ماجرای بنزین آبدار چیست؟

ماجرای بنزین آبدار چیست؟

یکی از مسئولان جایگاه «فانوس» که این اتفاق برایشان پیش آمده، گفت: "این اتفاق در ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه رخ داد و به محض اطلاع از آن، هم تعمیرکار فرستادیم و هم همه امکانات را فراهم کردیم تا خودرو‌های مردم درست شود. از آنجایی که دقیقا لحظاتی قبل از این اتفاق یک تانکر سوخت وارد جایگاه شده و بنزین آورده بود، به این همزمانی مشکوک شدیم. مراتب را گزارش کردیم و مشخص شد آن راننده تانکر، مقدار زیادی از بنزین را قبلا خالی کرده و به جای آن آب ریخته بوده است. آن راننده فعلا تحت بازداشت است تا تحقیقات مشخص شود. در گزارش اولیه نیز به صراحت ذکر شده که این مشکل از جایگاه ما نبوده، اما باز هم بابت اتفاق به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم. "

کد خبر : ۷۷۱۵۳
بازدید : ۲۸۹۳
ماجرای بنزین آبدار چیست؟
فرادید | روز‌های گذشته ویدیویی در فضای مجازی دست به دست می‌شد که در آن نشان می‌داد یک راننده تاکسی فرودگاه امام در آزادراه تهران-قم، ۶۰لیتر بنزین زده که ۴۰لیترش آب بوده است. این اتفاق با واکنش تند کاربران فضای مجازی مواجه شد. البته مسئولان سازمان استاندارد در پاسخ گفته اند که وزارت نفت مسئول پاسخگویی به این امور است. اما درنهایت مسئولان جایگاه "فانوس" که مسئله بنزین آبدار در آن مطرح شده، این موضوع را شفاف توضیح دادند.

به گزارش فرادید، به جز کلیپ راننده تاکسی فرودگاه امام تهران چند ویدیوی دیگر نیز از شهر‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که رانندگان مدعی شده اند بنزین آبدار آسیب جدی به خودر‌های آن‌ها وارد کرده است و مسئله بنزین آبدار موردی نبوده و مستمراً در حال رخ دادن است.

قمصری، راننده تاکسی فرودگاه امام در این رابطه گفت: "روز پنجشنبه ساعت ۲۱:۳۰ من و یک راننده تاکسی دیگر به طور همزمان در جایگاه «فانوس» در اتوبان قم بنزین زدیم. پس از آنکه جایگاه را ترک کردیم، چند کیلومتر جلو رفتیم که دیدیم تعدادی خودرو در اتوبان همگی خراب شده‌اند و ایستاده‌اند. از این موضوع که حدودا ۴۰ خودرو در اتوبان به طور همزمان خراب شده‌اند، تعجب کرده بودیم که ناگهان خودروی من و همکارم نیز متوقف شد!"
ویدیوی بنزین آبدار که راننده تاکسی فرودگاه امام منتشر کرد.

وی افزود: "گیج و مبهوت به دنبال دلیل ماجرا بودیم که راننده‌های خودرو‌های دیگر گفتند گویا مشکل از بنزین است و قرار است جرثقیل و مکانیک بفرستند. پس از چند ساعت، تعمیرکار و مسئولان جایگاه بنزین آمدند و مشخص شد که در بنزین به طور کامل آب بوده است! با کمک متصدیان جایگاه و تعمیرکاران، مشکل بقیه خودرو‌ها برطرف شد، اما تاکسی من و همکارم که هیبریدی است نتوانستد درست کنند و جرثقیل آن را حمل کرد. تا دیروز مشغول تعمیر خودروی خود بودم و حالا قرار است آن جایگاه، هزینه تعمیر خودروی من را بدهد. "

البته یک روز پس از منتشر شدن ویدیوی تاکسی فرودگاه امام، ویدیوی دیگری منتشر شد که تعداد دیگری از خودرو‌ها در جاده تهران- قم پس از بنزین زدن، خودرهایشان روشن نشد و دست به اعتراض زدند. اما مشخص نیست این اتفاق مربوط به جایگاه "فانوس" است یا خیر!

واکنش رئیس سازمان ملی استاندارد

پس از افزایش انتقاد‌ها به مسئله بنزین آبدار، خبرنگاران به سراغ رئیس سازمان ملی استاندارد رفتند. نیره پیروزبخت از بازرسی ٨٠ هزار و ٨١٣ نازل در سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت که " از بین این تعداد ١٩١٧ نازل بنزین مشکل فنی و کم فروشی داشتند. "

وی با بیان اینکه مسئولیت ما در رابطه با مسئله کم فروشی نازل‌ها در پمپ بنزین هاست گفت: " البته ما برای بررسی کیفیت بنزین هم برنامه مداوم داریم. در حال حاضر هم همکاران ما در حال نمونه برداری و آزمایش بنزین پمپ بنزین‌ها هستند. "

البته پیروز بخت در مورد مسئله موجود آب در بنزین، توپ را به زمین وزارت نفت انداخت و افزود: "به طور مستمر نازل‌های جایگاه‌های سوخت بررسی می‌شود. اگر نازل‌های جایگاه سوخت، عمدا کم فروشی کنند، با آن‌ها برخورد می‌شود. اما بررسی وجود آب در بنزین بر عهده وزارت نفت است. "

پاسخ جایگاه پمپ بنزین "فانوس"

یکی از مسئولان جایگاه «فانوس» که این اتفاق برایشان پیش آمده، گفت: "این اتفاق در ساعت ۲۱:۳۰ روز پنجشنبه رخ داد و به محض اطلاع از آن، هم تعمیرکار فرستادیم و هم همه امکانات را فراهم کردیم تا خودرو‌های مردم درست شود. از آنجایی که دقیقا لحظاتی قبل از این اتفاق یک تانکر سوخت وارد جایگاه شده و بنزین آورده بود، به این همزمانی مشکوک شدیم. "

وی ادامه داد: "مراتب را گزارش کردیم و مشخص شد آن راننده تانکر، مقدار زیادی از بنزین را قبلا خالی کرده و به جای آن آب ریخته بوده است. آن راننده فعلا تحت بازداشت است تا تحقیقات مشخص شود. در گزارش اولیه نیز به صراحت ذکر شده که این مشکل از جایگاه ما نبوده، اما باز هم بابت اتفاق به وجود آمده عذرخواهی می‌کنیم. "

به گفته کارشناسان هر جایگاه در ماه ۳ تا ۴ بار بازرسی می‌شود، کارشناسان وزن مخصوص بنزین جایگاه را بررسی می‌کنند و رقم آن را با بارنامه بنزین مطابقت می‌دهند. اگر عدد به دست آمده ۲ واحد کمتر یا بیشتر از عدد بارنامه باشد به معنی آلوده بوده بنزین است از سوی دیگر برخی مدعی اند که جایگاه‌ها آب در بنزین می‌ریزد.

کارشناسان برای بررسی وجود آب در مخزن بنزین جایگاه کرم زرد رنگی را استفاده می‌کنند که در تماس با آب قرمز می‌شوند، اگر آب داخل بنزین باشد به دلیل سنگین بودن به پایین‌ترین سطح آن می‌رود. آن‌ها میله‌ای را به این کرم زرد آغشته می‌کنند و به انتهای مخزن می‌فرستند اگر کرم قرمز شود در مخزن بنزین آب وجود دارد.

گاهی هم کم فروشی بنزین به متصدیان جایگاه‌ها مربوط می‌شود ممکن است گاهی سهواً یا تعمدا شمارش لیتر را صفر نکرده باشند و شروع به بنزین زدن کنند در این صورت با وجود اینکه ۵۰ لیتر بنزین زده‌اید باک بنزین پر نمی‌شود.

بازرسان با استفاده از دوربین‌های موجود در جایگاه میتوانند چنین تخلفاتی را بررسی کنند.

با این وجود تنها جایگاه فانوس به ابهام ایجاد شده پاسخ داده و تاکنون هیچکدام از مسئولان وزارت نفت به این مسئله واکنشی نشان نداده اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید