ناگفته های روح الله زم؛ در دادگاه موسس آمد نیوز چه گذشت؟

ناگفته های روح الله زم؛ در دادگاه موسس آمد نیوز چه گذشت؟

با قرار گرفتن روح الله زم در جایگاه متهم و ضمن معرفی خود در پاسخ به این سوال که آیا سابقه کیفری داشته یا خیر اعلام کرد: سال ۸۸ پس از انتخابات بازداشت شده است. او سپس در ادامه در مورد نحوه تاسیس کانال آمد نیوز گفت: "اواسط سال ۹۵، آمدنیوز تاسیس شد و آقای شمس که ترکیه بود دوبار من را به بهانه راه اندازی بخش فارسی زبان شبکه تی آر تی به آنجا دعوت کرد؛ اما بعد از چند ملاقات متوجه شدم که اصلا بحث تلویوزیون مطرح نیست و با شمس درگیر شدم و ارتباطم قطع شد. "

کد خبر : ۷۷۱۰۰
بازدید : ۳۱۲۱
ناگفته های روح الله زم؛ در دادگاه موسس آمد نیوز چه گذشت؟
فرادید | ۲۲ مهرماه سال جاری بود که سپاه پاسداران خبر از دستگیری روح الله زم موسس کانال آمدنیوز (صدای مردم) داد. حالا پس از گذشت ۴ ماه از دستگیری او جلسه دوم محاکمه روح الله زم نیز برگزار شد.

به گزارش فرادید، عناوین کیفرخواست روح‌الله زم، شامل ۱۷ بند اتهامی است که در میان اتهامات او "‌افساد فی‌الارض، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشور‌های منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی فرانسه و همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران" بیش از دیگر اتهامات مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنین مشخص‌نبودن نام کشوری که در همکاری با زم، زمینه جاسوسی برای اسرائیل را فراهم کرده است، ابهام دیگری را درباره پرونده زم مطرح کرده است.

اولین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این دادگاه از ساعت ۸ صبح بیست‌ویکم بهمن، با خواندن «کیفرخواست از سوی نماینده دادستان» که شامل ۱۷ بند اتهامی بود، شروع شده بود و با وجود اختصاص دو نوبت در سه ساعت به دادگاه، زم فرصت دفاع پیدا نکرد و دریافت دفاعیات متهم و وکیل او به جلسات بعدی محول شد.

جلسه دوم دادگاه "موسس آمدنیوز"

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات روح الله زم معروف به نیما روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

با دستور رییس دادگاه، نماینده حقوقی معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از شکات پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: "نهاد ریاست جمهوری به سبب انتشار نامه‌ای جعلی به تاریخ نهم اسفند ۹۶، در کانال آمد نیوز ناظر بر موافقت ریاست جمهوری با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی از روح الله زم و گردانندگان کانال آمد نیوز شکایت دارد و از دادگاه تقاضا دارد اتهام جعل نامه با سربرگ نهاد ریاست جمهوری و انتشار آن در کانال آمد نیوز را پیگیری کند."

در ادامه جلسه دادگاه با دستور رئیس دادگاه، نماینده حقوقی وزارت ورزش و جوانان در جایگاه حاضر شد و اعلام کرد: "معاونت حقوقی وزارت ورزش و جوانان به سبب جعل امضای معاون وزیر وزارتخانه مزبور و انتشار آن در کانال آمدنیوز که مصداق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان است، از روح الله زم شکایت دارد."

پس از آن، نماینده حقوقی بانک تجارت با دستور رییس دادگاه در جایگاه حاضر شد و اظهار داشت: "بانک تجارت به سبب انتشار اسناد محرمانه این بانک در کانال آمدنیوز به تاریخ ۲۸ دی ۹۵، از روح الله زم شکایت دارد و با توجه به قانون جرایم رایانه‌ای و قانون مجازات اسلامی از دادگاه تقاضای رسیدگی و پیگیری داریم."

رییس دادگاه اعلام کرد: "تعداد دیگری از شکات با ارسال لایحه شکایت خود را از متهم پرونده به دادگاه اعلام داشته اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح، مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه، عباس جعفری دولت آبادی دادستان پیشین تهران، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، غلامرضا کاتب نماینده مجلس، حسن یوسفی مطلوب و بهاره صادقی و تعداد دیگری از شکات اشاره کرد."
ناگفته های روح الله زم؛ در دادگاه موسس آمد نیوز چه گذشت؟

روح الله زم در جلسه دوم دادگاه چه گفت؟

با قرار گرفتن روح الله زم در جایگاه متهم و ضمن معرفی خود در پاسخ به این سوال که آیا سابقه کیفری داشته یا خیر اعلام کرد: سال ۸۸ پس از انتخابات بازداشت شده است. او سپس در ادامه در مورد نحوه تاسیس کانال آمد نیوز گفت: "اواسط سال ۹۵، آمدنیوز تاسیس شد و آقای شمس که ترکیه بود دوبار من را به بهانه راه اندازی بخش فارسی زبان شبکه تی آر تی به آنجا دعوت کرد؛ اما بعد از چند ملاقات متوجه شدم که اصلا بحث تلویوزیون مطرح نیست و با شمس درگیر شدم و ارتباطم قطع شد. "

وی ادامه داد:" بسیاری از اطلاعات رسیده به ما دریافتی بود، ظرف سه سال برخی افراد هم به آمدنیوز وصل شدند مانند سیاست کاری یک رسانه جمهوری اسلامی فعالیت داشتیم. "

روح الله زم اضافه کرد: "قبل از دی ماه سال ۹۶ آمدنیوز را رها کردم و تا اواسط ۹۷، کنترل آمدنیوز با من نبود و سام محمودی سرابی آن را اداره می‌کرد که گرایش کمونیستی داشت. به علت برخی اتفاقات در سال ۹۷ دوباره آمد نیوز را گرفتم. "

قاضی صلواتی، رییس دادگاه گفت : "درباره وقایع و اتفاقات ۹۶ بیشتر توضیح دهید. آیا مسئولیت جان افرادی که در تظاهرات کشته شدند، می‌پذیرید؟ صراحتا از اغتشاشگران می‌خواستی به خیابان بریزند، ثابت کن در دی ۹۶ در آمدنیوز نبوده‌ای. "

متهم در این بخش بدون پاسخگویی به سوالات قاضی گفت: این موضوع ارتباطی با من ندارد.

قاضی صلواتی گفت: درباره همکاری با سرویس اطلاعاتی فرانسه توضیح دهید.

روح الله زم، گفت: "پس از مکالمه روحانی و مکرون از پلیس فرانسه با من تماس گرفتند و گفتند که در خطر ترور هستی و ۶ یا هفت جلسه طول کشید تا من را بشناسند و حدود چهار یا پنج ماه این رفت و آمد‌ها ادامه داشت و ایمیل دادند که گزارشات را در خصوص اخبار خودت ارسال کن. گزارشات را ارسال کردم."

وی افزود: حفاظت نامحسوس گذاشتند تا اینکه آدرس خانه، تلفن، کارت‌های بانکی و مشخصاتم در سایت‌های داخلی منتشر شد. پس از آن آدرس را به پلیس دادم و ۲۴ ساعت بعد خانه من را عوض کردند و تیم حفاظت سنگینی قرار دادند و هر دو ماه یکبار با من قرار می‌گذاشتند.

موسس کانال آمدنیوز اضافه کرد: "آن‌ها برای من تعیین وضعیت حفاظت می‌کردند و به من گفتند که بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای تو است. درباره شرایط ایران با من مشورت می‌کردند و در خصوص تحلیل وضعیت صحبت می‌کردیم."

قاضی سوال کرد: "از اطلاعات ایران به فرانسه چیزی ارسال کردید؟ "

زم پاسخ داد: "اطلاعاتی ندادم، اقامت فرانسه داشتم، اما تابعیت نگرفته بودم."

رییس دادگاه گفت: "درباره همکاری با دولت متخاصم آمریکا توضیح بدهید."

روح الله زم گفت: "آمریکا دولت متخاصم نیست اسرائیل متخاصم است."

قاضی گفت: "به دستور ترامپ سردار عزیز ما را دولت تروریست و متخاصم آمریکا به شهادت رساند مگر در کنگره بودجه علیه نظام تصویب نمی‌کنند."

متهم زم گفت: "اسرائیل متخاصم است، در فرانسه احساس خطر کردم و با یک نفر که در (NSA) بود ملاقات کردم و به دنبال مهاجرت به آمریکا بودم و قرار ملاقات نیز با او در بارسلون اسپانیا گذاشته بودیم."
ناگفته های روح الله زم؛ در دادگاه موسس آمد نیوز چه گذشت؟

ماجرای محمدحسین رستمی و اطلاعات مربوط به مدافعان حرم در سوریه

قاضی گفت: "در جمع آوری اطلاعات نظام به نفع سایر کشور‌ها و سرویس‌های جاسوسی چه کار‌هایی انجام داده ای؛ با محمد حسین رستمی در ترکیه ملاقات نکردی؟"

متهم زم پاسخ داد: "رستمی جزو اسناد محرمانه است؟ "

قاضی دادگاه ،گفت: "اطلاعات مربوط به حضور نیرو‌های مستشاری ایران در سوریه و اطلاعات خان طومان را از این طریق نمی‌گرفتی تا در اختیار دشمنان این ملت قرار دهید؟"

متهم پاسخ داد: "از ما اطلاعات سوریه را می‌خواستند و برای نیاز مالی به رستمی پول می‌دادم، رستمی می‌گفت که قبض هایش عقب افتاده و به پول نیاز دارد و من هم از او اطلاعات می‌گرفتم."

قاضی صلواتی گفت: "درباره توهین به مقدسات دین مبین اسلام توضیح دهید."

متهم زم گفت: "بحث توهین به مقدسات زمانی صورت گرفته که آمدنیوز در اختیار سرابی بوده است."

نامه پدر روح الله زم به مقام معظم رهبری و دستور آزادی برادر ناتنی وی

در ادامه جلسه دادگاه، قاضی خطاب به متهم زم گفت: "آیا می‌دانی در زمانی که برادر ناتنی ات بازداشت شده بود، پدرت به مقام معظم رهبری نامه نوشت و ایشان دستور آزادی برادرت را صادر کردند؛ مقام معظم رهبری تا این مقدار رأفت به خرج دادند آن گاه شما بدین شکل پاسخ این رأفت را دادید."

متهم زم پاسخ داد: "خانواده ام در این رابطه چیزی به من نگفته بودند."

رییس دادگاه خطاب به متهم گفت: "در رابطه با شکایت شکات هر مطلبی داری بیان کن."

متهم در خصوص نامه منتسب به رئیس جمهور به وزیر ورزش در خصوص مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها که در کانال آمدنیوز نشر یافته بود، گفت: "این نامه با امضای آقای واعظی بود، نامه را ما تهیه نکرده بودیم بلکه برای ما ارسال شده بود."
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید