انتقاد از "خون شد" و "دشمنان"؛ تحسین "پوست"

انتقاد از "خون شد" و "دشمنان"؛ تحسین "پوست"

پس از نمایش پوست در روز نهم جشنواره، منتقدان روی خوشی به این فیلم نشان دادند. برخی از منتقدان نیز ایرادات جزئی به ساختار فیلم وارد دانستند. اما در نهایت منتقدان معتقد بودند که"پوست" موفق عمل کرده است. امیررضا مافی درباه این فیلم در توئیترش نوشت: " فیلم پوست از برادران ارک، یکی از بهترین‌های جشنواره است. برای من که سینمای لانتیموس، خصوصا خرچنگ و کشتن گوزن مقدس را دوست دارم، این یک نمونه‌ی وطنی درجه یک است. درباره‌ی فیلم باید مفصل نوشت، اما اینکه فیلمی به زبان آذری و بدون بازیگر مشهور همه را میخکوب کند ستودنی است. "

کد خبر : ۷۶۹۰۶
بازدید : ۴۸۷۴
فرادید | جشنواره فیلم فجر به ایستگاه نهایی خود رسید و امروز پس از نمایش فیلم "پسر کشی" نامزد‌های نهایی خود را خواهد شناخت. اما در روز نهم جشنواره، فیلم‌های "خون شد" ساخته «مسعود کیمیایی»، "پوست" به کارگردانی «بهرام و بهمن ارک» و "دشمنان" به کارگردانی «علی درخشنده» به نمایش درآمدند.

به گزارش فرادید، مسعود کیمیایی که امسال فیلم "خون شد" را در بخش سودای سیمرغ دارد، پیش از شروع جشنواره و دریک پیام ویدیویی اعلام کرد که در فجر امسال حاضر نخواهد شد وبا تحریم جشنواره فیلم فجر جنجال آفرین شد.

با این وجود در روز نهم، فیلم "خون شد" به نمایش درآمد، اما با وجود اینکه عوامل فیلم بدون مسعود کیمیایی آمده بودند، نشست خبری "خون شد" برگزار نشد. این درحالی بود که تهیه کننده فیلم روز‌های گذشته اعلام کرده بود که مسعود کیمیایی در این نشست حاضر خواهد شد.

اما در نهایت در روز نمایش فیلم، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده "خون شد" گفت: "به احترام اهالی رسانه قبل از شروع فیلم اینجا آمده‌ایم تا شما را به دیدن فیلم دعوت کنیم. نشست پرسش و پاسخ فیلم لغو شد، اما امیدواریم شرایطی پیش بیاید تا آقای کیمیایی در جمع شما حضور یابد. "

داستان خون شد روایت مردی ست به نام فضلى که پس از سال‌ها دورى به خانه پدرى خود بازمى گردد. خانه اى که در خود نشان از خانواده ندارد؛ و فضلى بر خود فرض مى داند خانواده را به خانه بازگرداند.

اما پس از نمایش این فیلم، منتقدان و مخاطبان ناراضی از سالن خارج شدند. البته اندکی هم از خون شدند راضی بوده اند. با این حال تصویری از انبوه رای ضعیف مخاطبان در سبد آرای مردمی هم از جمله حواشی نمایش این فیلم بود.
آرای مردمی فیلم "خون شد" به کارگردانی مسعود کیمیایی پس از نمایش فیلم
امیررضا مافی، منتقد سینما درباره این فیلم در توئیترش نوشت: "فیلم خون شد مسعود کیمیایی، قیصر پنجاه سال پیش است، ضعیف‌تر، با درامی ساده‌تر، با پرداختی که برای امروز نیست، اما از فیلم‌های اخیر کیمیایی بهتر است. مهم‌تر آنکه می‌گوید: به خانه برگردیم. ناموس را حفظ کنیم. وطن را نگه داریم. خون شد تذکری است با زبان پیر کیمیایی"

محمد حسین قلی پور نیز نوشت: "بر خلاف آثار دهه اخیر، شخصیت اصلى در نیمه اول فیلم خون شد به درستى شکل گرفته و پرداخت مى شود، اما در یک چرخش عجیب فضلى به عنوان شخصیت اصلى رها شده و خرده روایاتِ نه چندان مرتبط با داستان مسیر اثر را منحرف مى کنند. ترک اعتیاد فاطى، ماجراى صرافى و حضور گلاب در خانه پدرى از جمله این روایات نامرتبط هستند. این تغییر مسیر خون شد را به دو پاره جدا از هم تقسیم کرده است که انگار توسط دو فیلمساز ساخته شده است. "

بهزاد وفاخواه هم درباره "خون شد" درنماوا نوشت: "فهرست نقائص و ایرادات روایی "خون شد" طولانی‌تر از آن است که یکی یکی لیست شوند. این کار قبلا در مورد "قاتل اهلی"، "متروپل" یا" محاکمه در خیابان" و "جرم" که این دوتای آخری فیلم‌های بهتری بودند انجام شده. آن هم به تفصیل. "

سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق نورد، سیامک صفری و ... بازیگران فیلم خون شد را تشکیل می‌دهند.

"دشمنان" ساخته علی درخشنده؛ یک کپی از فیلم "پرویز"

"دشمنان" داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که با وجود خانواده بودن یکدیگر را نمی‌شناسند. اهل خانه فقط یکدیگر را تحمل می‌کنند. شخصیت زهره با بازی رؤیا افشار، زنی را به تصویر می‌کشد که تلاش دارد تمام رویداد‌های تلخ را سر و سامان دهد، اما وقتی سرخورده، شکست می‌خورد قصد دارد به این زندگی پایان دهد.

درخشنده در اولین تجربه‌ی ساخت فیلم بلند سینمایی با فیلم «دشمنان» راهی جشنواره شد و در بخش نگاه نو با دیگر فیلمسازان جوان به رقابت می‌پردازد. او پیش از این به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در تعداد زیادی از فیلم‌ها حضور داشت.

درخشنده فیلم‌های کوتاهی همچون «آماس»، «محاق»، «به همین سادگی» و «صبور باش» را در کارنامه کاری خود دارد. شاید مهم‌ترین حضور وی در مقام دستیار کارگردان را باید به فیلم سینمایی «یک شهروند معمولی» به کارگردانی مجید برزگر نسبت داد.

علی درخشنده بعد از چندین بار دستیار کارگردان و بازیگر بودن، حالا خودش آستین بالا زده و اولین فیلم سینمایی‌اش را ساخته است؛ فیلمی که لایه‌های پنهان اجتماعی در آن دیده می‌شود و ظاهرا فیلمی روانشناسانه است. پس از نمایش این فیلم در روز نهم جشنواره، "دشمنان" نظر مخاطبان و منتقدان را جلب نکرد. برخی هم این فیلم را شبیه به فیلم "پرویز" مجید برزگر دانستند.

پس از نمایش "دشمنان" نشست خبری این فیلم نیز برگزار شد و علی درخشنده کارگردان اثر و مجید برزگر در مقام تهیه کننده به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.

درخشنده درباره شباهت موضوع فیلم با "پرویز" مجید برزگر گفت: "ممکن است تاثیراتی از اثری که دوست داری بگیری و این اتفاق بی تاثیر نبود و وقتی فیلم " پرویز" را دیدم گفتم دوست دارم با کارگردان این فیلم کار کنم و همین اتفاق هم افتاد. "

پریسا کیومرثی منتقد حوزه سینما نیز در مورد فیلم دشمنان" نوشت: "متاسفانه مفاهیم مورد نظر کارگردان آنچنان که باید به خوبی مفهوم نشده است. تدوین نادرست فیلم و روایت کش‌دار داستان باعث شده تا حوصله تماشاگر زودتر از آنچه که باید سر بیاید. اشتباه ابتدایی در فیلمنامه اثر اتفاق افتاده است. فیلم در همان یک سوم ابتدایی گره‌ی نهایی خود را گشوده است. "

بهنام شریفی منتقد سینما هم نوشت: "یک فیلم با پلاتی نامشخص. انگیزه‌های شخصیت اول، تا به آخر غیرمنطقی می‌ماند. فیلمی که مخاطب هدفش نامعلوم است. ریتم کندی دارد و نمی‌تواند مخاطب را با خط کمرنگ روایی‌اش همراه کند. "

رویا افشار، ندا جبرائیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی، سعید آرمند از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

"پوست" ساخته بهرام و بهمن ارک

موضوع فیلم «پوست» عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده‌ای است شامل یک مادر و پسر که زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود. برداران ارک سال پیش با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» موفقیت‌های بسیاری در داخل و خارج از کشور کسب کردند.

فیلم کوتاه حیوان از تولیدات آموزشی هنرجویان مدرسه ملی سینمای ایران در بخش «سینه فونداسیون» جشنواره کن در رقابت با فیلم‌هایی از کشور‌های اسلواکی، برزیل، ژاپن، هند، فرانسه، آمریکا، آرژانتین، بریتانیا و تایوان و بلژیک موفق به کسب جایزه دوم این بخش از جشنواره کن شد.

پوست سومین فیلمی بود که در روز نهم جشنواره نمایش داده شد اما اولین فیلم این روز هم بود که منتقدان روی خوشی به آن نشان دادند. برخی از منتقدان نیز ایرادات جزئی به ساختار فیلم وارد دانستند. اما در نهایت منتقدان معتقد بودند که"پوست" موفق عمل کرده است.

امیررضا مافی درباه این فیلم در توئیترش نوشت: " فیلم پوست از برادران ارک، یکی از بهترین‌های جشنواره است. برای من که سینمای لانتیموس، خصوصا خرچنگ و کشتن گوزن مقدس را دوست دارم، این یک نمونه‌ی وطنی درجه یک است. درباره‌ی فیلم باید مفصل نوشت، اما اینکه فیلمی به زبان آذری و بدون بازیگر مشهور همه را میخکوب کند ستودنی است. "
کتایون کیخسروی هم در مورد "پوست" نوشته است: " فیلمی بر اساس افسانه‌های فولکلور آذربایجان. فیلمی دشوار و پیچیده که اگر اجرای خوبی نداشت می‌توانست سازندگانش را به خطر بیاندازد؛ اما فیلم، از پس این داستان و فضای سخت برمی‌آید و گلیمش را از آب بیرون می‌کشد. فیلم با وجود آنکه کاملا به زبان آذری است و زیرنویس فارسی دارد، مخاطبان غیرآذری را هم به درون داستان می‌کشد، با بازی‌های روان و درهم تنیده که می‌توانند مخاطب را تا پایان روی صندلی نگه دارند و حتی آن‌ها را مجاب کند که لحظاتی به تشویق اثر بپردازند."

علیرضا مجمعی منتقد حوزه سینما هم نوشت: " پوست برداشتی از یک افسانه آذری است. به طبع ما با فیلم برادران ارک طرفیم که خواسته‌اند به سینمای وحشت نزدیک شوند، اما فقط رویه ترس را نشان دادند. تا ته ترس نرفته‌اند، فیلمنامه‌شان در جا‌هایی که باید پر باشد کم آورده است. شخصیت اجنه اگر درآمده بود قطعا فیلم نجات پیدا می‌کرد.

بهمن ارک کارگردان این اثر هم گفت: "این داستان افسانه محلی نیست بلکه از آن‌ها الهام گرفته تا خود را به خطه آذربایجان نزدیک کند. ما باید المان‌های خود را کشف کنیم و نه فقط ژانر‌ها را بخواهیم تجربه کنیم. "

بهرام ارک نیز افزود: "ما با دانش استادانی که در این حوزه (سحر و جادو) وجود دارد و با توجه به مطالعات فیلم را ساختیم. اگر به سخنان عاشیق هم گوش می‌کردید متوجه می‌شدید که حرف ما چیست. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید