واکسن کرونا چه زمانی تولید می‌شود؟

واکسن کرونا چه زمانی تولید می‌شود؟

هیچ پروژه‌ای به تنهایی از احتمال موفقیت بالایی برخوردار نیست. گرچه همه با شور و شوق زیادی وارد این عرصه می‌شوند و ما امیدواریم موفق شوند، ولی هیچ کس نمی‌داند که آیا سرانجام به واکسنی کارآمد دست پیدا می‌کنیم یا نه.

کد خبر : ۷۹۴۱۶
بازدید : ۹۳۸۸
واکسن کرونا چه زمانی تولید می‌شود؟
دولت بریتانیا گروه ویژه جدیدی را برای کشف واکسن ویروس کرونا و آماده سازی و تولید انبوه آن به محض دستیابی به این واکسن، تعیین کرده است. هدایت گروه ویژه بریتانیا بر عهده «سر پاتریک ولنس»، مشاور ارشد علمی و «جاناتان ون تم»، معاون ارشد پزشکی، است.

گروه ویژه واکسن کرونا، ضمن هماهنگ‌سازی تلاش‌ها برای تولید واکسن، مسئولیت هدایت منابع و حمایت از موسسات تحقیقاتی و صنعتی و نیز بازنگری در مقررات برای حذف قوانین دست و پاگیر و غیرضروری را به عهده دارد.

این خبر در حالی اعلام شده که متخصصان بریتانیایی نسبت به احتمال شروع موج دوم کووید- ۱۹ پس از لغو قرنطینه هشدار داده و خواستار تداوم تدابیر فاصله اجتماعی تا یاقتن واکسن شده‌اند.

پروفسور سارا گیلبرت از دانشگاه آکسفورد گفته، امیدورار است واکسن تا سپتامبر آینده آماده شود، در حالی که متخصصان دیگر بیم آن دارند که واکسیناسیون تا سال ۲۰۲۱ میلادی میسر نباشد. دولت بریتانیا پیش از این وعده داده که ۲۵۰ میلیون پوند به تلاش‌های بین المللی از سوی ائتلاف نوآوری‌های آمادگی اپیدمی (CEPI) برای دست یافتن به ویروس کرونا اختصاص می‌دهد.

الوک شارما، وزیر بازرگانی بریتانیا ضمن اعلام خبر تشکیل گروه ویژه در مقر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ استریت، گفته زمان دستیابی به واکسن کرونا قابل پیش بینی نیست.

او گفته: «تاریخی را برای دسترسی به واکسن نمی‌توان تعیین کرد، ولی از آنجا که کشورمان دارای تاریخی غنی در پیشگامی علمی است و دولت نیز از دانشمندان حمایت می‌کند، ما از شانس زیادی برای دستیابی هر چه زودتر به این واکسن برخورداریم.»‌

پاتریک با اشاره به این که همزمان ۱۰۰ پروژه در سراسر جهان برای دستیابی به واکسن در جریان است، هشدار داده که ممکن است پیدا کردن واکسنی که هم موثر باشد و هم امن مدتی طول بکشد.

او افزود: «ما باید به این واکسن برسیم و این کاری نیست که در دو روز یا دو ماه عملی شود. ساختن واکسن پروسه‌ای دشوار و پیچیده است. نه تنها باید کارایی داشته باشد بلکه باید امن باشد؛ و مخصوصا برای چنین بیماری همه گیری، اگر قرار است مورد استفاده جمعیت زیادی قرار گیرد، باید این واکسن بسیار قابل اعتماد و امن باشد. تا رسیدن به این نقطه ما کار زیادی داریم.»

پاتریک همچنین گفت: «هیچ پروژه‌ای به تنهایی از احتمال موفقیت بالایی برخوردار نیست. گرچه همه با شور و شوق زیادی وارد این عرصه می‌شوند و ما امیدواریم موفق شوند، ولی هیچ کس نمی‌داند که آیا سرانجام به واکسنی کارآمد دست پیدا می‌کنیم یا نه.»

به گفته رئیس گروه ویژه، بریتانیا نباید تنها به پروژه‌های تحقیقی در دانشگاه‌هایی، چون آکسفورد و امپریال لندن تکیه کند، بلکه باید از تولیداتی که در خارج از کشور توسعه یافته‌اند نیز بهره ببرد. او گفت: «این تلاش‌ها بالاخره نتیجه می‌دهد و واکسن در جایی کشف می‌شود. ما فقط باید در این مسابقه از تلاش‌ها حمایت کرده و اطمینان حاصل کنیم که در صورت یافتن واکسن در موقعیت خوبی برای دستیابی به آن باشیم.»‌

سر پاتریک در پاسخ به این سوال که در صورت تولید واکسن چه کسانی در اولویت قرار خواهند گرفت گفت: «آنچه مهم است این است که روند واکسیناسیون طبق روال معمول برای بیماری‌ها انجام شود. ما باید اطمینان حاصل کنیم که افراد آسیب پذیر قبل از دیگران واکسینه شوند و سپس کار واکسیناسیون را به سایر گروه‌ها گسترش دهیم، هر چند تا آن زمان مدت زیادی مانده است.»

او افزود: «محققان بریتانیایی با سرعت تمام کار می‌کنند تا واکسنی را برای مبارزه با ویروس کرونا تولید کنند و جان مردم را نجات دهند. ما در این راه تمام قد پشت آن‌ها ایستاده‌ایم. گروه ویژه تولید واکسن کرونا، نقشی کلیدی در هماهنگی تلاش‌ها برای شتاب بخشیدن، توسعه و تولید واکسن بالقوه جدید دارد. تا به این ترتیب ما بتوانیم در اولین فرصت ممکن واکسن را به طور گسترده در اختیار بیماران بگذاریم.»

همزمان شارما از ۲۱ پروژه تحقیقاتی جدید خبر داده که قرار است ۱۴ میلیون پوند بودجه از سوی دولت برای واکسن و درمان ویروس کرونا دریافت کنند.

این پرژه‌ها عبارتند از:‌

-پروژه دانشگاه آکسفورد برای آزمایش داروی ضد مالاریا با محتوای ضد التهاب برای کاهش آسیب‌های کووید- ۱۹ در بیماران در معرض خطر بالا.

-کالج امپریال لندن واکسن بالقوه‌ای را برای تحریک تولید پادتن‌های محافظ در بدن آزمایش می‌کند.

-تلاش مرکز بهداشت عمومی انگلستان برای تولید پادتنی که بتواند بدن را در مقابل عفونت و پیشرفت بیماری محافظت کند.

- تحقیقات مرکز بهداشت عمومی در باره انتقال کووید-۱۹ با مطالعه بر روی مواد بیمارستانی و خانگی از جمله پارچه، پلاستیک، فلز و سرامیک.

علاوه بر سر پاتریک و پروفسور ون تام، نمایندگان دولت، دانشگاه و صنعت نیز به گروه ویژه واکسن کرونا می‌پیوندند که از جمله آن‌ها می‌توان به سر جان بل، قهرمان علوم زیستی بریتانیا، آسترا زنکا غول داروسازی بریتانیا و نهاد ولکام تراست اشاره کرد.

این گروه در صدد است تا بریتانیا را به پرچم دار آزمایش و تولید واکسن بالینی بر مبنای مهارت‌های موجود تحقیق و توسعه در این کشور تبدیل کند.

همزمان مت هنکاک وزیر بهداشت گفته: «ما با تمام قوا برای نجات جان‌ها و شکست این ویروس تلاش می‌کنیم که این شامل همکاری با کسب و کارها، محققان و صنایع برای پیدا کردن هر چه زودتر یک واکسن است.

بریتانیا یکی از پیشگامان تولید واکسن است. ما بزرگترین سهم را در تلاش‌های جهانی داریم و در عین حال خود را برای تولید واکسن در اولین فرصت ممکن در کشورمان آماده می‌کنیم.»‌

کریس ویتی، مشاور ارشد پزشکی گفته: «بریتانیا بهترین متخصصان واکسن در جهان را دارد، اما با این وجود ما باید روند تولید را به طور کامل مد نظر قرار دهیم. گروه ویژه وظیفه نظارت بر این روند را از ابتدا تا انتهای کار به عهده خواهد داشت که از جمله می‌توان به اختصاص بودجه تحقیقات و اطمینان حاصل کردن از توانایی تولید هر چه سریع‌تر واکسن کووید- ۱۹ در کشور اشاره کرد.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید