شناسایی ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون

شناسایی ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون

این تست به دنبال تغییرات جسته گریخته شیمیایی در کد ژنتیکی‌ای که از تومور‌ها به جریان خون راه پیدا می‌کند می‌گردد.

کد خبر : ۷۸۸۱۹
بازدید : ۹۶۱۰
شناسایی ۵۰ نوع سرطان با یک آزمایش خون
دانشمندان می‌گویند یک آزمایش خون ساده می‌تواند بیش از ۵۰ نوع سرطان را، اغلب پیش از بروز علائم بیماری، شناسایی کند

به گفته آن‌ها این آزمایش می‌تواند به کشف سریعتر تومور‌های سرطانی منجر شود، زمانی که هنوز معالجه آن‌ها آسانتر است و شاید امکان درمان قطعی آن‌ها وجود داشته باشد.

تیم محققان می‌گوید که بیش از ۹۹ درصد نتایج مثبت این آزمایش دقیق بوده، اما آن‌ها باید مطمئن شوند که آزمایش هیچ موردی را جا نمی‌گذارد تا باعث اطمینان خاطر کاذب نشود.

نتایج این مطالعه در ماهنامه "تاریخچه تومورشناسی" (Annals of Oncology) دانشگاه آکسفورد چاپ شده است. با این حال داده‌ها حاکیست که این تست بیماری را در مراحل پیشرفته‌تر شناسایی می‌کند که ممکن است فایده آن را محدود کند.

نحوه کارکرد
این تست به دنبال تغییرات جسته گریخته شیمیایی در کد ژنتیکی‌ای که از تومور‌ها به جریان خون راه پیدا می‌کند می‌گردد.

محققان از موسسه سرطان دانا فاربر در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در همکاری با محققان بریتانیایی از موسسه فرانسیس کریک و و دانشگاه کالج لندن بیش از چهار هزار نمونه جمع آوری شده از بیماران را آزمایش کردند. فقط برخی از این افراد مبتلا به سرطان بودند.

بیش از ۵۰ نوع سرطان مانند سرطان روده، ریه و تخمدان مشمول این آزمایش بود و در ۹۶ درصد نمونه‌ها این تست به دقت نوع سرطان را مشخص کرد.

پروفسور جف آکسنارد از سرپرستان مطالعه گفت: "به نظر می‌رسد این آزمایش خون همه مشخصه‌های لازم برای استفاده در سطح عمومی به عنوان تست شناسایی سرطان‌های متعدد را دارد. "

"همه می‌پرسند که آزمایشی از این نوع چه زمانی آماده استفاده خواهد بود. با توجه به انجام موفقیت آمیز در هزاران بیمار، استفاده محدود آزمایشی از آن هم اکنون در سطح کلینیکی شروع شده. "

او گفت: آزمایش‌های بیشتری لازم است، اما "مسلما این فن به سرعت پیشرفت می‌کند و این امید را به ما می‌دهد که شناسایی سرطان با تست خون به واقعیت بدل خواهد شد. "

دکتر دیوید کراسبی از موسسه تحقیقات سرطان بریتانیا گفت: "تشخیص سرطان در مراحل اولیه، زمانی که هنوز کمتر پیشرفته و بیشتر قابل معالجه هستند، پتانسیل زیادی برای نجات جان بیماران دارد و ما شدیدا نیازمند نوآوری‌های فنی برای تبدیل این پتانسیل به واقعیت هستیم. "

"هرچند این تست هنوز در مراحل اولیه ساخت است، نتایج اولیه امیدوارکننده است؛ و اگر بتوان این آزمایش را طوری اصلاح کرد که قادر به شناسایی سرطان در مراحل اولیه‌تر شود، ابزاری برای شناسایی سریع خواهد بود. "

"اما برای بهبود توانایی تست برای تشخیص زودهنگام سرطان‌ها باید تحقیق بیشتری انجام شود. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید