تبلیغ مصرف موادمخدر والکل برای پیشگیری از کرونا

تبلیغ مصرف موادمخدر والکل برای پیشگیری از کرونا

دولت فرانسه نیز به تازگی به شهروندان خود هشدار داده که استفاده از ماده مخدر «کوکائین» به آن‌ها در جلوگیری از ابتلا به «کرونا ویروس» کمکی نمی‌کند. بنا به گزارش روزنامه ایندیپندنت، هشدار وزارت بهداشت فرانسه در خصوص مصرف کوکائین ظاهراً در واکنش به یک سری از پست‌هایی بوده است که در فضای مجازی پخش شده و از جانب پزشکان به دیگران توصیه می‌کند که مصرف کوکائین موجب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود.

کد خبر : ۷۸۶۷۷
بازدید : ۶۶۰۴
تبلیغ مصرف موادمخدر والکل برای پیشگیری از کرونا
فرادید | شیوع گسترده ویروس کرونا و ترس همگانی باعث شده تا برخی سودجویان از این فرصت سواستفاده کنند و در فضای مجازی به تلبغ و فروش مواد مخدر و الکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بپردازند. این تبلیغات تنها مختص به ایران نیست و برخی دیگر از کشور‌ها هم اعلام کرده اند که با این معضل روبرو هستند.

به گزارش فرادید، مخدر‌هایی همچون کوکائین، تریاک و الکل‌ها بیشترین تبلیغات موجود در فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند، برخی صفحه‌های ناشناس در اینستاگرام و تلگرام، به مخاطبان خود القاء می‌کنند که مصرف کوکائین، تریاک و الکل از ابتلای آن‌ها به کرونا جلوگیری می‌کند. آن‌ها برای اثبات ادعای خود از اسامی جعلی پزشکان و محققان نیز استفاده می‌کنند تا این ادعا را در ذهن مخاطب علمی جلوه دهند.

این در شرایطی ست که سازمان جهانی بهداشت و دیگر محققان این حوزه، بار‌ها اعلام کرده اند که مصرف هیچ کدام از مخدر‌ها در پیشگیری و مقابله با کرونا تاثیرگذار نیستند، اما با این وجود بسیاری این هشدار‌ها را نادیده گرفته اند. بالارفتن آمار مرگ‌های ناشی از مصرف الکل‌های صنعتی و موادمخدر صنعتی برای پیشگیری از کرونا نشان دهنده عدم توجه برخی به هشدار‌ها است.

دولت فرانسه نیز به تازگی به شهروندان خود هشدار داده که استفاده از ماده مخدر «کوکائین» به آن‌ها در جلوگیری از ابتلا به «کرونا ویروس» کمکی نمی‌کند. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، در این رابطه نوشت: " وزارت همبستگی و بهداشت فرانسه با انتشار یک پیام در صفحه «توییتر» ضمن هشدار درباره استفاده از ماده مخدر کوکائین اعلام کرد: "خیر، کوکائین از شما در مقابل کووید-۱۹ محافظت نمی‌کند. این یک ماده مخدر اعتیادآور است که عوارض جانبی و مضر جدی را ایجاد می‌کند. "

وزارت بهداشت فرانسه این بیانیه هشدار‌آمیز را به همراه لینک صفحه اطلاعات مربوط به کرونا در وب‌سایت دولت فرانسه، در صفحه توییتر خود قرار داده بود.

طبق این گزارش، این یکی از چندین پست رسمی وزارت بهداشت فرانسه با هدف جلوگیری و مقابله با انتشار اطلاعات نادرست و جعلی است. یکی دیگر از توصیه‌های اخیر وزارت بهداشت فرانسه در روز‌های اخیر شامل این هشدار بوده است که اسپری کردن الکل یا کلر به پوست خود، موجب از بین رفتن ویروس‌هایی نمی‌شود که وارد بدن شما شده است.

بنا به گزارش ایندیپندنت، هشدار وزارت بهداشت فرانسه در خصوص مصرف کوکائین ظاهراً در واکنش به یک سری از پست‌هایی بوده است که در فضای مجازی پخش شده و از جانب پزشکان به دیگران توصیه می‌کند که مصرف کوکائین موجب از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود.
تبلیغ مصرف موادمخدر والکل برای پیشگیری از کرونا

افزایش تبلیغات سوداگران برای مصرف مواد مخدر والکل در ایران

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، سوداگران مرگ شروع به تبلیغات گسترده در فضای مجازی کردند. این تبلیغات ابتدا با مصرف کرونا آغاز و حالا به مصرف تریاک و کوکائین ختم شده است. براساس برخی گزارش‌ها تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در سراسر کشور براثر مصرف مشروبات الکلی مسموم و صدها نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

اما حالا تبلیغات از الکل هم گذشته و به مصرف مواد مخدر برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رسیده است. مجتبی غالبی- رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، در این باره گفته است که " مافیای مواد مخدر این طور شایع کرده‌اند که «مصرف بعضی از مواد مخدر، از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند» و یا «معتادان نسبت به افراد عادی کمتر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند»، اما این اظهارات واقعیت نداشته و مبتنی بر شواهد علمی نیست و صرفا با هدف سودجویی مافیای مواد مخدر مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: "متاسفانه سوداگران مرگ، جهت پنهان کردن اهداف شوم خود در پشت موضوعات غیرعلمی، گا‌ها از "شبه علم" و القاب کذایی مانند پروفسور یا دکتر هم استفاده می‌کنند که هیچوقت این افراد و این اسامی با القاب مذکور در دنیای واقعی وجود ندارند. "

این درمانگر اعتیاد افزود: "نکته‌ای که وجود دارد این است که در برخی مواقع مواد مخدر می‌تواند برخی از علائم بیماری‌ها را مخفی کند؛ به طور مثال اگر فردی دچار مشکل معده و حتی خونریزی معده شود ممکن است درد ناشی از این بیماری و خونریزی معده را احساس نکند یا فردی که مشکلی در دیسک‌ها و ستون فقرات دارد، ممکن است درد آن را به وسیله مصرف مواد مخدر کاهش دهد، اما توجه به این نکته ضروری ست که "درد" نعمت الهی و زنگ هشداری برای شروع بیماری است و مخفی کردن درد، باعث پیشرفت بیماری می‌شود. مصرف مواد مخدر و کاهش درد، درمان بیماری نیست، بلکه وضعیت را پیچیده‌تر و درمان را مشکل‌تر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که درد عضلانی یکی از علائم بیماری کروناست، اگر کسی مصرف‌کننده مورفین باشد شاید درد عضلانی ناشی از کرونا را کمتر متوجه شود، ولی این امر باعث عدم مراجعه به موقع به مراکز تخصصی درمانی و درگیری شدید ریه‌ها و افزایش عواقب ویروس از جمله مرگ و میر بیشتر خواهد شد. به خصوص که مصرف هرنوع دودی به علت داشتن منواکسید کربن و دیگر مواد سمی، ریه‌ها را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند. "

به گفته غالبی، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که تریاک و مواد مخدر و محرک دیگر، مانع از ابتلا به ویروس کرونا شود. در روز‌های ابتدایی پس از مطرح شدن ویروس کرونا در جهان، مافیای مواد مخدر و سوداگران مرگ اظهار کردند «کوکائین و الکل پیشگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا است» و اخیراً می‌بینیم که مافیای مواد مخدر درصدد تبلیغ برای تریاک برآمده‌اند.

این درمانگر اعتیاد معتقد است، انواع دود، حتی دخانیات، مجاری و سیستم تنفسی را آسیب‌پذیر می‌کند و هرچقدر آسیب بیشتر باشد، ریه فرد بیشتر مستعد ورود و رشد ویروس خواهد بود. برعکس، در افرادی که ریه سالم و با ظرفیتی دارند و هوای سالم استنشاق می‌کنند، آسیب‌پذیری کمتر است و تهویه مناسب باعث دفع میکروب‌ها از ریه می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید