کشف "دروگر مرگ"، نوع جدیدی از تیراناسورها

کشف "دروگر مرگ"، نوع جدیدی از تیراناسورها

تاناتوتریستس را می‌توان بر اساس ویژگی‌های متعدد جمجمه از سایر تیراناسور‌ها متمایز کرد، اما برجسته‌ترین مشخصه آن برآمدگی‌های عمودی است که در طول فک بالایی آن وجود دارند.»

کد خبر : ۷۶۹۷۵
بازدید : ۱۲۰۲۳
کشف
تصویری طراحی شده از این گونه جدید که دانشگاه کلگری کانادا منتشر کرده است

گونه جدیدی از تیراناسور با نام «دروگر مرگ» در کشور کانادا کشف شده است، و اولین گونه‌ای است که طی ۵۰ سال گذشته در این کشور کشف می‌شود.

تاناتوتریستس دیگروتوروم، اسم خود را از ترکیب تاناتوس، خدای مرگ در اساطیر یونان، با تریستس، به معنای «دروگر» گرفته است. تکه‌های جمجمه و استخوان فک فسیل شده این دایناسور ۵/۷۹ میلیون ساله را جان دگروت، هنگام پیاده‌روی در نزدیکی شهر آلبرتا کشف کرده است. وی کشاورز و فردی علاقه‌مند به دیرین‌شناسی است.

او می‌گوید: «استخوان فک، یافته بسیار حیرت‌آوری بود. می‌دانستیم چیز خاصی است، چون به وضوح می‌توانستیم دندان‌های فسیل شده‌اش را ببینیم.» تحقیقات دانشگاه کلگری و موزه دیرین‌شناسی رویال تیرل، نشان داده است که کشف آقای دگروت، کهن‌سال نمونه‌ای است که در داخل مرز‌های کشور کانادا کشف شده است.

دکتر فرانسوا تریین، موزه‌دار دیرین‌شناسی دایناسور‌ها در موزه رویال تیرل، می‌گوید: «ما با خوشحالی اعلام می‌کنیم که این اولین گونه جدید تیراناسورهاست که طی ۵۰ سال گذشته در کشور کانادا کشف شده است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «اهمیت چنین کشفی از این نظر است که به کمک آن، تکامل تیراناسور‌ها را بهتر درک می‌کنیم.»

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل قدمت و شکل جمجمه، توانستند به این نتیجه برسند که استخوان‌های این دایناسور متعلق به گونه خاصی است که ۸ فوت قد دارد و در فک بالایی بر روی دندان‌های ترسناکش که طول آن‌ها ۸ سانتیمتر است، تیغه‌های برجسته‌ای دارد.

جرد وریس، دانشجوی دکتری در دانشگاه کلگری و نویسنده مسئول این تحقیق، می‌گوید: «تاناتوتریستس را می‌توان بر اساس ویژگی‌های متعدد جمجمه از سایر تیراناسور‌ها متمایز کرد، اما برجسته‌ترین مشخصه آن برآمدگی‌های عمودی است که در طول فک بالایی آن وجود دارند.»

این جانور با توجه به قدمتی که دارد، تنها با دو دایناسور کشف شده در کشور کانادا قابل مقایسه است. این دو مابین ۶۶ تا ۷۷ میلیون سال پیش بر روی سیاره زمین می‌زیسته‌اند: کولپیوسفال با سری گنبدی شکل، و زنوسراتوپس، خویشاوند شاخدار تریسراتوپس.

این تیراناسور که شاید بتوان او را شکارچی برتر عصر خود نامید، در کنار داسپلتوسوروس، گورگوسوروس، آلبرتوسوروس، و تیرانوسوروس، یکی از ۵ گونه تیراناسور‌هایی است که در این منطقه کشف شده‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید