی دقیق علمی انجام شده است و نیازمند پاسخ چندجانبه‌ای است که به همان اندازه دقیق باشد.»

کارشناسان بولتن فوق می‌گویند، اگر سیاستمداران بتوانند خطراتی را که بشریت را تهدید می‌کنند کاهش دهند، می‌توانند دوباره عقربه‌های ساعت را از نیمه شب دور کنند.

آن‌ها در بیانیه خود نوشتند: «ما قبلا چنین کاری کرده‌ایم، و بدون شک می‌توانیم دوباره آن را تکرار کنیم. اما در سال ۲۰۲۰، رؤسای جهان زمان کمتری قبل از نیمه‌شب دارند تا تصمیمات لازم را بگیرند، و شدیدا به اقدام فوری نیاز داریم تا خطر جنگ هسته‌ای و تغییرات آب و هوا کاهش یابد.»

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، که این ساعت روی دو دقیقه تا نیمه‌شب تنظیم شده بود، برابر بود با مدت زمانی که در سال ۱۹۵۳ ثبت شده بود. ولی در سال ۱۹۹۱، بعد از جنگ سرد، دقیقه‌شمار بسیار از نیمه‌شب دور شد و فاصله آن به ۱۷ دقیقه رسید.

ساعت آخرزمان از سال ۱۹۴۷ توسط بولتن دانشمندان اتمی اداره می‌شود و زمان آن هر سال اعلام می‌شود. این ساعت به عنوان نمادی از تهدید‌های روبه‌روی جامعه انسانی و میزان نزدیکی بشریت به فاجعه تأسیس شده است و در تعیین زمان آن، تمام تهدیدات علمی و فن‌آوری موجود برای بشریت در نظر گرفته می‌شود.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید