هشدار جاسوس خانگی! گذرواژه‌ها را عوض کنید

هشدار جاسوس خانگی! گذرواژه‌ها را عوض کنید

این هشدار در حالی منتشر شده است که پیش از این حوادث دردسرسازی رخ داده بود و رخنه‌گران با نفوذ کردن در پایشگر‌های کودکان با آن‌ها صحبت کرده‌اند.

کد خبر : ۷۷۷۳۱
بازدید : ۱۰۶۱۴
هشدار جاسوس خانگی! گذرواژه‌ها را عوض کنید
به گفته کارشناسان، شرکت‌ها باید در قبال نفوذپذیری دوربین‌های امنیتی یا پایشگر‌های کودک پاسخگو باشند. طبق هشدار کارشناسان، دارندگان دوربین‌های متصل به اینترنت باید کاری بکنند که زیر نظر این افزاره‌ها نباشند.

مرکز ملی امنیت فضای مجازی (ان‌سی‌اس‌سی) بریتانیا هشدار داده است دوربین‌های امنیتی و پایشگر‌های کودک که دارای قابلیت اتصال به اینترنت باشند ممکن است دارندگان خود را زیر نظر بگیرند و برای جاسوسی علیه آن‌ها به کار روند.

این هشدار در حالی منتشر شده است که پیش از این حوادث دردسرسازی رخ داده بود و رخنه‌گران با نفوذ کردن در پایشگر‌های کودکان با آن‌ها صحبت کرده‌اند. اکنون مرکز ملی امنیت فضای مجازی راهنمایی‌های جدیدی در مورد حفاظت از افزاره‌های هوشمند در برابر رخنه‌گران منتشر کرده است و «گروه حفاظت از مصرف‌کنندگان ویچ» هم از آن‌ها حمایت کرده است.

این راهنما در حالی منتشر شده است که محبوبیت چنین دوربین‌هایی افزایش یافته است و گروه ویچ قبلاً در مورد ایراد‌های امنیتی این نوع افزاره‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

طبق این راهنمای سه‌مرحله‌ای، کاربران باید گذرواژه پیش‌گزیده دوربین خود را عوض کنند، از روزآمد بودن نرم‌افزار امنیت آن اطمینان حاصل کنند و در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنند قابلیت دسترسی از دور و از طریق اینترنت به دوربین را غیرفعال کنند.

مرکز ملی امنیت فضای مجازی هشدار داده است حفاظت نکردن از چنین افزاره‌هایی سبب می‌شود حتی در دسترس رخنه‌گران قرار گیرند و حریم خصوصی کاربر به خطر افتد.

دکتر یان لوی مدیر فنی مرکز ملی امنیت فضای مجازی می‌گوید: «فناوری‌های هوشمند مثل دوربین و پایشگر کودک نوآوری‌های جالبی هستند و به راستی در کار مردم گشایش ایجاد می‌کنند، ولی اگر تدابیر امنیتی درست وجود نداشته باشد در برابر مهاجمان فضای مجازی آسیب‌پذیر هستند.
دوست داریم که استفاده از این افزاره‌ها همچنان برای مردم خطری نداشته باشد. به همین دلیل راهنمای جدیدی تدوین کردیم و مراحل کار‌هایی مثل عوض کردن گذرواژه را برای مردم توضیح دادیم. به کمک این اقدامات عملی می‌توانیم به بهترین نحو و بدون خطر از فناوری‌های خانگی استفاده کنیم.»

دولت بریتانیا قبلاً اعلام کرده بود قصد دارد مقررات جدیدی وضع کند و سازندگان افزاره‌های متصل به اینترنت را وادار کند که استاندارد‌های امنیت آن‌ها را تقویت کنند. به گفته مت وارمن وزیر زیرساخت‌های دیجیتالی این مقررات سبب می‌شود که «شرکت‌های سازنده و فروشنده این افزاره‌ها حساب پس بدهند»
وارمن می‌گوید: «سخت در تلاش هستیم تا محیط برخط بریتانیا از همه جا ایمن‌تر باشد و همه به افزاره‌های متصل به اینترنت اعتماد داشته باشند. از همه دارندگان دستگاه‌های هوش‌مند درخواست می‌کنم تا از راهنمای ان‌سی‌اس‌سی پیروی کنند تا امنیت افزاره‌های‌شان تضمین شود.»

طبق برنامه‌های دولت بریتانیا، شرکت‌ها باید تضمین کنند که افزاره‌های هوش‌مند خانگی دارای گذرواژه منحصر به فرد باشند و این گذرواژه قابل برگشت به حالت تنظیم کارخانه‌ای کلی نباشد.

در ضمن باید امکان تماس برای کاربران را فراهم کنند تا آسیب‌پذیری‌های را گزارش و در حداقل زمان ممکن روزآوری‌های امنیتی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

کارولین نورماند مدیر امور حمایتی گروه ویچ می‌گوید: «گروه ویچ به کرات ایراد‌های امنیتی جدی افزاره‌هایی مثل دوربین‌های بی‌سیم و اسباب‌بازی‌ها را اعلام کرده است؛ بنابراین الزامات امنیتی اجباری و ضمانت‌های اجرایی قوی که پاسخگو بودن سازندگان، خرده‌فروشان و فروشگاه‌های اینترنتی را بابت فروختن افزاره‌های فاقد امنیت تضمین کند اهمیت اساسی دارد.
تا وقتی که مقررات جدید وضع نشده است مصرف‌کنندگان باید در خرید افزاره‌های هوشمند دقت به خرج بدهند و تحقیق کنند و گذرواژه‌هایی قوی و بر اساس راهنمای کاربری برای حفاظت از افزاره‌های‌شان برگزینند و برای آن که خطر سوء‌استفاده کاربران از آسیب‌پذیری‌ها کاهش یابد به طور مرتب روزآوری‌های امنیتی را دریافت کنند.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید