سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک

از جمله امکانات لوکس ماشین سیستمی است که با رصد مسیر، کمک‌فنر‌ها را با توجه به وضعیت سطح جاده تنظیم می‌کند.

کد خبر : ۷۷۶۳۳
بازدید : ۲۶۵۱۲
سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
تعطیلی نمایشگاه ژنو در حالی اعلام شد که خودروسازان غرفه‌های خود را آماده کرده بودند
کرونا بلای جان صنعت خودرو
تنها چند روز مانده به آغاز نمایشگاه خودروی ژنو، برگزاری این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد. با وجود هراس از گسترش ویروس کرونا در اروپا، برگزارکنندگان نمایشگاه تا روز جمعه اصرار داشتند نمایشگاه برگزار شود. خودروسازان هم که با هزینه زیاد غرفه‌های خود را آماده کرده بودند، قرار بود برای احتیاط با حداقل پرسنل به نمایشگاه بیایند.

اما پس از تصمیم دولت سویس برای ممنوع شدن هرگونه مراسم با حضور بیش از هزار نفر، چاره‌ای جز تعطیل کردن نمایشگاه نبود. نمایشگاه خودروی ژنو یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو است که از سال ۱۹۰۵ هر سال برگزار می‌شود. آخرین بار این نمایشگاه به دلیل جنگ جهانی دوم تعطیل شده بود.

قرار بود نودمین دوره نمایشگاه با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت از روز پنجشنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند) به مدت ده روز برگزار شود. سال گذشته ۶۶۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و پیش‌بینی می‌شد برگزاری آن امسال بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون فرانک سویس (۲۰۵ تا ۲۵۶ میلیون دلار) درآمد ایجاد کند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
با تعطیلی نمایشگاه ژنو، ب‌ام‌و محصولات جدیدش را از طریق اینترنت رونمایی خواهد کرد
با اعلام خبر تعطیلی نمایشگاه، خودروسازان به سرعت برای یافتن راهی برای معرفی ماشین‌های جدید خود دست به کار شدند. ب‌ام‌و و مرسدس-بنز اعلام کرده‌اند که مدل‌های خود را در مراسمی که در اینترنت به طور مستقیم پخش می‌شود رونمایی خواهند کرد.

بیش از ۸۵ هزار نفر تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیشترین مبتلایان در چین هستند که انتقال ویروس از آنجا آغاز شد. این ویروس تاکنون جان بیش از سه هزار نفر را گرفته است.

ماه گذشته و با گسترش سریع ویروس در چین، برگزاری نمایشگاه خودروی پکن هم به تعویق افتاد. قرار بود این نمایشگاه در ماه آوریل برگزار شود.
سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
فروش خودرو در چین در ماه فوریه ۹۲ درصد کاهش یافت
خودروسازی در کما
شیوع ویروس کرونا باعث کاهش شدید فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان شده است. اتحادیه خودرو‌های سواری چین اعلام کرده فروش در ماه فوریه و در اوج گسترش ویروس، ۹۲ درصد کمتر از سال گذشته بود. ادامه این کسادی برای کارخانه‌ای مانند جنرال‌موتورز که چهل درصد از محصولاتش را در چین می‌فروشد، کمرشکن است.

هشتاد درصد از خودروسازی جهان به تولید قطعه در چین وابسته است و تعطیلی کارخانه‌ها در این کشور باعث شده در تولید و فروش خودرو در جهان وقفه ایجاد شود.

اتحادیه صنعت خودروی آلمان پیش‌بینی کرده که فروش در این کشور در سال ۲۰۲۰ شش درصد کاهش یابد. فیات-کرایسلر هم گفته که ناگزیر است یکی از کارخانه‌های خود را در اروپا تعطیل کند. نیسان و هیوندای هم به خاطر نرسیدن قطعه، مجبور شدند کارخانه‌های خود را در کره جنوبی تعطیل کنند.

با گسترش ویروس کرونا به کره‌جنوبی و ابتلای یک کارگر هیوندای به ویروس، این شرکت اعلام کرد یک کارخانه خود را در شهر اولسان تعطیل کرده است. پس از چین، بیشترین تعداد ابتلا به ویروس کرونا در کره جنوبی گزارش شده است.

فرانسوی شیک
سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
اولین مدل سدان دی‌اس از تابستان به بازار عرضه خواهد شد

دی‌اس، سازنده محصولات لوکس گروه خودروسازی پی‌اس‌ای، مدل جدید خود، دی‌اس ۹ را معرفی کرد. این ماشین اولین سدان خودروساز فرانسوی است و قرار است در چین تولید شده و از آنجا به سراسر جهان صادر شود.

این سومین مدلی است که ویژه مارک دی‌اس طراحی می‌شود. دی‌اس در دو سال گذشته دو مدل شاسی بلند به بازار عرضه کرده است. دی‌اس۹ با محصولات مشابه کارخانه‌های ب‌ام‌و، آئودی، بنز و لکسوس رقابت می‌کند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
دی‌اس۹ با ماشین‌های لوکس آلمانی و ژاپنی رقابت می‌کند

طراحان دی‌اس با ترکیب کردن محافظه‌کاری ماشین‌های لوکس آلمانی و تهور خودرو‌های لوکس ژاپنی، فرمی منحصر به فرد خلق کرده‌اند که اگرچه از زاویه‌هایی به ماشین‌های رقیب شبیه است، اما شخصیت ویژه خود را دارد.

دی‌اس۹ از نظر فنی اشتراک زیادی با پژو ۵۰۸ دارد. قوای محرکه ماشین هیبرید-الکتریکی است و می‌تواند با نیروی باتری اش بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر حرکت کند.

از جمله امکانات لوکس ماشین سیستمی است که با رصد مسیر، کمک‌فنر‌ها را با توجه به وضعیت سطح جاده تنظیم می‌کند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
دی‌اس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ هزار دستگاه ماشین فروخت

چین مهم‌ترین بازار دی‌اس۹ است. با اینکه فروش ماشین‌های سدان در جهان رو به کاهش است، این مدل در چین هنوز طرفدار دارد. دی‌اس قرار است سه مدل جدید دیگر هم به محصولاتش اضافه کند. این شرکت سال گذشته با ۱۷ درصد افزایش فروش، ۶۲ هزار دستگاه ماشین در سراسر جهان فروخت.

الکتریکی برای همه
سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
سیتروئن امی را می‌توان با پرداخت مبلغ کمی اجاره کرد

جدیدترین محصول سیتروئن، یک ماشین الکتریکی است که با الهام از مدل ۲ CV یا ژیان طراحی شده است. کارخانه فرانسوی می‌گوید همانطور که مدل ۲ CV میلیون‌ها نفر را در قرن بیستم ماشین‌دار کرد، مدل امی (Ami) هم می‌تواند راه‌حلی ارزان و بدون آلودگی برای قرن بیست و یکم باشد.

با توجه به قوانین برخی کشور‌های اروپایی، برای راندن امی نیازی به گواهینامه نیست و حتی نوجوانان هم می‌توانند آن را سوار شوند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
طراحان سیتروئن تلاش کرده‌اند تا حد ممکن هزینه ساخت ماشین کاهش یابد
امی با هر بار شارژ می‌تواند تا ۷۰ کیلومتر حرکت کند و حداکثر سرعتش ۴۵ کیلومتر در ساعت است. طراحان سیتروئن تلاش کرده‌اند تا جای ممکن هزینه ساخت ماشین کم باشد. برای همین از تعداد قطعات ماشین کاسته شده و از قطعات محصولات دیگر سیتروئن در ساخت ماشین استفاده شده است.

همچنین به جز شیشه‌های جلو و عقب، اکثر پنل‌ها در بدنه خودرو مشترک است. مثلا در‌های ماشین با یک قالب ساخته شده و برای همین یکی رو به جلو و دیگری رو به عقب باز می‌شود.

خریداران می‌توانند بدنه و اتاق ماشین‌های خود را با وسایلی که جداگانه فروخته می‌شود تغییر دهند. برای وصل کردن این وسایل، نیازی به کمک نیست و خریداران می‌توانند خودشان این کار را انجام دهند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
راننده به جای نمایشگر از تلفن همراه خود استفاده می‌کند

کاهش هزینه ساخت به کاهش قیمت ماشین منجر شده است. امی را می‌توان به قیمت شش هزار یورو خرید یا آن را اجاره کرد. هزینه اجاره با توجه به میزان پول پیش متفاوت است، اما می‌تواند تا ۲۰ یورو در ماه (حدود ۲۲ دلار) کاهش یابد.

این ماشین قرار است در کارخانه‌ای در مراکش ساخته شود و با همکاری یک فروشگاه بزرگ لوازم الکترونیکی فرانسوی به نام دارتی-فِنَک فروخته خواهد شد. امی یکی از شش ماشین الکتریکی است که قرار است سیتروئن تا پایان سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه کند.

پاسخ به آینده
سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
کانسپت پریسپت، مبنای ماشینی است که احتمالا در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه می‌شود

پلستار (Polestar)، شرکت زیرمجموعه ولوو، با رونمایی یک کانسپت جدید ایده‌ای از مدل‌های آینده خود را نمایش داد. نام این کانسپت پریسپت (Precept) است و مدیر پلستار می‌گوید پاسخی برای چالش‌هایی است که صنعت خودروسازی در ده سال آینده با آن روبرو است.

ساخت ماشین‌های الکتریکی که نیاز کمتری به شارژ داشته باشند یکی از این چالش‌ها است. برای حل این مشکل، کانسپت پلستار با طرحی آئرودینامیک، مقاوت بسیار کمی در برابر جریان هوا دارد و به این ترتیب بهره‌وری ماشین بسیار بالا است.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
اتاق ماشین با مواد بازیافتی و تجدیدپذیر ساخته شده است

استفاده از مواد تجدیدپذیر در ساخت ماشین، موضوع دیگری است که در این کانسپت به آن توجه شده است. پنل‌های داخل ماشین با موادی ساخته شده که منشا گیاهی دارد. صندلی‌ها هم از بطری‌های پلاستیکی و چوب‌پنبه‌های بازیافتی ساخته شده است.

بعد از چند سال که محصولات اسپرت ولوو با نام پلستار به بازار عرضه شد، کارخانه سوئدی این نام را به عنوان یک خودروساز مستقل معرفی کرد تا ماشین‌های الکتریکی لوکس‌تری را با آن به بازار عرضه کند.

این شرکت تاکنون دو مدل پلستار ۱ و پلستار ۲ را به بازار عرضه کرده که اولی یک ماشین هیبرید اسپرت دو نفره و دومی یک ماشین الکتریکی است که با تسلا مدل ۳ و جگوار آی-پیس رقابت می‌کند.

سدان دی‌اس ۹؛ فرانسوی شیک
با کاهش مقاومت در برابر هوا، ماشین با هر بار شارژ مسافت بیشتری حرکت می‌کند

سومین مدل پلستار یک شاسی‌بلند است و احتمالا مدل بعدی ماشینی خواهد بود که با الهام از کانسپت پریسپت ساخته می‌شود. از ظاهر ماشین پیدا است که برخلاف مدل‌های کنونی پلستار، ماشین‌های آینده این شرکت از نظر ظاهری با ماشین‌های ولوو تفاوت بیشتری خواهد داشت.

پلستار زمانی برای عرضه این ماشین اعلام نکرد است. اما با توجه به فن‌آوری‌هایی که در آن معرفی شده انتظار می‌رود این مدل جدید در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید