پیامدهای کرونا از اقیانوس تا قطب

پیامدهای کرونا از اقیانوس تا قطب

درحالی که پالائو تاکنون ابتلای به کرونایی را ثبت نکرده است، اما نتوانسته خود را از وحشتی که ناشی از تغییر رفتار ملت‌ها و فلج اقتصادی کشور‌های جهان است، برهاند.

کد خبر : ۷۸۷۹۷
بازدید : ۵۱۰۵
پیامدهای کرونا از اقیانوس تا قطب
شاید تصور شود که ویروس کرونا به یک جزیره استوائی در شمال اقیانوس آرام نرسیده و این جزیره مناسبت‌ترین مکان برای حفاظت از خود در مقابل با این ویروس همه گیر جهانی است، اما ساکنان پالائو می‌گویند که اکنون این جزیره هم برای زندگی مناسب نیست.

کشوری کوچک با جمعیت ۱۸ هزار نفری از جمله معدود مناطق دنیاست که تاکنون خبری از ابتلای ساکنانش به کووید ۱۹ که در سراسر جهان هزاران تن را به کام مرگ کشانده، منتشر نشده است.

سایه وحشت بر جزایری در اقیانوس
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی کشور‌ها و مناطق که تاکنون آماری از مبتلایان به کرونا در آن‌ها منتشر نشده این جزیره و ساموا، ترکمنستان، کره شمالی و پایگاه‌های مختلف مستقر درقطب جنوب است.

پالائو منطقه‌ای در اقیانوس که صد‌ها کیلومتر از نزدیکترین همسایگانش فاصله دارد و از آن‌ها جدا افتاده است. شاید اقیانوس آرام مانعی بین این جزیره و کرونا بوده و ارجحترین دلیل برای عدم اعلام ابتلای ساکنانش به این ویروس تاکنون بوده است.

به نظرمی رسد همین عامل و همچنین محدودیت‌های شدید وضع شده برای ممانعت از سفر، دلیل مبتلا نشدن اهالی این جزیره و مناطق دیگر مانند تونگا، جزایر سلیمان، جزایر مارشال باشد.
پیامدهای کرونا از اقیانوس تا قطب
با این حال، دور بودن این مناطق به معنای آن نیست که از شیوع ویروس کرونا که به راحتی انتقال می‌یابد و پیامد‌های آن مصون باقی بمانند، مقامات جزایرماریانای شمالی اولین ابتلای به کرونا را در تعطیلات پایان هفته کردند تایید کرد و حتی از مرگ یک فرد مظنون به ابتلای به این ویروس خبر داده اند.

«کلامیکوکل تالوپ» یک هنرمند ۲۸ ساله امیدوار است که پالائو به سرنوشت ووهان، نیویورک یا مادرید دچار نشود، زیرا خدمات بهداشتی در این جزیره هر چند وجود دارد بسرعت نایاب می‌شود.

اما او درباره نگرانی فزاینده از رسیدن کرونا به این جزیره و حتی وضعیتی بدتر یعنی بودن ویروس در این جزیره که هنوز شناسائی و کشف نشده است، سخن گفت.

وی افزود: به محض رفتن به بازار برای خرید احساس نگرانی و خطر می‌کنید. مغازه‌ها و فروشگاه‌ها شلوغ هستند. وحشت بر پالائو سایه افکنده است وحتی شخصی که این هفته درقرنطینه قرار گرفته منتظر است تا مقامات جزیره نتایج آزمایش تست کرونا را به او بدهند.

قرنطینه در قطب جنوب
در داخل چهار پایگاه تحقیقاتی استرالیا درقطب جنوب، حدود ۹۰ نفر در این منطقه عاری از ویروس کرونا در حالی که پیگیر تحولات کشور خود هستند، حضور دارند. در این منطقه خالی ازسکنه به نظر نمی‌رسد دلیلی برای رعایت فاصله اجتماعی وجود داشته باشد.

«راب کلیفتون»، مدیرعملیات قطب جنوب به خبرگزاری فرانسه گفت: شاید آن‌ها تنها استرالیایی‌هایی باشند که در زمان حاضر می‌توانند هنگام صرف شام همدیگر را ملاقات کنند یا به سالن ورزشی بروند.

شاید به نظر برسد برای ساکنان این پایگاه‌های دورافتاده که تا ماه نوامبر ارتباطی با دیگر مناطق ندارند ترسی از ابتلای به کرونا وجود نداشته باشد، اما کلیفتون اعتراف کرد که «نگرانی اصلی ما وضعیت عزیزانمان در وطنمان است».

اما در برخی مناطق فقدان مبتلای به کرونا دلیلی بر نبود این ویروس نیست. به عنوان مثال، کره شمالی که تلاش کرده تا اقدامات اضطراری خود را به عنوان یک موفقیت بی نظیر درمقابله با کووید ۱۹ با وجود شیوع گسترده کرونا در همسایگانش مانند چین و کره جنوبی اعلام کند.

خبرگزاری فرانسه نوشت، این گمانه زنی وجود دارد که کره شمالی درصدد پنهان کردن بخشی از حقیقت است.
پیامدهای کرونا از اقیانوس تا قطب
راه فراری وجود ندارد
درحالی که پالائو تاکنون ابتلای به کرونایی را ثبت نکرده است، اما نتوانسته خود را از وحشتی که ناشی از تغییر رفتار ملت‌ها و فلج اقتصادی کشور‌های جهان است، برهاند.

راهرو‌های سوپرمارکت‌ها در شهر‌های این کشور کوچک شاهد ولع و عجله افراد برای خرید مایحتاجشان بود درحالی که کمبود برخی مواد حفاظتی مانند الکل طبی، ماسک و دستکش مشخص بود.

جزایردر اقیانوس به شدت به انتقال کالا‌ها از طریق دریا یا هوا متکی هستند و این بدان معنی است که امکان دارد ذخایر و کمک‌ها به سرعت از بین بروند.

شرکت هواپیمایی یونایتد درهفته شش پرواز به جزیره گوام که ۶۰ مبتلای به کرونا در آن به ثبت رسیده است، انجام می‌داد، اما اکنون فقط یک پرواز درهفته صورت می‌گیرد.

تالوپ به یاد می‌آورد که چگونه ساکنان پالائو با موضوع تأخیر در رسیدن محموله‌ها قبل از شیوع کرونا هم بدرفتاری و با خشونت برخورد می‌کردند.

ساکنان پالائو این بار پیش دستی کردند و درحالی که پزشکان منتظر دریافت نتایج آزمایش تست کووید ۱۹ از تایوان هستند خود فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنند. دولت هم پنج اتاق را برای اقامت ۱۴ مبتلای به کرونا آماده سازی کرده است.

تالوپ گفت: دوست داشتم خوش بین باشم که ویروس هرگز به ما نرسد، اما شکی نیست که به پالائو خواهد رسید. ما به گردشگری وابسته هستیم و اکثر ما حتی برای کار نیاز به مسافرت داریم.

در این زمینه، «رندی رونی» که میزبان رویداد‌های مهم و بزرگ گردشگری است، اذعان می‌کند که «بسیار نگران» است، در زمانی که به نظر می‌رسد به کارش ضربه‌ای سنگین وارد شده است.

وی گفت: من چندین وام دارم و باید آن و دیگر صورتحساب‌ها را پرداخت کنم، بدون شک این وضعیت به من آسیب می‌رساند و تنها امیدوارم دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی به ما کمک کند.

شاید آزمایش بزرگتر برای پالائو زمانی باشد که اولین مورد تایید شده ابتلای ساکنانش به کووید ۱۹ ثبت شود. اما حتی در دورافتاده‌ترین مناطق جهان که به نظر می‌رسد اکنون عاری از ویروس کرونا هستند، مردم از پیامد‌های سنگین این ویروس نگران و وحشت زده هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید