در پستانداران "ماده‌ها" بیشتر از "نر‌ها" عمر می‌کنند

در پستانداران "ماده‌ها" بیشتر از "نر‌ها" عمر می‌کنند

به عقیده دانشمندان این اختلاف در سایر پستانداران به دلیل ترکیبی از صفات خاص جنسی و عوامل محیطی است. در انسان زنان بیشتر از مرد‌ها عمر می‌کنند، یعنی از هر ده نفری که به سن ۱۱۰ سال می‌رسد ۹ نفر زن هستند.

کد خبر : ۷۸۵۰۶
بازدید : ۳۲۴۷۳
در پستانداران
قوچ بزرگ‌شاخ نر در برابر عوامل محیطی آسیب پذیرتر از جنس ماده این حیوان است

یک تحقیق جدید درباره عمر پستانداران در حیات وحش نشان می‌دهد عمر ماده‌ها به مراتب بیشتر از نرهاست. بر اساس این تحقیق، جنس ماده در برخی حیوانات به صورت میانگین ۱۸.۶ درصد بیشتر از نر‌ها عمر می‍‌‍‌کند. این خیلی بیشتر از تفاوت حدود هشت درصدی طول عمر جنس نر و ماده در انسان است.

به عقیده دانشمندان این اختلاف در سایر پستانداران به دلیل ترکیبی از صفات خاص جنسی و عوامل محیطی است. در انسان زنان بیشتر از مرد‌ها عمر می‌کنند، یعنی از هر ده نفری که به سن ۱۱۰ سال می‌رسد ۹ نفر زن هستند.

محققان می‌گویند از زمانی که تولد‌ها در قرن ۱۸ میلادی به دقت ثبت شده این روند یکسان مانده است. با اینکه این فرضیه درباره گونه‌های حیوانی هم مطرح بود، ولی داده‌های وسیع برای پستانداران حیات وحش وجود نداشت.

حالا یک گروه از محققان کشور‌های مختلف، آمار تخمینی مرگ ناشی از کهولت را در ۱۰۱ گونه حیوانی بررسی کرده‌اند. در شصت درصد این جمعیت‌های حیوانی، به طور میانگین ماده‌ها بیشتر از نر‌ها عمر می‌کنند و طول عمرشان ۱۸.۶ درصد بیشتر از نر‌ها بوده است.

در پستانداران
جنس نر فک فیلی، یکی از گونه‌هایی است که طول عمر جنس ماده آن در مقایسه با جنس نر بیشترین تفاوت را داشته

دکتر ژان فرانسوا لمتر از دانشگاه لیون فرانسه، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: "طول عمر و کهولت در گونه‌های مختلف، نتیجه تعامل شرایط محیطی و تغییر ژن‌های خاص جنسی است". او قوچ بزرگ‌شاخ را مثال می‌زند که دانشمندان توانسته‌اند داده‌های مناسبی درباره جمعیت‌های آن گردآوری کنند.

در مناطقی که منابع طبیعی دائم در دسترسند، تفاوت کمی در طول عمر دو جنس دیده می‌شود، اما در جا‌هایی که زمستان‌های بسیار سرد دارند، نر‌ها بسیار کمتر از ماده‌ها عمر کرده‌اند.

دکتر لمتر می‌گوید: "قوچ بزرگ‌شاخ نر منابع زیادی را صرف رقابت جنسیتی می‌کند، مثل بزرگی جثه. آن‌ها ممکن است از شرایط محیطی تاثیر بگیرند. به همین دلیل تفاوت طول عمر، نر‌ها در مقایسه با ماده‌ها منابع بیشتری را صرف فعالیت‌های مشخص می‌کنند. "

این محققان به این نتیجه رسیده‌اند که حتی اگر ماده‌ها بیشتر از نر‌ها عمر کنند به این معنی نیست که خطر مرگ در نر‌ها با افزایش سن از ماده‌ها بیشتر می‌شود. موارد مرگ در نر‌ها همیشه بیشتر است، ولی میزان مرگ هر دو جنس با بالا رفتن سن یکسان می‌ماند.

یک تحقیق جدید در این زمینه می‌گوید مسئله اصلی تفاوت ژنتیکی نر و ماده است. در انسان زنان دارای دو کروموزوم ایکس (X) هستند و مرد‌ها یک ایکس (X) و یک ایگرگ (Y) دارند. این تحقیق می‌گوید وجود کروموزوم ایکس (X) اضافه در زنان، آن‌ها را در برابر جهش‌های ژنتیکی مضر محافظت می‌کند و این در گونه‌های حیوانی هم صدق می‌کند.

دکتر لمتر نویسنده این تحقیق جدید بروی پستانداران می‌گوید هر دوی این تحقیقات مکمل هم هستند و "نشان می‌دهند که در سیستم‌های XX و XY، ماده‌ها یا XX‌ها بیشتر عمر می‌کنند و این تاثیر کروموزوم‌های جنسی است. ما در تحقیق‌مان نشان دادیم که این تفاوت در گونه‌های مختلف متفاوت است یعنی باید عوامل دیگری هم برای توضیح این تنوع در نظر گرفته شوند. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید