کشف صد‌ها جهش ژنتیکی در ویروس کرونا

کشف صد‌ها جهش ژنتیکی در ویروس کرونا

تیم محققان داده‌های بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در شفیلد بریتانیا را تحلیل کردند. هرچند آن‌ها دریافتند که ظاهرا این ویروس جهش یافته در شمار بیشتری در بدن تکثیر می‌شود، اما شواهدی از اینکه حال بیماران را بدتر کرده باشد پیدا نکردند.

کد خبر : ۸۰۰۹۰
بازدید : ۱۰۲۸۲
کشف صد‌ها جهش ژنتیکی در ویروس کرونا
محققان درحال تحقیق درباره تغییرات در شاخک‌های تشکیل دهنده تاج ویروس کرونا بوده اند

محققان در آمریکا و بریتانیا صد‌ها جهش ژنتیکی را در ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود شناسایی کرده اند. اما محققان هنوز نمی‌دانند این جهش‌ها چه نقشی در انتشار ویروس بازی می‌کنند و آیا جلوی موثر بودن یک واکسن بالقوه را خواهند گرفت یا نه.

جهش کردن بخشی عادی از عملکرد یک ویروس است. سوال این است که کدام یک از این جهش‌ها بر شدت یا قابلیت سرایت ویروس تاثیر می‌گذارد.

پژوهش‌های اولیه در آمریکا اشاره داشت که یک جهش مشخص - دی ۶۱۴ جی - درحال غلبه است و می‌تواند بیماری را واگیردارتر کند. این مطالعه هنوز از سوی سایر دانشمندان محک نخورده و رسما منتشر نشده است.

محققان از "آزمایشگاه ملی لوس آلاموس" در نیومکزیکو با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در پایگاه داده‌های "ابتکار جهانی تقسیم داده‌های آنفلوآنزا" تغییراتی که در "شاخک های" ویروس ظاهر می‌شود را زیر نظر گرفتند.

آن‌ها متوجه شدند که به نظر می‌رسد چیزی در مورد این جهش خاص باشد که باعث رشد سریع‌تر آن می‌شود -، اما پیامد‌های این تغییر روشن نیست.

تیم محققان داده‌های بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در شفیلد بریتانیا را تحلیل کردند. هرچند آن‌ها دریافتند که ظاهرا این ویروس جهش یافته در شمار بیشتری در بدن تکثیر می‌شود، اما شواهدی از اینکه حال بیماران را بدتر کرده باشد پیدا نکردند.

مطالعه دیگری از دانشگاه کالج لندن (یو سی ال) ۱۹۸ جهش تکراری در این ویروس را شناسایی کرد. پروفسور فرانسوا بالو از نویسندگان این مقاله گفت: "جهش‌ها به خودی خود چیز بدی نیستند و نشانه‌ای از این نیست که سارس-کوو-۲ (ویروس عامل کووید-۱۹) سریع‌تر یا آهسته‌تر از حد انتظار جهش می‌کند. "

"تا این لحظه نمی‌توانیم بگوییم که آیا سارس-کوو-۲ نسبت به گذشته مرگبارتر یا مسری‌تر می‌شود یا نه. "

مطالعه‌ای از دانشگاه گلاسکو که در آن هم جهش‌های ویروس تحلیل شد حاکیست که این تغییرات به معنی پیدایش انواع مختلف ویروس نیست. آن مطالعه نتیجه گیری می‌کند که درحال حاضر فقط یک نوع از این ویروس در گردش است.

زیر نظر گرفتن تغییرات در ساختار ویروس برای ساخت واکسن اهمیت دارد. برای مثال واکسن آنفلوآنزا را در نظر بگیرید. ویروس عامل این بیماری با چنان سرعتی جهش می‌کند که واکسن باید هر سال اصلاح شود تا توانایی جلوگیری از نوع جدید را داشته باشد.

توسعه دارو
بسیاری از واکسن‌های کووید-۱۹ که در حال حاضر طراحی آن‌ها در جریان است شاخک‌های متمایز ویروس را هدف می‌گیرد. هدف این است که بدن ویژگی منحصر به فردی در شاخک‌ها را تشخیص دهد تا به دفع آن کمک کند. اما اگر شاخک‌ها تغییر کنند از تاثیر واکسن کاسته خواهد شد.

درحال حاضر این فقط جنبه نظری دارد. دانشمندان هنوز اطلاعات کافی ندارند که بتوانند بگویند تغییرات در ژن‌های ویروس به چه معنی است.

دکتر لوسی فن دورپ از تیم پژوهشگران دانشگاه کالج لندن گفت: توانایی تحلیل شمار بزرگی از ژن‌های ویروسی می‌تواند "در تلاش برای ساخت دارو خیلی ارزشمند باشد. "

با این حال او گفت: "من از مطالعه مجموعه ژن‌های یک ارگانیسم لذت می‌برم، اما حرفی که آن‌ها برای گفتن دارند محدود است. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید