هفته سخت ایران در برابر طغیان کرونا؛ چه باید کرد؟

هفته سخت ایران در برابر طغیان کرونا؛ چه باید کرد؟

مهرداد روانشاد استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس درباره مقابله با کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس، گفت: "ماندن در منزل، پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه، ممانعت از لمس اعضای صورت با دست‌های آلوده، فاصله گرفتن از افراد بیمار، پاک کردن گوشی همراه، دستگیره‌های در، وسایل شخصی با پنبه و الکل، خواب راحت، ورزش، خوردن غذا‌های گیاهی و سبزیجات و استعمال نکردن دخانیات از جمله نکاتی است که می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود."

کد خبر : ۷۷۵۵۲
بازدید : ۴۵۳۷
هفته سخت ایران در برابر طغیان کرونا؛ چه باید کرد؟
فرادید | تقریباً ۱۱ روز از ثبت اولین موارد ابتلا به کرونا در ایران می‌گذرد وحالا مقامات وزارت بهداشت با انتشار آخرین آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، شمار مبتلایان تاکنون را ۵۹۳ نفر و فوتی‌ها را ۴۳ نفر اعلام کرده اند. با این وجود وزیر بهداشت گفته است که هفته پیش رو (۱۰ اسفند تا ۱۷ اسفندماه) شیوع کرونا در کشور به شکل گسترده خواهد بود.

به گزارش فرادید، سعید نمکی در مورد شیوع گسترده ویروس کرونا در هفته جاری در کشور گفت: "واقعیت این است که هفته سختی را در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصد‌های ملی و بین المللی روند را به گونه‌ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روز‌های آتی است. "

وی با بیان اینکه مردم باید در جریان روند آتی باشند، افزود: "از مردم تمنا می‌کنم بیشتر همراهی کنند و به ما در کاهش آلودگی کمک کنند و به هر جا موردی را ابلاغ می‌کنیم تبعیت شود. "

نمکی با اشاره به اینکه امروز در ستاد ملی به جمع بندی‌هایی رسیدیم گفت: "اولا مقرر شد در تردد‌ها سخت‌گیری کنیم. به قرنطینه شهر‌ها اعتقاد نداریم و آن را به عنوان روش علمی نمی‌شناسیم، اما در صدد تشدید کنترل بر ایاب و ذهاب مردمی هستیم که به مسافرت می‌روند. خواهش ما به حداقل رساندن ترددهاست. اگر هم ضرورتی وجود دارد با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی در بین مسافرانشان نیست به سفر بروند. "

وزیر بهداشت ادامه داد: "در ورودی و خروجی هر کدام از شهر‌ها اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه ۱۴ روزه خواهیم برد. با نیرو‌های مسلح به جمع بندی رسیدیم، آن‌ها که همواره در کنار ما بودند به همکاری ارزشمندشان ادامه دهند و در ایجاد فضا و تخت‌های بیمارستانی برای موارد اورژانسی و ظرفیت جدید و ضدعفونی کردن معابر که نیازمند امکانات ویژه هستیم به ما کمک کنند. از کمک نیرو‌های پزشکی و پرستاری و خدماتی نیرو‌های مسلح نیز بهره‌مند خواهیم شد. "

وی اضافه کرد که مقرر شد برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی برای گرفتن نیرو‌های جدید و دور زدن برخی قوانین دست و پاگیر مجوزی صادر شود تا بتوانند نیرو‌هایی را در مدت کوتاه و برای این پروژه جذب کنند.
هفته سخت ایران در برابر طغیان کرونا؛ چه باید کرد؟

در هفته پیک شیوع ویروس کرونا چه باید کرد؟

با اعلام شیوع گسترده کرونا در هفته پیش رو، نحوه پیشگیری از ویروس کرونا وکنترل این بیماری به یکی از سوالات متداول مردم بدل شده است.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده؛ کرونا‌ویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌هایی در ریه می‌شود. این ویروس بسیار مسری است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل‌انتقال است.

علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

مهرداد روانشاد استاد ویروس شناسی دانشگاه تربیت مدرس درباره مقابله با کرونا و راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس، گفت: "کرونا واکسن ندارد و به این زودی نیز واکسن آن ساخته نمی‌شود. بر همین اساس ساخته شدن واکسن کرونا شایعه است. اما برای جلوگیری از انتقال ویروس باید به شستن دست‌ها بسیار اهمیت داد. شستشوی دست حتما باید آب و صابون و حداقل زمان ۲۰ ثانیه ادامه داشته باشد. "

وی تصریح کرد: " ماندن در منزل، پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه، ممانعت از لمس اعضای صورت با دست‌های آلوده، فاصله گرفتن از افراد بیمار، پاک کردن گوشی همراه، دستگیره‌های در، وسایل شخصی با پنبه و الکل، خواب راحت، ورزش، خوردن غذا‌های گیاهی و سبزیجات و استعمال نکردن دخانیات از جمله نکاتی است که می‌تواند سبب جلوگیری از ابتلا به این بیماری شود. "

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در باره اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد، اظهار داشت: "سرفه‌های پایدار، درد قفسه سینه، تب ادامه دار از جمله مواردی است که در صورت بروز آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنیم. این در حالی است که افراد بالای ۶۵ سال بیشتر در معرض خطر هستند؛ هر چند در کودکان خطر خاصی ایجاد نمی‌شود. "

دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در گزارشی آورده است: "مواد غذایی را خوب بپزید. مواد غذایی خام و پخته را کنار هم قرار ندهید و از تماس آن‌ها خودداری کنید. بعد از تمیز کردن و قطعه‌قطعه کردن مواد غذایی حیوانی خام اعم از گوشت و سایر محصولات مانند مرغ، ماهی، میگو، گوسفند و گاو، ظروف، تخته و چاقویی را که استفاده کرده‌اید بلافاصله با آب و مواد شوینده بشویید و از تماس ظروف شسته نشده با مواد غذایی پخته، اکیداً خودداری کنید. "

زهره امین زاده، متخصص بیماری‌های عفونی هم گفت که " ضد عفونی کردن سطوح منزل و دستگیره‌ها می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش دهد. البته شستشوی اصولی دست‌ها یک مسئله بسیار مهم و مسئله دیگر شستشوی تنفسی است. "

برخی متخصصین این حوزه هم بهترین راه کنترل این بیماری را ایزوله خانگی و ماندن افراد در خانه دانسته اند. آن‌ها گفته اند که بهترین حالت کنترل وپیشگیری از بیماری، ماندن افراد در خانه است چرا که بسیاری از افراد ناقل این بیماری اند و در تماس با گروه‌های حساس بیماری را به این افراد منتقل می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید