قرنطینه در دنیا، وعده عادی‌شدن در ایران

قرنطینه در دنیا، وعده عادی‌شدن در ایران

این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیز‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد.

کد خبر : ۷۷۴۹۵
بازدید : ۵۵۸۳
قرنطینه در دنیا، وعده عادی‌شدن در ایران
شهرزاد همتی | ۱۳۹ مبتلا و ۱۹ فوتی؛ این آخرین آمار رسمی ارائه‌شده توسط سخنگوی وزارت بهداشت درباره کروناویروس است؛ آماری که هرچند با آمار غیررسمی فاصله بالایی دارد، اما باز هم ایران را از دومین کشور بودن از لحاظ تلفات کرونا در امان نمی‌دارد.
به گفته رئیس روابط‌عمومی وزارت بهداشت، آخرین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کروناویروس از این قرار است: بررسی‌های انجام‌شده از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز روی موارد مشکوک کووید ۱۹ مشخص کرد که ۴۴ نفر ابتلای قطعی شان به کرونا تأیید شده است و ۴۴ نفر مبتلای جدید هستند که از این تعداد ۱۵ نفر از استان قم، ۹ نفر استان گیلان، ۴ نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، ۳ نفر در خوزستان، ۲ نفر در سیستان‌وبلوچستان، یک نفر در استان کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهگیلویه‌وبویراحمد و یک نفر در هرمزگان هستند.
وی همچنین گفت: از این ۴۴ نفر در جدید، چهار نفر فوت کرده‌اند و شمار جان‌باختگان به ۱۹ نفر افزایش یافت. جهانپور با اشاره به اینکه نمونه‌های آزمایشگاهی تاکنون در هفت آزمایشگاه مرجع بررسی می‌شد، افزود: تا پایان این هفته شمار آزمایشگاه‌ها به ۱۵ می‌رسد و امیدواریم ظرف هفته آینده این تعداد به ۲۲ آزمایشگاه مرجع برای تشخیص کووید ۱۹ برسد تا پاسخ‌گویی به مردم سریع‌تر صورت گیرد.
ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ و محمود صادقی، نماینده مجلس، تاکنون مبتلا به کرونا شده‌اند و شایعاتی از بستری‌شدن محمدباقر قالیباف به دلیل کرونا نیز به گوش می‌رسد، هرچند نزدیکان او این مسئله را تکذیب می‌کنند. همچنین تنها مورد مثبت کرونا در یزد با وجود تلاش کادر درمانی شب گذشته در بیمارستان شهید صدوقی این شهر فوت کرد.

ان شاءالله از شنبه!
هرچند صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که هنوز آمار ابتلا به کرونا روند افزایشی دارد، اما صحبت‌های سه‌شنبه‌شب رئیس‌جمهوری، حال‌وهوای دیگری داشت؛ هرچند حسن روحانی روز سه‌شنبه در جلسه هیئت دولت تأکید کرد: کرونا نباید به سلاح دشمنان ما برای به‌تعطیلی‌کشاندن کار و تولید در کشور تبدیل شود.
این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیز‌هایی در تصمیمات کشور وجود ندارد.
قرنطینه محله و شهر را نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. از شنبه همه‌چیز به روال عادی برمی‌گردد. مگر اینکه ستاد مقابله با کرونا در موارد خاص دستور به تعطیلی بدهد. یکی از توطئه‌های دشمن، هراس‌افکنی زیاد در جامعه است تا کشور را به تعطیلی بکشاند.
هرچند روحانی گفت: از شنبه تعطیلات تمام می‌شود و همه‌چیز عادی خواهد بود و همه این‌ها کار دشمنان است، اما گشتی در خبر‌ها نشان می‌دهد، کشور‌های مختلف جهان تدابیر و پروتکل‌های ویژه‌ای درخصوص کرونا اتخاذ کرده‌اند. حالا ایتالیا با ۱۲ کشته کانون گسترش کرونا در اروپا شناخته شده و فرانسه نیز دو قربانی ویروس کرونا دارد. ایتالیا در روز‌های اخیر بیش از ۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا را گزارش کرده است و شهر‌های شمالی این کشور همگی قرنطینه شده‌اند.
وزارت امور خارجه ایتالیا می‌گوید دولت دستور قرنطینه ۱۰ شهر کوچک در منطقه لومباردی را داده است: شهر‌های کودونیا، کستلون دآدا، کسلپوسترلنیو، فامبیو، مالئو، سومالکلیا، برتونیکو، ترانوا دیی پسرینی، کستل گراندو و سن فیورانو. این شهر‌ها به طور عمده در جنوب‌شرقی شهر میلان قرار دارند. همچنین شهر دیگری در منطقه ونتو با نام وو یوجانئو نیز قرنطینه شده است که در جنوب ویچنزا قرار دارد.

اما مینو محرز، متخصص عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز، کمی متفاوت با حسن روحانی فکر می‌کند. او در گفت‌وگوی کوتاهی با «شرق» در پاسخ به این سؤال که آیا از شنبه همه‌چیز عادی می‌شود، گفت: فکر می‌کنم برای بیان چنین ادعایی کمی زود باشد. ما حداقل یک هفته دیگر نیاز به فرصت داریم و بهتر است یک هفته آینده هم از ازدحام جلوگیری شود. وی افزود: قضاوت درباره اینکه از شنبه همه‌چیز عادی می‌شود زود است.
هرچند می‌شود گفت: مراجعه افراد بدحال به بیمارستان‌های معین کم شده است، اما بهتر است از ایجاد ازدحام جلوگیری شود. البته که ستاد ملی کرونا تشکیل شده و وزارت بهداشت آمار هرروزه می‌دهد و شاید آن‌ها بهتر آمار را بدانند، اما من صرفا به‌عنوان یک متخصص عفونی نظر می‌دهم و فکر می‌کنم شاید یک هفته دیگر نیاز باشد که عبورومرور را در شهر کنترل کنیم. وضعیت کره جنوبی هم حالا به نقطه نگران‌کننده رسیده است.
در شرایطی که هیئت دولت کره جنوبی با لباس ایمنی و ماسک جلوی دوربین ظاهر شده‌اند و به مردم اطمینان می‌دهند که با کرونا می‌جنگند و از مردم می‌خواهند این مسئله را جدی بگیرند، اما در ایران اولین مبتلایان به کرونا از مسئولان بودند و اعضای دولت نیز کوچک‌ترین نکات بهداشتی را، حتی برای فرهنگ‌سازی رعایت نمی‌کنند و پس از ابتلای قام‌مقام وزیر بهداشت به کرونا، سخنگوی دولت نیز به دلیل آنکه در روز‌های گذشته با حریرچی همراه بود مجبور شد تست کرونا بدهد.
درواقع در ایران ویروس کرونا در میان مسئولان دست‌به‌دست می‌شود و آن‌ها قول می‌دهند از شنبه همه‌چیز به حالت عادی بازگردد. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کره جنوبی به‌سرعت در حال افزایش است و از صبح چهارشنبه تا بعدازظهر، به شمار مبتلایان ۳۰۰ نفر افزوده شده و به هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است.

فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم
با وجودی که حسن روحانی اعلام کرد تعطیلات از شنبه پایان می‌یابد و همه چیز عادی خواهد شد، اما مردم آن را جدی نگرفته‌اند و هشتگی با عنوان فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم به راه افتاد. خانواده‌ها که به شدت نگران شرایط موجود هستند، در فضای مجازی اعلام کرده‌اند بازگشایی مدارس کار بسیار اشتباهی است و ما تحت هیچ شرایطی فرزندمان را به مدرسه نمی‌فرستیم.
شاهین سلیمی، ساکن منطقه ۲ تهران است و دو فرزند محصل دارد. او گفت: کرونا یک هفته مسافرت نیامده که تا شنبه از شهر خارج شود. من فرزندانم را به مدرسه نخواهم فرستاد. عده‌ای معتقدند اعلام بازگشایی مدارس از شنبه به دلیل موج مسافرت‌های عجیب مردم باشد.
با وجود آنکه تعطیلات اخیر به دلیل آن پیش آمده که مردم در خانه بمانند و شرایط کنترل کرونا ایجاد شود، اما عده زیادی از مردم به سمت شمال کشور حرکت کرده‌اند و دولت برای اینکه مردم سفر‌های خود را آغاز نکنند، اعلام کرده تعطیلات تنها تا پایان این هفته ادامه خواهد داشت.

بهبود ۳۰ مبتلا به کرونا
صحبت‌های شب گذشته وزیر بهداشت نشان می‌دهد احتمالا از شنبه باز هم تعطیلات ادامه پیدا کند. وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم‌گیری درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از سوی رئیس‌جمهور به ستاد مقابله با کرونا واگذار شده است، گفت: امروز عصر نیز تصمیماتی در این خصوص و نیز اعمال محدودیت در سیستم اداری و دولتی برخی شهر‌ها اخذ می‌شود و به اطلاع مردم می‌رسد.
دکتر سعید نمکی با اشاره به اینکه اطلاعات ما درخصوص بیماری و بیماری‌یابی بسیار به‌روز‌تر شده است، گفت: اکنون نگرانی برای تعداد تخت‌های بیمارستانی نداریم و از سوی دیگر مردم ما با اطلاع‌رسانی‌های بیشتر همراه نظام سلامت هستند.
وی با تأکید بر اینکه روند بهبود و ترخیص بیماران مبتلا به کروناویروس با افزایش روبه‌رو بوده است، خاطرنشان کرد: طبق اخباری که امروز به دست بنده رسیده است، حدود ۳۰ بیمار مبتلا به کروناویروس جدید در استان قم بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. این یک علامت بسیار خوب و دلگرم‌کننده است که تعداد بیماران بستری در حال کاهش و تعداد افراد ترخیص‌شده نیز افزایش داشته است.
وزیر بهداشت با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور مبنی بر تحت کنترل درآمدن این بیماری واگیردار، اظهار کرد: ایشان تصمیم‌گیری درخصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را صراحتا به ستاد مقابله با کرونا واگذار کردند و امروز عصر نیز تصمیماتی در این خصوص و نیز اعمال محدودیت در سیستم اداری و دولتی برخی شهر‌ها اخذ می‌شود و به اطلاع مردم ایران خواهد رسید.
وی افزود: بار‌ها عرض کردیم ما سیستم قرنطینه را به گونه‌ای که در قرن‌های گذشته مطرح بود، به عنوان یک کار علمی نمی‌پذیریم، اما قرنطینه خانگی به صورتی که مردم با آگاهی خودشان به گونه‌ای در قرنطینه باشند و به سفر نروند، بسیار حائز اهمیت است.

نمکی یکی از دلایل وجود اضطراب از تعطیلی مدارس را افزایش سفر‌ها خواند و تصریح کرد: متأسفانه در این هفته مشاهده کردیم برخی بدون توجه به پیام‌های بهداشتی و درخواست‌های ما باز هم سفر داشتند یا در مواردی سفر افزایش یافت. پس از مشارکت میلیونی در بسیج ملی کنترل فشار خون بالا دریافتیم که مردم بسیار هوشمندی داریم که ضریب آگاهی بالایی نیز دارند و انتظار داریم وقتی اعلام می‌کنیم، قرنطینه شهری اعمال نمی‌کنیم، یعنی به خود مردم اعتماد کرده‌ایم و از آن‌ها می‌خواهیم از سفر به سایر شهر‌ها خودداری کنند.
اکنون استان گیلان یکی از استان‌های آلوده ماست که با افزایش سفر‌ها موجب سنگین‌شدن کار همکاران ما در نظام سلامت می‌شوند. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در این شرایط به معنای سفرکردن نیست. هفت دانشگاه نیز تا پایان اسفند تعطیل شدند.
در پس شیوع ویروس کرونا تاکنون برخی دانشگاه‌های کشور اعلام کرده‌اند کلاس‌های حضوری آن‌ها تا پایان اسفند تعطیل و به صورت مجازی برگزار خواهد شد. دانشگاه‌های یزد، خواجه‌نصیر، فردوسی مشهد، تبریز، صنعتی اصفهان، خوزستان، لرستان و کاشان، دانشگاه‌های تعطیل‌شده هستند.

گفتگو با یک بهبودیافته
سعید ۳۱ ساله صبح روز گذشته از بیمارستان مسیح دانشوری پس از بهبودی کامل ترخیص شده است. او که هنوز کمی سنگینی در سینه‌اش احساس می‌کند می‌گوید ۱۰ روز در بیمارستان مسیح دانشوری بستری بوده. سعید می‌گوید: اول هیچ کس جز همسرم نمی‌دانست که من کرونا گرفته‌ام. برای اینکه می‌توانستیم واکنش اطرافیانمان را حدس بزنیم. اینکه همه بخواهند فرار کنند اذیتم می‌کرد.

اما با اصرار پرستار بیمارستان لیستی از افرادی تهیه کردم که بیشترین تماس را در هفته‌های گذشته با من داشته‌اند. خانواده هر دوی ما شهرستان بودند و تماس من جز با سه نفر از افراد محل کارم و دو نفر از دوستانم بیشتر نبود.
متأسفانه تست همسرم مثبت شد، اما دوستانم و همکارانم تستشان منفی شد. سعید ادامه می‌دهد: وضعیت جسمی همسرم هم چندان بد نیست. اما به دلیل پایین‌بودن اکسیژنش در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.
در ۱۰ روزی که بستری شدم، علائمی که داشتم خیلی شبیه به آنفلوانزا بود و البته ۴۸ ساعت بحرانی را گذراندم. اما بدی داستان این است که گرفتن کرونا به معنای آن نیست که بدنت دیگر در برابر این ویروس مقاوم می‌شود و باز هم امکان مبتلاشدن وجود دارد و همین باعث آسیب روحی فراوان به‌من و همسرم شده است.

فوت دردناک نرجس ۲۵ ساله
در روز‌های گذشته خبر درگذشت پرستار ۲۵ ساله بیمارستان امام خمینی گیلان باعث افزایش آلام روحی مردم شده است. نرجس خانعلی‌زاده، پرستار جوان این بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا درگذشته است. خانعلی‌زاده را اولین قربانی کادر پزشکی بر اثر کرونا اعلام کرده‌اند.
سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به خبر فوت یکی از پرستاران گیلان به علت کرونا در شبکه‌های اجتماعی گفت: هنوز اسم این پرستار در لیست فوتی‌های مبتلا بر اثر کرونا گزارش نشده است و احتمال مرگ بر اثر آنفلوانزا وجود دارد. خانعلی‌زاده که پرستار بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی گیلان بوده، به دلیل افت سطح اکسیژن خونش به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شود، اما متأسفانه توانایی مبارزه خود را از دست می‌دهد.

او در یکی از پست‌های اینستاگرام خود نوشته بود: اورژانس بیمارستان امام خمینی؛ جایی که از کسی که تحمل دیدن دررفتگی رو نداشت آدمی رو ساخت که بهترین بیمار براش بیماری بود که دررفتگی داشت. از کسی که با دیدن خونریزی زیاد احساس افت فشار می‌کرد، آدمی رو ساخت که اول نفر دستمو گذاشتم روی آئوریسم آئورت تا برسیم به سی. پی. آر کسی باورش نمی‌شه توی اون اورژانس شلوغ که بعضی وقت‌ها نمی‌فهمیدی داری چیکار می‌کنی انقدر درس بگیری تا نترس بار بیای.
شاید باورتون نشده حتی دیگه از مرده و مردن هم نمی‌ترسم. ممنونم از همه همکارای خوبم که هر وقتی از ترس چیزی جا میزدم میومدن بهم یاد می‌دادن چه جوری به خاطر جون بقیه آدم‌ها شجاع باشم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید