معمای فرود اضطراری هواپیما‌های ایرانی؛ علت چیست؟

معمای فرود اضطراری هواپیما‌های ایرانی؛ علت چیست؟

این اولین بار نیست که هواپیما‌های داخلی به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری می‌شوند، بلکه در طول سال‌های اخیر بار‌ها این حوادث تکرار شده است. برخی از کارشناسان در این رابطه معتقدند که فرسودگی ناوگان هوایی کشور علت این حوادث است. این کارشناسان گفته اند که علاوه بر فرسودگی ناوگان هوایی کشور، قطعات هواپیما به سختی تامین می‌شود و صنعت هوایی با کمبود قطعات مواجه شده و با وجود تحریم‌های بین المللی امکان تامین این قطعات بسیار سخت‌تر شده است.

کد خبر : ۷۶۴۷۵
بازدید : ۳۲۷۸
معمای فرود اضطراری هواپیما‌های ایرانی؛ علت چیست؟
فرادید | در طول یک هفته گذشته ۳ هواپیمای ایرانی به علت نقص فنی زمین گیر شدند. پرواز تهران - ماهشهر متعلق به هواپیمایی کاسپین، پرواز تهران- استانبول متعلق به هواپیمایی ایران ایرتور و پرواز گرگان به تهران متعلق به شرکت هواپیمایی قشم ایر سه هواپیمایی بودند که در این چند روزه با نقص فنی مواجه شدند.

به گزارش فرادید، درجریان پرواز شماره ۶۹۳۶ تهران - ماهشهر، یک فروند بوئینگ ام دی ۸۳ متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین پس از فرود در فرودگاه ماهشهر از انتهای باند خارج شد و پس از برخورد به فنس‌های پایانی فرودگاه وارد اتوبان ماهشهر ـ. اهواز شد. در این حادثه ۲ مسافر نیز مصدوم شدند.
ویدئویی از هواپیمای مسافربری کاسپین پرواز تهران - ماهشهر که از باند خارج شد

روز یکشنبه، ۶ بهمن ماه نیز پرواز گرگان - تهران قبل از بلند شدن از باند فرودگاه گرگان به دلیل نقص فنی یکی از موتور‌ها با تصمیم کاپیتان لغو شد. مدیر روابط عمومی هواپیمایی قشم ایر (مالک این پرواز) درباره جزئیات این اتفاق گفته است که "این هواپیما ساعت ۱۳ در آستانه پرواز به سوی تهران بود که به دلیل نقص فنی ایجاد شده در موتور شماره ۴، پرواز در روی باند فرودگاه گرگان باطل شد. "

یک روز پیش از این اتفاق، پرواز ۹۷۱۶ از مبداء تهران به مقصد استانبول پس از ترک (فرودگاه امام خمینی (ره) با نقص فنی روبرو شد.

هواپیمایی ایران‌ایرتور (مالک این پرواز) با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ A. هواپیمایی ایران ایرتور که فرودگاه امام خمینی (ره) را در ساعت ۲۰:۰۰ به مقصد استانبول ترک کرده بود، دقایقی پس از پرواز، خلبان پرواز متوجه بروز احتمالی یک نقص فنی جزئی در هواپیما شد و بازگشت به فرودگاه مهرآباد و بازبینی فنی را به صلاح تشخیص داد.

علت فرود اضطراری هواپیما‌های ایرانی چیست؟

این اولین بار نیست که هواپیما‌های داخلی به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری می‌شوند، بلکه در طول سال‌های اخیر بار‌ها این حوادث تکرار شده است. برخی از کارشناسان در این رابطه معتقدند که فرسودگی ناوگان هوایی کشور علت این حوادث است.

این کارشناسان گفته اند که علاوه بر فرسودگی ناوگان هوایی کشور، قطعات هواپیما به سختی تامین می‌شود و صنعت هوایی با کمبود قطعات مواجه شده و با وجود تحریم‌های بین المللی امکان تامین این قطعات بسیار سخت‌تر شده است.

البته در صورتی که امکان تهیه هم وجود داشته باشد، قیمت تمام شده بسیار بالاست و تعمیر و نگهداری مداوم هواپیما‌ها برای شرکت‌های هواپیمایی گران تمام می‌شود. برای همین تعمیر و نگهداری به صورت مداوم و دقیق انجام نمی‌شود.

از طرفی هم، خط تولید هر سه هواپیمایی که در چند روز اخیر دچار نقص فنی شده اند وبیشتر هواپیما‌های موجود در صنعت هوایی، بسته شده است و با توقف تولید این هواپیما‌ها در جهان، دسترسی به قطعات نو و سالم با مشکل مواجه شده است.

"علیرضا منظری" معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری دراین رابطه، گفته است که " هزینه‌های نگهداری و تعمیر یک هواپیما در شرایط تحریم و عدم دسترسی به قطعات سالم و نو، گران تمام می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند از احتمال انجام یک پرواز بدون خطر بکاهد. "

وی ادامه داد: " شرایط نگهداری هواپیما‌های نو بسیار ساده‌تر است، ضمن اینکه بازرسی‌های دوره‌ای این هواپیما‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود، اما هر چه سن ناوگان افزایش می‌یابد به دلیل اینکه با قطعات مستهلک بیشتری مواجه هستیم هم شرایط نگهداری سخت‌تر می‌شود و هم برنامه نگهداری هواپیما‌ها تغییر می‌کند. "

منظری افزود: "از ابتدای امسال هیچ هواپیمای نو و یا حداقل جوانی، وارد ناوگان هوایی کشور نشده و همچنان معدل سن ناوگان ۲۴ سال است."
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید