انزوای عمیق چین در بحران "کرونا"

انزوای عمیق چین در بحران "کرونا"

آمریکا و استرالیا در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی برای ورود اتباع چین و خارجیانی که اخیرا به چین سفر کرده اند، وضع کرده اند. چین از این اقدام آمریکا انتقاد کرده و گفته است این عمل از روی حسن نیت صورت نگرفته است.

کد خبر : ۷۶۵۹۵
بازدید : ۸۳۱
انزوای عمیق چین در بحران
برای جلوگیری از گسترش سریع ویروس کرونا، کشو‌رها در سراسر جهان مرز‌های خود را به روی کسانی که از چین می‌آیند، بسته‌اند. همزمان شماری از کشور‌های همسایه چین مرز‌های مشترک خود با این کشور را بسته‌اند.

این اقدامات چین را در انزوای عمیقی قرار داده است.

آمریکا و استرالیا در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی برای ورود اتباع چین و خارجیانی که اخیرا به چین سفر کرده اند، وضع کرده اند. چین از این اقدام آمریکا انتقاد کرده و گفته است این عمل از روی حسن نیت صورت نگرفته است.

همچنین تمامی شهروندان آمریکایی که در حال برگشتن از استان هوبی در چین (اولین محل بروز و شیوع ویروس) هستند، برای دو هفته در قرنطینه نگه‌داری خواهند شد.

پیشتر کشور‌های روسیه، ژاپن، پاکستان و ایتالیا محدودیت‌های مشابهی را اعمال کردند. ویتنام هم تازه‌ترین کشور در منطقه است که پرواز‌های خود را به چین به حال تعلیق درآورده است. اما مقامات بهداشت جهانی توصیه کرده‌اند که این قبیل اقدامات نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است بستن مرز‌ها می‌تواند روند شیوع بیماری را تسریع کند، چون مشوق عبور و مرور غیررسمی از مرز است. او گفته است غربالگری در مرزها، بهترین کار برای جلوگیری از شیوع این ویروس است.

آمار رسمی قربانیان این بیماری اکنون به ۳۰۴ نفر رسیده است. آمار تلفات جملگی به چین مربوط می‌شود به طوری که ۲۹۴ نفر در استان هوبی مرده اند. این شامل ۴۵ نفری است که مرگ آن‌ها روز شنبه در استان هوبی اعلام شد. این استان همچنین ۱۹۲۱ مورد تازه ابتلا به ویروس را روز شنبه گزارش داد.

آمار تایید شده مبتلایان اکنون بالاتر از ۱۳ هزار نفر است که کسر کوچکی از آن - در حدود ۱۰۰ نفر - به خارج از چین مربوط می‌شود. آمریکا، بریتانیا، روسیه و آلمان جملگی موارد تازه این بیماری را در روز‌های اخیر تایید کرده اند.

همزمان مقام‌ها در استان هوبی تعطیلات سال نو چینی را تا ۱۳ فوریه تمدید کردند و برای جلوگیری از گرد هم آمدن مردم ثبت ازدواج را معلق کردند. تعطیلات سال نو چین از روز ۲۴ ژانویه شد و مقام‌های چینی قبلا در تلاشی برای مهار شیوع بیماری تعطیلات سال نو را تمدید کرده بودند.

از سوی دیگر مقام‌های بیمارستانی در هنگ کنگ به شروع اعتصاب از روز دوشنبه رای داده اند مگر آنکه مرز‌های این منطقه با خاک اصلی چین کاملا بسته شود. دولت هنگ کنگ با ذکر توصیه سازمان بهداشت جهانی از این کار خودداری کرده است.

شمار موارد ابتلا به این ویروس اکنون از آمار مربوط به اپیدمی سارس - سندروم حاد تنفسی - که در سال ۲۰۰۳ در بیش از ۲۴ کشور منتشر شد فراتر رفته است. سارس هم از خانواده ویروس کروناست. با این حال شمار قربانیان ویروس جدید کرونا هنوز خیلی کمتر از سارس است. به همین دلیل مقام‌های بهداشتی بر این باورند که این ویروس به کشندگی سارس نیست.

به تخمین متخصصان در دانشگاه هنگ کنگ شمار مبتلایان می‌تواند خیلی بالاتر از ارقام رسمی باشد. به گفته آن‌ها در شهر ووهان - مرکز شیوع - ممکن است بیش از ۷۵ هزار نفر آلوده شده باشند. در چین، شرکت‌ها از کارمندان خود خواسته‌اند تا برای حداقل یک هفته دیگر سر کار نروند.

بندر صنعتی تینجیان با ۱۵ میلیون نفر جمعیت، نه چندان دور از پکن، تازه‌ترین کلان شهر چین است که خواستار توقف کار‌های غیرضروری شده است. خبرنگاران بی بی سی شهر‌های پکن، شانگهای، چونگ کینگ را نسبت به حالت معمول بی جان توصیف می‌کنند.

آمریکا به خاطر نگرانی از شیوع ویروس در این کشور، وضعیت "اورژانس بهداشت عمومی" اعلام کرده است. این کشور ورود اتباع خارجی را که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده بودند، به خاک خود ممنوع کرده است.

آمریکا چه می‌گوید؟
آلکس ایزار، وزیر بهداشت آمریکا گفته است شهروندان این کشور که در حال بازگشت از استان هوبی هستند برای ۱۴ روز در قرنطینه نگه داشته خواهند شد. اتباع آمریکایی که از سایر نقاط چین در حال برگشتن به کشورشان هستند، می‌توانند برای مدت مشابهی وضعیت سلامتی خود را راسا رصد کنند.
ایزار گفته است به دنبال تصمیم سازمان جهانی بهداشت برای اعلام وضعیت اضطراری، آمریکا نیز ویروس کرونا را وضعیت "اورژانس بهداشت عمومی" اعلام می‌کند. او گفته است برای کاستن از فشار‌ها بر سیستم بهداشتی آمریکا، اتباع خارجی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده باشند، از ورود به آمریکا منع می‌شوند.

ایزار گفته است "خطر ابتلا به عفونت برای آمریکایی‌ها همچنان پایین است و با این کار، و اقدامات قبلی، ما در تلاش هستیم تا خطر را پایین نگه داریم. " پنتاگون روز شنبه گفت که برای هزار نفر که ممکن است بعد از بازگشت به کشور نیازمند قرنطینه باشند اقامتگاه در نظر می‌گیرد. چهار پایگاه نظامی در کالیفرنیا، کلورادو و تگزاس هر کدام ۲۵۰ اتاق ارائه می‌کنند.

شمار تایید شده مبتلایان در آمریکا اکنون به هشت نفر رسیده که آخرین آن‌ها روز شنبه در ماساچوست تایید شد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بیش از ۱۹۰ نفر هم زیر نظر قرار دارند. سایر کشور‌ها هم تمهیداتی مشابه آمریکا در نظر دارند. از جمله استرالیا گفت که شهروندان این کشور که از چین برمی گردند برای دو هفته قرنطینه خواهند شد.

بیشتر موارد ابتلا به ویروس در خارج از چین به افرادی بر می‌گردد که در ووهان بوده‌اند، اما آلمان، ژاپن، ویتنام، آمریکا، تایلند و کره جنوبی موارد ابتلا فرد به فرد را تائید کرده‌اند، یعنی افرادی در تماس با کسانی که به چین سفر کرده بودند، به این ویروس مبتلا شده‌اند.

سایر تحولات روز‌های اخیر:
- چین از اتحادیه اروپا خواسته است ارسال تدارکات پزشکی از کشور‌های عضو را تسهیل کند
- خطوط هوایی ویتنام کلیه پرواز‌ها به چین، هنگ کنگ و تایوان را به حال تعلیق درآورده است
- سایر خطوط هوایی از جمله کانتاس استرالیا، ایر نیوزیلند، ایرکانادا و بریتیس ایرویز کلیه پرواز‌ها به چین را لغو یا محدود کرده اند
- شرکت اپل گفته که موقتا همه فروشگاه هایش در چین را می‌بندد
- سنگاپور مرز‌های خود را به روی مسافرانی که از چین می‌آیند بسته است
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید