تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها

تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها

یک شب او سرانجام توانست عکسی بگیرد که در آن دو موش بر سر تکه غذایی که از دست یک مسافر افتاده بود، دعوا می‌کردند. این عکس با انتخاب مردم به عنوان بهترین عکس سال حیات وحش انتخاب شد.

کد خبر : ۷۶۹۵۰
بازدید : ۱۳۸۱۹
تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها
سم راولی پنج روز در متروی لندن بود تا توانست این عکس را بگیرد

هرکسی که از متروی لندن استفاده می‌کند حتما آن‌ها را دیده است؛ موش‌های سیاه کوچکی که در بخش‌های مختلف ایستگاه و حتی زیر ریل قطار جابجا می‌شوند.

سم راولی، به این مسافران زیرزمینی علاقه‌مند شد و یک هفته را برای عکس گرفتن از این جانوران در مترو گذراند.

یک شب او سرانجام توانست عکسی بگیرد که در آن دو موش بر سر تکه غذایی که از دست یک مسافر افتاده بود، دعوا می‌کردند. این عکس با انتخاب مردم به عنوان بهترین عکس سال حیات وحش انتخاب شد.

از طرفداران مراسم سالانه عکاسی حیات وحش خواسته شده بود تا عکس‌های مورد علاقه‌شان را رده‌بندی کنند؛ و البته انتخاب میان عکس‌هایی بود که برنده جوایز اصلی که اکتبر گذشته برگزار شد، نبودند.

به این ترتیب عکس سم با نام "جدال در ایستگاه" توانست آرای کافی را از میان ۲۸۰۰۰ رای‌دهنده برای برنده شدن در بخش "بهترین بهترین‌ها" بدست آورد. او آخر شب برای ساعت‌ها کف یک ایستگاه مرکزی مترو لندن روی شکم دراز کشید تا بتواند عکس مورد نظرش را از زاویه مناسب بگیرد.

دو سوژه عکاسی او جداگانه دنبال غذا می‌گشتند تا این که چشمشان به یک لقمه غذا افتاد. برای یک ثانیه آن‌ها مشغول دعوا شدند و عکاس قبل از این که هرکدام از موش‌ها راه خودشان را در پیش بگیرند، صحنه را شکار کرد.

آقای راولی گفت: "من معمولا به صورت انفجاری عکس می‌گیرم و روی این یکی واقعا خوش‌شانس بودم؛ هرچند با توجه به این که پنج روز کف ایستگاه مترو دراز کشیده بودم، به هر حال چنین شانسی پیدا می‌کردم. "

سم می‌گوید عکاسی از حیات وحش شهری حوزه مورد علاقه‌اش است. او معتقد است که مردم با حیوانات شهر‌های کوچک و بزرگ رابطه دارند، به این دلیل که این مخلوقات میان ما زندگی می‌کنند.

او همچنین سرسختی این حیوانات برای بقا در این محیط زیست سخت را ستایش می‌کند: "برای مثال این موش‌های مترو زیر زمین به دنیا می‌آیند و تمام زندگی‌شان بدون دیدن آفتاب و این که حتی یک بار چمن را لمس کنند، می‌گذرد. "

"موقعیت ناراحت‌کننده‌است. این‌ها برای چند ماه و یا شاید یکی دو سال در فضایی تیره بین مسافران می‌دوند و بعد می‌میرند و با توجه به این که تعداد آن‌ها زیاد و منبع غذایی محدود است، مجبورند بر سر یک لقمه غذا بجنگند. "

موزه تاریخ طبیعی لندن رقابت‌های سالانه عکاسی حیات وحش را برگزار می‌کند.

مایکل دیکسون، رئیس این موسسه در مورد عکس موش‌ها گفت: "عکس سم تصویری جذاب از چگونگی حیات وحش در محیط زیر استیلای انسان را نشان می‌دهد. رفتار موش‌ها بر مبنای زندگی روزانه ما شکل می‌گیرد؛ از غذایی که می‌خوریم و وسیله حمل و نقلی که استفاده می‌کنیم. "

"این عکس یادمان می‌اندازد وقتی هر روز این طرف و آن طرف پرسه می‌زنیم، انسان‌ها ناخودآگاه وارد حیات وحش می‌شوند. امیدوارم این عکس الهام‌بخش باشد و موجب شود مردم ارزش بیشتری برای این رابطه قائل شوند. "

چهار عکس دیگر هم رتبه دوم این بخش را بدست آوردند.

یکی از آن‌ها عکس اورانگوتان بیچاره‌ای است که برای نمایش دادن مورد استثمار قرار گرفته و عکاسش آرون گکوسکی است. میشل زغزغی، عکاس لبنانی هم یک جگوار ماده با توله اش را در حال حمل یک مار آناکوندا به تصویر کشید.

عکس دیگر هم تصویر یک نگهبان در کنار بچه کرگدن سیاهی است که از آن مراقبت می‎کند. خالق این عکس مارتین بازورا است. آخرین عکس هم تصویر تعدادی گوزن قطبی در میان برف است که فرانسیس دی‌آندرس آن را ثبت کرده است.

آثار شرکت‌کنندگان پنجاه و ششمین دوره عکاسی حیات وحش در حال حاضر ارزیابی می‌شود و نتیجه آن اکتبر آینده اعلام می‌شود.

تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها
تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها
تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها
تصویر/ دست به یقه شدن موش‌ها
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید