جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فجر؛ سیمرغ به چه کسانی رسید؟

جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فجر؛ سیمرغ به چه کسانی رسید؟

امسال متفاوت‌ترین جشنواره را به لحاظ رنج و شادمانی داشتیم. رنج به خاطر غم‌هایی که در این چند ماه بر ما آوار شد و شادمانی به خاطر ورود این جوانان تازه نفس و با استعداد.

کد خبر : ۷۶۹۲۰
بازدید : ۱۳۰۰
جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فجر؛ سیمرغ به چه کسانی رسید؟
زهرا منصوری | آئین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شامگاه سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، سینماگران و سینمادوستان در برج میلاد تهران برگزار شد.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنوار هفیلم فجر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از مدیران سینمایی حاضر در این مراسم بودند.

پیروز حناچی شهردار تهران و از حامیان برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر هم در ردیف مدیران حاضر در آئین اختتامیه حضور داشت.

این مراسم رأس ساعت ۱۸:۴۰ با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در سالن همایش‌های برج میلاد آغاز شد.

نظم مراسم در دقایق ابتدایی و به‌دلیل ازدحام مهمانان در بخش ورودی‌های سالن همایش‌های برج میلاد، برای دقایقی برهم خورد.

پخش ویدئو کلیپی در گرامیداشت دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی ایران، اولین بخش مراسم اختتامیه بود.

بازهم سینما بهانه دورهمی ما شد
پس از پخش کلیپ محمدرضا شهیدی‌فرد به‌عنوان مجری مراسم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: بازهم به بهانه سینما دورهم جمع شدیم آن هم در چهل و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران. سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم.
بلایای طبیعی اتفاق افتاد. امروز سالگرد چهلمین روز شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی است که خونش باردیگر ما را گردهم جمع کرد. هواپیمای اکراینی سقوط کرد و هموطنان ما فوت شدند. روز‌ها و شب‌هایی هم داشتیم که برخی معترض، منتقد و… بودند.
در جشنواره هم به جز یکی دو نفر که تصمیم گرفتند در جشنواره نباشند و ما به تصمیم آن‌ها احترام می‌گذاریم باقی سینماگران ترجیح دادند با مردم همراه شدند. در «خروج» حاتمی کیای عزیز اعتراض مردم را نشان داد، در روز صفر اقتدار ملی به تصویر درآمد، مجید مجیدی با فیلمش تذکر داد که به‌واسطه گنج‌های تقلبی از خودمان غافل نشویم.

وی افزود: هر کدام از فیلم‌ها بخشی از رنج، اعتراض و… مردم نشان داده شد و صدای آن‌ها به گوش مسئولان رسید. یک بار دیگر هم کنار هم هستیم و امیدوارم شب خوبی باشد و جوایز را بپسندیم. هرچند که اختلاف نظر بدیهی و قطعی است. امیدواریم حرف‌های امیدبخش هم از برندگان بشنویم.

در ادامه مراحل برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در قالب پخش یک کلیپ مرور شد.

در جشنواره با هم بودن را تمرین می‌کنیم
در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این رویداد پشت تریبون قرار گرفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران عزیز خوش‌آمد می‌گویم و به همه همکاران عزیزم و هنرمندانی که به احترام مردم هنردوست تلاش کردند روز‌ها و شب‌های دلنشین برای مردم فراهم آورند، خداقوت می‌گویم.

وی افزود: یاد و نام قهرمانان دلاور و شهدای دفاع مقدس به ویژه حاج قاسم سلیمانی که جشنواره سی‌وهشتم با نام او عطرآگین شده است را گرامی می‌داریم و برای خانواده‌های داغدار حوادث اخیر صبر آرزو می‌کنم جشنواره از مهمترین آیین‌هایی است که هر ساله ما را کنار هم جمع می‌کند تا با هم بودن را تمرین کنیم.

دبیر جشنواره فجر تأکید کرد: فیلمسازان با جریان‌های فکری مختلف به فعالیت در قاب سینما می‌پردازند گفتگو شنیدن و خواندن و دیدن آغازی برای با هم بودن بیشتر و فهم جهان پیرامون و درک موقعیت‌های به ظاهر متفاوت است اگر این اتفاق بیفتد توسعه آغاز می‌شود. جشنواره مانند هر عیدانه این امکان را ایجاد می‌کند تا همه دور هم جمع بشوند تا هم را بهتر درک کنند.
هم‌نشینی اهالی سینما باعث خیزش مردمی می‌شود، مردمی که در این آئین ملی سهیم می‌شوند جامعه ما به این آئین‌ها احتیاج دارد تا به آینده امیدوار شویم. با سینما و جشنواره می‌توانیم در کنار هم بودن را تمرین کنیم و به سوی آینده بهتر حرکت کنیم برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را در چهل و یکمین پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبریک می‌گویم و از همه سینماگرانی که به این آئین رونق بخشیدند تشکر می‌کنم به امید پیشرفت ایران عزیز و بزرگ.

برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران
در ادامه برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران پس از معرفی هیأت داوران و با حضور داوران بر روی سن معرفی شدند.

در این بخش سیمرغ بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» رسید.

سیمرغ بهترین پوستر هم به محمد تقی‌پور برای طراحی پوستر فیلم سینمایی «۲۳ نفر» اهدا شد.

امید میرزای سازنده آنونس فیلم سینمایی «شاهکش» هم سیمرغ بلورین بهترین آنونس جشنواره را از آن خود کرد.

در ادامه مهدی جعفری، مصطفی رزاق‌کریمی، هادی مقدم‌دوست، روح‌الله حجازی و فرشته طائرپور به‌عنوان داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو روی صحنه حاضر شدند تا برگزیدگان این سه بخش را معرفی کنند.

فیلم‌ها را داوری کردیم نه فیلمسازان را
فرشته طائرپور از اعضای هیأت داوران این بخش گفت: به همه سلام می‌کنم. به آن‌هایی که نیامدند هم سلام می‌کنم. چون می‌دانم دل‌شان برای این کشور و این سینما می‌تپد. می‌خواهم به حال خودمان به خاطر این وقایع اشاره کنم. ایستادن ما در اینجا و بودن شما و فیلم ساختن در این روز‌ها از سر بی اعتنایی به وقایع و سینمای ایران نیست بلکه از سر اعتنا به سینما و جوانان است. یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لب خندان به جمع سینمایی‌ها بیاییم.

وی در ادامه به سخنرانی واکین فینیکس بازیگر نقش «ژوکر» در مراسم اسکار امسال اشاره کرد و به بازخوانی متن سخنرانی این بازیگر پرداخت: همه ما یک عشق مشترک داریم عشق به سینما این نوع بیان عشق به من زندگی شگفت‌انگیز داده که نمی‌دانم بدون آنچه می‌کنم. این فرصتی است برای آنکه صدای کسانی باشیم که صدایی ندارند. خیلی از ما نگاهمان به دنیا نیت محور است وقتی از عشق و شفقت استفاده کنیم می‌توانیم از هم حمایت کنیم.‌ای کاش هنرمندان ما هم نگاه کلان و خیرخواهانه داشته باشند که البته خیلی از آن‌ها دارند.

این عضو هیأت داوران بخش فیلم‌های کوتاه، مستند و نگاه نو در ادامه افزود: از نظر ما هر ده فیلم بهترین هستند توقع داریم مسئولان سینمایی آئین نامه‌ها را وحی منزل ندادند و به فیلم‌های کوتاه و فیلم اولی توجه کنند. ما امکان معرفی کاندیدا‌های کمتر از این را نداشتیم. ما فیلم‌ها را مورد بررسی قرار دادیم نه سازندگان و نه حاشیه‌ها را. وجدان داوری همین را حکم می‌کرد.

بهترین فیلم کوتاه؛ دابر
«امتحان» ساخته سونیا حداد، «دابُر» ساخته سعید نجاتی و «کوچه» به کارگردانی محمدرضا مصباح نامزد‌های بخش بهترین فیلم کوتاه جشنواره سی‌وهشتم بودند که از میان آن‌ها سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» به کارگردانی سعید نجاتی اهدا شد.

نجاتی حین دریافت جایزه خود گفت: ما فیلم‌کوتاهی‌ها در جشنواره نشست خبری نداشتیم، پس حرف‌هایم را اینجا می‌گویم. فکر نمی‌کردم موضوع فیلم من دیده شود این جایزه را متعلق به همه بچه‌های کوتاه می‌دانم. به نظرم حقشان باشد که نشست خبری هم داشته باشند. از عوامل فیلمم تشکر می‌کنم و به طور ویژه از علی مردانه که وقتی به تهران آمد، من را حمایت کرد، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه جایزه خود را به انجمن جوانان ایران تقدیم کرد و خواست تا سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران روی سن بیاید و این جایزه را از وی دریافت کند.

بهترین مستند؛ جایی برای فرشته‌ها نیست
در ادامه مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب سیمرغ بلورین بهترین مستند جشنواره سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

مستند‌های «بانو» ساخته محمد حبیبی منصور، «پروژه ازدواج» به کارگردانی حسام اسلامی و عطیه عطارزاده و «زمستان است» ساخته مهرداد زاهدیان دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

سام کلانتری حین دریافت جایزه خود گفت: در دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر شغلم این بود که به کاندیدا‌ها زنگ بزنم و بگویم شما کاندیدا هستید. خیلی امید داشتم که آیا یک روز این اتفاق برای من هم می‌افتد که کاندیدای سیمرغ شوم. یکی از دوستان به من گفت: باید تلاش کنی. من می‌توانستم تلاش نکنم و حسرت بخورم، اما انتخاب کردم که تلاش کنم؛ ما هنرمندان وظیفه داریم امید را به جامعه تزریق کنیم.

محمد شکیبانیا تهیه‌کننده این مستند هم اظهار کرد: سام به من گفته حرف‌های امیدوارکننده بزنم، ولی من را ببخشید. باید بگویم پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند و دست از سرمان برنمی‌دارند. خیلی از دوستانی که امروز آمدند و یا نیامدند، به خاطر همدردی با سوگواران اتفاقات سه ماه گذشته بوده است؛ به قول دوستی این غیرعادی‌ترین سوگواری جهان است. اما امیدوارم روزی به پاسخ‌های این پرسش‌ها برسیم.

بهترین فیلم اول؛ روز صفر
در ادامه فیلم سینمایی «روز صفر» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید ملکان به‌عنوان بهترین فیلم اول جشنواره معرفی و اولین سیمرغ بلورین به این فیلم اهدا شد که به دلیل غیبت ملکان در مراسم اهدای جایزه به بخش‌های بعدی مراسم موکول شد.

طائرپور از داوران حاضر بر روی سن در واکنش به تأخیر سعید ملکان برای حضور در مراسم به شوخی گفت: هر وقت ایشان رسیدند و برای تأخیرشان عذرخواهی کردند این سیمرغ را به او اهدا می‌کنیم!

بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)، پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)، شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی) و لباس‌شخصی (کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد) دیگر نامزد‌های بخش «نگاه نو» بودند.

شهردار تهران: نیازمند گفتگوی مداوم هستیم
پیروز حناچی شهردار تهران در ادامه مراسم به‌عنوان حامی مالی جشنواره روی سن حاضر شد و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک می‌گویم. در ادامه شهادت سردار دل‌ها و درگذشتگان هواپیمای اوکراینی را تسلیت می‌گویم.

وی گفت: این سرزمین روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است، خرسندم که در جمع شما حضور دارم و این فرصت را پیدا کردم به‌عنوان نماینده مردم درباره مسائل روز صحبت کنیم. ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که آرمان‌های آن زمان را به ما یادآوری می‌کند.
همبستگی در عین تفاوت‌ها، بهره‌مندی از عدالت و … از اهداف انقلاب بود. ما برای ادامه این راه نیازمند گفتگوی مداوم هستیم و جشنواره فیلم فجر را بخشی از این گفتگوی مداوم می‌بینیم وظیفه ماست که فضایی را برای این اتفاق فراهم آوریم.

شهردار تهران افزود: اگر سینمای ایران در جهان حرفی برای گفتن دارد نتیجه استمرار این حرکت است. ما به عنوان شهرداری تهران وظیفه خود می‌دانیم از این فضا حمایت کنیم و آنچه در اختیار داریم در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا این رقابت به خوبی برگزار شود.

وی افزود: با توافقی که با دبیرخانه فجر داشتیم، تلاش کردیم این حرکت دوطرفه باشد و در جشنواره فرصتی برای طرح مسائل شهری هم داشته باشیم. مثل پسماند، رعایت حقوق شهروندی و… با همین رویکرد بود که با پخش مجموعه‌ای از کلیپ‌های کوتاه قبل از اکران فیلم‌ها نظر مردم را جلب کنیم. با افزایش آگاهی‌های مردم می‌توانیم شهری بهتر داشته باشیم. هنر بهترین وسیله برای آگاهی دادن است. امیدوارم این جشنواره امکانات را فراهم کند و تمرینی برای گفتگو باشد. امیدوارم جشنواره امسال و تلاش همکاران من مقبول اهل هنر باشد.

آئین بزرگداشت فریدون جیرانی
در ادامه با پخش کلیپ بزرگداشت فریدون جیرانی، نوبت به این بخش از مراسم رسید و غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران پیشکسوت و هم‌نسل این فیلمساز روی سن حاضر شدند تا از فریدون جیرانی بگویند.

موسوی در این بخش گفت: صحبت کردن درباره فریدون جیرانی، سهل و ممتنع است. چون او استاد است و من و دوستان نزدیک برای خطاب کردن او از واژه استاد استفاده می‌کنیم. او فقط یک کارگردان، نویسنده و یا روزنامه‌نگار خوب نیست، بلکه او یک انسان خوب است. ما به‌راحتی توانستیم از خمس علم ایشان استفاده کنیم.

غلامرضا موسوی: تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشدوی افزود: جیرانی یک نوع ویروس سینما در مشهد پخش کرد و ما که هنرجوی تئاتر بودیم به سینما نزدیک شدیم.
معمولاً می‌شد از او آموخت. از ویژگی‌های خوب او این است که معلم خوبی است. او بدون چانه زدن در مؤسسات رفته و به شاگردان خود آموخته است. جیرانی یک روزنامه‌نگار فوق‌العاده هم هست. من ده سال سردبیر روزنامه «سینما» بودم و او معاون سردبیر بود و کار‌ها را به خوبی انجام می‌داد.

موسوی تأکید کرد: تجلیل از فریدون جیرانی تجلیل از سینمای میانه است. سینمایی که تماشاگران فیلم‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند. اصلاً او عاشق سینمایی است که تماشاگر داشته باشد و از آنجایی که خودش بازیگر تئاتر بوده بازی‌های خوبی هم از بازیگرانش می‌گیرند. از همه کسانی که تصمیم گرفتند برای فیلسوف سینما بزرگداشت بگیرند تشکر می‌کنم امیدوارم برای دوستان دیگر هم این مراسم برگزار شود.

وی افزود: دیده ام که دوستان به سینمای او علاقه دارند من به احترام ایشان کلاه از سر برمی‌دارم.

مهدی صباغ‌زاده هم عنوان کرد: آرزوی سلامتی برای آقای جیرانی دارم. امیدوارم بهبود پیدا کند و سایه‌اش روی سر سینمای ایران باشد. در سینما مدیون ایشان هستم. در سال ۴۷ ایشان یک فیلم کوتاه ساخت و ما فیلم کوتاه ایشان را روی پرده دیدم و این نقطه آغاز من برای آشنایی با او در مشهد بود ما ده سال در اختیار سینمای آزاد بودیم بعد از انقلاب فیلمنامه آفتاب نشین‌ها را با هم کار کردیم که جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد، چون نمی‌دانستند سینمای اجتماعی چگونه است. من وقتی می‌بینم به عنوان فیلمنامه‌نویس هنوز پابرجاست واقعاً خوشحال می‌شوم برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.

فریدون جیرانی که با همراهی ابراهیم داروغه‌زاده برای آئین بزرگداشت خود روی صحنه حاضر شد گفت: از دبیر جشنواره، وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی تشکر می‌کنم. ممنون که صحبت‌هایی درباره من را شنیدید.

تندیس ویژه سردار سلیمانی؛ آبادان یازده ۶۰
در بخش بعدی مراسم پس از پخش کلیپ بزرگداشتی از شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، فیلم برگزیده این دوره از جشنواره برای دریافت سیمرغ ویژه این بخش معرفی شد.

در بخش اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، عباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما و همایون اسعدیان ریس هیأت مدیره خانه سینما روی صحنه آمدند و این جایزه را به فیلم «آبادان یازده ۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا کردند.

کلامی در این بخش گفت: ابتدا از همه عوامل فیلم تشکر می‌کنم که واقعاً زحمت کشیدند و این فیلم ساخته شد. فیلم مقاومت را به سردار مقاومت شهید قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنم؛ همان که از دل‌ها وارد می‌شد نه از در. کسی که رفتنش همه ما را داغدار کرد. به یادش هستیم و خواهیم بود.

وزیر ارشاد: بیش از هر زمانی به گفتگو احتیاج داریم
سپس سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بار دیگر و سال دیگر سینما و جشنواره فجر. سینما شاید نتواند دنیا را تغییر کند، ولی می‌تواند دریچه گفتگو را باز کند و امروز بیش از هر زمانی به گفتگو احتیاج داریم. در این ده روز با هم بودیم با هم به زبان سینما گفتگو کردیم.

وی افزود: فجر فرصتی یگانه برای گفتگو‌های اجتماعی است. از سوی دیگر دوربین سینما ظرفیت ویژه‌ای برای عمیق دیدن دارد و ما به این زاویه‌های دید تازه نیازمندیم. ایران و انسان به این نگاه‌ها و چشم‌اندازه‌ها نگاه‌های جدی دارد. این جشنواره فرصتی برای دیدن، تبادل نظر و نقد است. سینما عشق مردم جهان و ایران است و جشنواره حسن مردم و سینماگران است.
در این جشنواره مردم و سینماگران مهمان و میزبان هستند و همه در تکاپو هستند که خوب برگزار شود. امروز روز پایانی جشنواره است، ولی چراغ سینما خاموش نشدنی است. سپاس از کسانی که این چراغ را روشن‌تر و روشن‌تر می‌کنند.

در ادامه با معرفی داوران بخش «سودای سیمرغ» نوبت به معرفی برگزیدگان این بخش رسید:

بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI)؛ محمد برادران برای «خروج»
نرگس آبیار به نمایندگی از هیأت داوران برگزیده بخش بهترین جلوه‌های ویژه بصری را معرفی کرد. سیمرغ بلورین این بخش به محمد برادران برای فیلم سینمایی «خروج» اهدا شد.

جواد مطوری برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»، جواد مطوری برای فیلم «خورشید»، امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم «درخت گردو» و رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای «روز صفر» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی؛ محسن روزبهانی برای «روزصفر»
در بخش بهترین جلوه‌های ویژه میدانی با اعلام سعید راد از اعضای هیأت داوران، سیمرغ بلورین به محسن روزبهانی برای «روز صفر» اهدا شد. روزبهانی هم مانند سعید ملکان در سالن برگزاری آئین اختتامیه حضور نداشت.

محسن روزبهانی برای فیلم «آبادان یازده ۶۰»، آرش آقابیک برای فیلم «پوست»، ایمان کرمیان برای فیلم «خورشید»، ایمان کرمیان برای فیلم «درخت گردو» و آرش آقابیک برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین چهره‌پردازی؛ مهرداد میرکیانی برای «خروج»
در ادامه با اعلام رضا پورحسین از اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ، مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج» سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را دریافت کرد.

محمدرضا قومی برای فیلم «خون شد»، شهرام خلج برای فیلم «درخت گردو»، ایمان امیدواری برای فیلم «سه‌کام حبس» و عظیم فراین برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین طراحی لباس؛ امیر ملک‌پور برای «روز صفر»
در ادامه امیر ملک‌پور برای «روز صفر» سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را از آن خود کرد.

رسول علیزاده برای فیلم «پوست»، مارال جیرانی برای فیلم «خروج»، بهزاد جعفری طادی برای فیلم «درخت گردو»، شیده محمود زاده برای فیلم «سینماشهرقصه» و غزاله معتمد برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین طراحی صحنه؛ کیوان مقدم برای «خورشید»
در ادامه سیمرغ بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای «خورشید» تعلق گرفت. پوریا اخوان برای فیلم «پوست»، محمدرضا شجاعی برای فیلم «درخت گردو»، سهیل دانش اشراقی برای فیلم «روز صفر» و آیدین ظریف برای فیلم «سینماشهرقصه» دیگر نامزد‌های این بخش بوند.

بهترین صدا؛ مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار «شنای پروانه»
سیمرغ بهترین صدا در ادامه مراسم اختتامیه به مهدی صالح کرمانی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار «شنای پروانه» تعلق گرفت.

قاسمی در این بخش گفت: از همکاران عزیزم و محمد کارت تشکر می‌کنم و این جایزه را بعد از بیست سال به همسرم تقدیم می‌کنم.

امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم «پوست»، رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم «تومان»، امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم «خروج» و حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم «خورشید» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

صالح کرمانی در این بخش ضمن تشکر از کسب از این جایزه تنها به این جمله بسنده کرد: قدر یکدیگر را بدانیم.

بهترین موسیقی؛ بامداد افشار برای «پوست»
سیمرغ بهترین موسیقی متن به بامداد افشار برای فیلم «پوست» اهدا شد. افشار در این بخش گفت: فکر می‌کنم این جایزه بیشتر جنبه تشویقی داشته است وقتی در این لیست نام افرادی مثل حسین علیزاده باشد فکر می‌کنم این جایزه و اینجا متعلق به ایشان است نه من. از عاشیق این اثر هم تشکر می‌کنم.

حسین علیزاده برای فیلم «آتابای»، رامین کوشا برای فیلم «خورشید»، حبیب خزایی‌فر برای فیلم «درخت گردو» و مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین تدوین؛ اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه»
در ادامه مراسم سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای «شنای پروانه» رسید.محمد نجاریان برای فیلم «پوست»، حسن حسن‌دوست برای فیلم «خورشید» محمد نجاریان برای فیلم «درخت گردو»، میثم مولایی برای فیلم «روز صفر» و سیاوش پورخلیلی برای فیلم «سینماشهرقصه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

بهترین فیلمبرداری؛ مرتضی نجفی برای «تومان» سیمرغ بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای «تومان» رسید.
سامان لطفیان برای فیلم «آتابای»، مسعود امینی تیرانی برای فیلم «ابر بارانش گرفته»، هومن بهمنش برای فیلم «خورشید»، مسعود سلامی برای فیلم «سه‌کام حبس» و سامان لطفیان برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

لطفیان در این بخش گفت: از هیأت داوران که در این بخش تخصصی جوان‌گرایی کردند و از تیمم تشکر می‌کنم افتخار می‌کنم به اسامی که در کنار من بودند چراکه آن‌ها استاد هستند از مرتضی فرشباف که به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم‌ای کاش پدرم چند ماه بیشتر زنده بود و این لحظه را می‌دید. این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم

بهترین بازیگر مکمل زن؛ طناز طباطبایی برای «شنای پروانه»
سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای «شنای پروانه» اهدا شد. لیلا زارع برای فیلم «خون شد»، مینو شریفی‌پور برای فیلم «درخت گردو»، سمیرا حسن‌پور برای فیلم «سه‌کام حبس»، باران کوثری برای فیلم «عامه‌پسند» و ستاره پسیانی برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

طباطبایی در این بخش بیان کرد: خدارا شکر. آقای رسول صدرعاملی سال ۸۳ من با فیلم شما به سینما ورود کردم و امروز سیمرغم را برای تهیه کنندگی فیلم شما می‌گیرم جای جواد عزتی خالی است برای او آرزوی بهترین اتفاقات را می‌کنم. از محمد کارت بی‌نهایت سپاسگزارم این سیمرغ ماحصل یک گروه درجه یک است که همه عین خواهر و برادر پشت هم ایستادند تا فیلم شکل بگیرد به فیلمم افتخار می‌کنم ما مثل یک حلقه به هم وصل بودیم این حاصل تلاش جمعی است.

وی افزود: از فیلم دیگرم خورشید تشکر می‌کنم از آقای مجیدی آموختم کودکان این فیلم قلب من بودند از مردمم تشکر می‌کنم چراکه هر بار تشویق آن‌ها انگیزه گرفتم. پدر و مادرم مشوق‌های من بودند دست آن‌ها را می‌بوسم و این سیمرغ را به آن‌ها تقدیم می‌کنم.

بهترین بازیگر مکمل مرد؛ امیر آقایی برای «شنای پروانه»
در ادامه مراسم سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به امیر آقایی برای «شنای پروانه» تعلق گرفت. جواد عزتی برای فیلم «آتابای»، ارشیا نیک‌بین برای فیلم «ابر بارانش گرفته»، مجتبی پیرزاده برای فیلم «تومان»، بابک کریمی برای فیلم «سینماشهرقصه» و نوید پورفرج برای فیلم «مغز استخوان» نامزد‌های دیگر این بخش بودند.

آقایی در این بخش گفت: الهی شکر. از تیم درجه یک «شنای پروانه» تشکر می‌کنم از آقای صدرعاملی و تک تک گروه بازیگران این فیلم تشکر می‌کنم. مقام معنوی جایزه‌ام را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم. خانواده‌ای که سال‌ها در کنار من ایستادند. اینجا یک دل‌گیری را با شما درمیان می‌گذارم. چندی پیش خانمی در رسانه ملی اظهار کردند اگر کسی ناراضی است از ایران برود. رفتن را به کسی خطاب می‌کنند؛ که آمده باشد، اما ما نیامدیم ما ریشه در خاک این سرزمین داریم.

لوح تقدیر هیأت داوران برای بازیگران نوجوان «خورشید»
در ادامه و پیش از معرفی بهترین بازیگر مرد جشنواره لوح تقدیر هیأت داوران به شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح الله زمانی و سید مهدی موسوی بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» اهدا شد.

شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم که خود از کودکان کار بوده است گفت: اول از همه می‌خواهم از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر ویژه کنم. من یک کودک افغانی هستم که در کشورم جنگ است و صلح نیست من در مترو برای گذران زندگی کار می‌کنم امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

روح‌الله زمانی دیگر بازیگر این فیلم هم در ادامه گفت: دلیل اینکه اینجا قرار دارم به خاطر خداست و شاکر او هستم از آقای مجیدی تشکر می‌کنم. آقای مجیدی علاوه بر بازیگری مسیر زندگی را به من آموخت از همه عوامل تشکر می‌کنم این لوح تقدیر را به مادرم تقدیم می‌کنم.

ابوالفضل شیرزاد عنوان کرد: از آقای مجیدی تشکر می‌کنم که به ما فرصت دادند. چون من از بازیگری چیزی نمی‌دانستم.

مهدی موسوی هم بیان کرد: من از آقای مجیدی و عوامل فیلم تشکر می‌کنم چه کمک کردند در این فیلم تجربه جدیدی را کسب کنم. این لوح را به مادربزرگم تقدیم می‌کنم که در غیاب پدر و مادرم از من نگهداری کرد.

دیگر بازیگر نوجوان این فیلم هم گفت: شاید علی در فیلم «خورشید» گنج را پیدا نکرد، اما ما پنج نفر گنج واقعی را پیدا کردیم.

بهترین بازیگر نقش اول زن؛ نازنین احمدی برای «ابر بارانش گرفته»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به نازنین احمدی برای «ابر بارانش گرفته» تعلق گرفت. پریناز ایزدیار برای فیلم «سه‌کام حبس»، مریم مقدم برای فیلم «قصیده گاو سفید»، ندا جبرئیلی برای فیلم «مردن در آب مطهر» و الناز شاکردوست برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

احمدی در این بخش گفت: آنقدر هیجان زده‌ام که نمی‌توانم حرف بزنم. از تیم خوب این فیلم و کارگردان این اثر تشکر می‌کنم اگر این جایزه دست من است، به خاطر همراهی تک‌تک گروه است. افتخار من این است که این جایزه را برای فیلم مجید برزگر گرفتم.

بهترین بازیگر نقش اول مرد؛ پیمان معادی برای «درخت گردو»
سعید راد عضو هیأت داوران در هنگام اهدای سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی مرد با اشاره ضمنی به برگزیدگان غایب مراسم گفت: سینما هستی است. حرکت رو به جلو است. دوست داشتم استادانی که با آن‌ها کار کرده‌ام اینجا باشند. ما شکست خورده نیستیم.
تعجب می‌کنم استادان بزرگی مثل احمدرضا درویش، ابراهیم حاتمی کیا و مسعود کیمیایی که با آن‌ها کار کرده‌ام چرا امروز نیستند؟ قهر برای چیست؟ کجای دنیا برای ما دست زده‌اند به جز اینجا؟ این بچه‌ها (بازیگران فیلم خورشید) به ما درس می‌دهند. کسانی که این بالا جایزه گرفتند برای آن‌ها دست زدیم. حالا این کار‌ها برای من غریبه است که چرا نمی‌آیند و جایزه‌های خود را بگیرند؟

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی برای «درخت گردو» رسید. بنابر اعلام محمدرضا شهیدی‌فرد معادی به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم غایب بود و محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» این تندیس را به جای بازیگر اصلی فیلمش تحویل گرفت.

میرسعید مولویان برای فیلم «تومان»، فرامرز قریبیان برای فیلم «خروج»، امیر جدیدی برای فیلم «روز صفر» و علی شادمان برای فیلم «مردن در آب مطهر» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

مهدویان حین دریافت جایزه پیمان معادی گفت: به دلایلی در جشنواره نبود، ولی حضورش را از ما دریغ نکرد، از ابتدای جشنواره پیمان اعلام کرد در کنار شما هستم. از طریق صفحه‌اش ما را حمایت کرد از طریق تلفن در نشست ما حضور داشت. خوشحالم که برای فیلم من اولین سیمرغش را گرفت.

پیمان معادی از طریق پیامی ویدئویی گفت: به همه همکارانم خسته نباشید می‌گویم به دلیل حضور در پروژه خارج از کشور شانس نداشتم درخشش شما را ببینم. از مهدویان به خاطر راهنمایی‌هایش تشکر می‌کنم، از مصطفی احمدی هم ممنونم که کمک کرد به خاطر روایت یک قصه مهم شریک باشم.

بهترین فیلم هنر و تجربه؛ «پوست»
در ادامه سیمرغ بهترین فیلم در بخش «هنروتجربه» به فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک اهدا شد. برای این بخش نامزدی معرفی نشده بود.

بهترین فیلمنامه؛ نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید»
در ادامه سیمرغ بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید» تعلق گرفت.

سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم «روز صفر»، محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم «شنای پروانه»، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم «قصیده گاو سفید»، علی زرنگار برای فیلم «مغز استخوان» و بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم «من می‌ترسم» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

مجید مجیدی در این بخش گفت: از عوامل فیلم و آقای حناچی شهردار تهران تشکر می‌کنم که به کودکان کار توجه کردند و سر صحنه ما آمدند. امیدوارم کودکان کار که نامش را نان آوران کوچک می‌گذارم، همواره موفق باشند. امیدوارم مسئولان و مردم به این عزیزان فکر اساسی کنند و دیگر کودکی در چهار راه نداشته باشیم دوست دارم این جایزه را به کسی تقدیم کنم که اگر نبود فیلم ساخته نمی‌شد؛ او یک سال سایه به سایه همراه من بود او هومن بهمنش است. من با فیلمبرداران بزرگ کار کرده‌ام. او من را یاد استرارو انداخت. او استراروی سینمای ایران است.

نیما جاویدی هم گفت: امیدوارم دینم را نسبت به جمیعت چندصدهزار نفری کودکان کار ادا کرده باشم.

وی خطاب به کودکان حاضر در این فیلم گفت: شما بهترین هستید.

جایزه ویژه هیأت داوران در این بخش به سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر» رسید. ملکان همچنان در مراسم غایب بود.

بهترین کارگردان؛ محمدحسین مهدویان برای «درخت گردو»
در ادامه محمدحسین مهدویان برای فیلم سینمایی «درخت گردو» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره دریافت کرد.

نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان»، مجید مجیدی برای فیلم «خورشید»، سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» و محمد کارت برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های این بخش بودند.

مهدویان در این بخش گفت: از گروه خوب «درخت گردو» تشکر می‌کنم که در جزئیات فیلم هنرمندانه کار کردند. فیلمبردار این اثر هادی بهروز واقعاً در این فیلم نهایت بلوغ کاری خود را نشان داد. باعث افتخار بود که امشب نامم کنار نام مجید مجیدی بود. به این موضوع افتخار می‌کنم همیشه طرفدار مجیدی بودم و هستم.
او خاطرات خوبی برای ما ساخته است. از تهیه‌کننده فیلمم تشکر می‌کنم که قبول کرد در این فیلم سخت در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

وی افزود: این فیلم درباره رنج پدران این سرزمین است، این جایزه را به همه پدران داغ‌دیده این سرزمین تقدیم می‌کنم، به پدران همه درگذشتگان سال نود و هشت از حوادث آبان گرفته تا هواپیمای اکراینی. به کشته شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی که دو طرف تصمیم گرفتند آن‌ها را نبینند ما از این دو قطبی رنج دیده ایم

بهترین فیلم؛ «خورشید»
در ادامه فیلم سینمایی «خورشید» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد.

نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، سیدمصطفی احمدی برای فیلم «درخت گردو»، سعید ملکان برای فیلم «روزصفر» و رسول صدرعاملی برای فیلم «شنای پروانه» دیگر نامزد‌های دریافت این سیمرغ بودند.

مجیدی در این بخش گفت: همیشه گرفتن جایزه حس مسئولیت را بالا می‌برد. امیدوارم بتوانم برای کشور و مردم عزیزم کار کنم شرمنده مردم هستیم برای کارمان در گوشه به گوشه کشور هستیم و درد و رنج آن‌ها را می‌بینیم آن‌ها به ما می‌گویند رنج ما را نشان دهید گاهی شرمنده می‌شویم که نمی‌توانیم نشان بدهیم امیدوارم سینما بتواند این رنج‌ها را به امید تبدیل کند.

امیر بنان هم گفت: اولین کار تهیه‌کنندگی را کنار بردارم مجیدی انجام دادم، خوشحالم یک تیم خوب و فعال و نخبه داشتیم برای سینمای ایران خوشحالم که هومن بهمنش دارد واقعاً هومن و تیم ما عاشقانه و به عشق کودکان کار، فعالیت می‌کردند ما شرایط سختی را در تولید داشتیم و همه چیز مهیا نبود بچه‌های ما کار جهادی کردند دوست دارم این جایزه را به بچه‌های گروه تقدیم کنم

امیر بنان در این بخش به کنایه گفت: من یک سوال هم دارم؛ آقای ملکان واقعاً هنوز در ترافیک هستند که به مراسم نرسیده‌اند؟

بهترین فیلم از نگاه ملی؛ «روز صفر»
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی با انتخاب هیأت داوران به فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد. ملکان همچنان در مراسم غایب بود.

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران؛ «شنای پروانه»
در ادامه مراسم با اعلام منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به رسول صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شنای پروانه» اهدا شد.

فیلم‌های «آبادان یازده ۶۰»، «مغز استخوان»، «درخت گردو» و «روز صفر» دیگر فیلم‌های فهرست ۵ فیلم برتر آثار مردمی بدون تعیین اولویت بودند.

محمد کارت کارگردان «شنای پروانه» گفت: من در این سال‌ها پله به پله آمده‌ام، چون بچه کف شهر عادت نکرده همه چیز را به یکباره به دست بیاورد. با احترام به بزرگان سینما، آقای مجیدی امشب مرامی را به من آموخت؛ مثل بچه‌های فیلم مجیدی معتقدم کسانی که زجر کشیدند و به سینما آمدند، امروز قدر لوح تقدیر خود را هم می‌دانند.

وی افزود: من مستندسازم و مستند می‌سازم برای اصلاح فرهنگمان نه اینکه بسته اینترنتی برای مشکلات مردم خرج کنم!

کارت با اشاره به بازیگر اصلی فیلم «شنای پروانه» گفت: جواد عزتی جایزه اش را از دل مردم می‌گیرد. دم بچه‌های جنوب و بالای شهر گرم که فیلمم را دوست داشتند.

رسول صدرعاملی هم گفت: امسال متفاوت‌ترین جشنواره را به لحاظ رنج و شادمانی داشتیم. رنج به خاطر غم‌هایی که در این چند ماه بر ما آوار شد و شادمانی به خاطر ورود این جوانان تازه نفس و با استعداد.

وی افزود: این فستیوال با این زحمت برگزار شد. ما سینما را دوست داریم و پای آن می‌ایستیم و سعی می‌کنیم همیشه زنده باشد.

آئین اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در ساعت ۲۲ به کار خود پایان داد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید