عوامل التهابات پوستی و درمان آن

عوامل التهابات پوستی و درمان آن

هوای گرم به ویژه در طول ماه‌های تابستان‌ می‌تواند مشکلات پوستی مرتبط با تعرق را وخیم‌تر کند و احتمال بروز قرمزی یا رفتگی پوست در نواحی خاص مانند زیر بغل خطوط شکم و کشاله ران وجود دارد.

کد خبر : ۸۰۲۹۲
بازدید : ۱۱۹۸۳
عوامل التهابات پوستی و درمان آن
التهابات، مشکلات پوستی آزاردهنده‌ای هستندکه دلایل بسیاری وجود دارد که منجر به بروز آن‌ها بر روی پوست می‌شود. اغلب افراد نیز در زندگی روزانه خویش بسیار مشغول این هستند که بتوانند هر محصول، ماده شیمیایی یا ترکیباتی را که وارد خانه می‌شود را بررسی کنند.
بنابراین اگر بدانند که چه چیز‌هایی در خانه و اطرافشان قرار دارد که محرک‌های التهاب آور پوستی شایع هستند که با دست خودشان به منزل آورده اند در مصرف آن‌ها احتیاط خواهند کرد. شناخت دلایل بروز این مشکل و توجه به راه‌های درمان کمک خواهد کرد که پوستی لطیف و زیبا داشته باشید.
در این باره با دکتر محمد گلشنی، متخصص پوست و مو می‌گوید: بعضی از این عوامل التهابات پوستی علائمی مانند قرمزی، خارش پوست یا تورم را ازخود بروز خواهند داد. سایر عوامل موجب سوزش و احساس سوختگی در افراد‌ می‌شوند.
دکتر گلشنی ادامه داد: برخی از این عوامل مانند درماتیت آلرژیک تماسی بر اساس حساس بودن فرد تشدید نیز می‌شوند. در حالی که سایر مواد شیمیایی هر کسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: با تشخیص علل شایع التهاب پوستی افراد می‌توانند احتیاط و پیشگیری‌های مناسب را برای محافظت از خود و خانواده در منزل به کار گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که " مهمترین محرک و التهاب آور‌های پوست کدامند، ابراز کرد: برخی از عوامل مهم محرک و التهاب آور پوست عبارتند از: صابون، پاک کننده‌های خانگی، نرم کننده پارچه، لباس، گرما، لاتکس، رایحه ها، کرم‌های صورت، گیاهان، غذاها، نیکل و کرم‌های ضد آفتاب.
دکتر گلشنی بیان کرد: شستن بیش از حد دست‌ها با استفاده از آب و صابون پوست را از داشتن چربی‌های طبیعی اش محروم می‌کند و احتمال دارد به زبری شدید منجر شود. ممکن است در ابتدا پوست خشک و ترک خورده به نظر برسد.
اما اگر این وضعیت طولانی شود و درمان صورت نگیرد ممکن است پوست شکنده شده و خونریزی کند. این متخصص پوست و مو افزود:آب و صابون ساده در راس فهرست مواد التهاب آور پوست قرار دارند و سایر محرک‌های مرتبط شامل مایع ظرفشویی، صابون‌ها و شوینده‌های بدن می‌باشد.
این عوامل به طور ویژه‌ای در جوامع امروز مشکل ساز است، زیرا مردم احساس می‌کنند که باید تمیز باشند، ولی هیچ تلاشی برای محافظت از پوست شان نکنند. وی ابراز داشت: اکثر افراد می‌دانند که پاک کننده‌های خانگی برای پوست ساخته نشده اند و مواد شیمیایی موجود در آن‌ها می‌توانند یک تاثیر التهاب آور بر روی بدن داشته باشند.
این محرک‌ها شامل پاک کننده‌های چند منظوره، شوینده‌های ظروف و لباس، پاک کننده‌های پنجره، جلادهنده مبلمان و مواد ضدعفونی کننده دستشویی است لذا پوشیدن دستکش محافظ قبل از کار کردن با این مواد همیشه توسط پزشکان توصیه می‌شود.

دکتر گلشنی عنوان کرد: خشک کن ملحفه و نرم کننده‌های الیاف و لباس نیز ممکن است موجب واکنش‌های التهابی و خارش آور در پوست شوند لذا توصیه می‌شود که از نرم کننده‌های الیاف مایع فاقد رایحه استفاده کنید.

این متخصص پوست و مو اظهار داشت: پوشیدن لباس‌های به ویژه الیاف زبر و خشن مانند پشم احتمال دارد برای کسانی که از یک مشکل پوستی به نام درماتیک آتوپیک رنج می‌برند، مشکل ساز باشد؛ لذا اگر فکر می‌کنید که الیاف لباس تان موجب خارش، التهاب یا جوش می‌شوند از الیاف نخی و پلی نخی استفاده کنید.

وی بیان کرد: هوای گرم به ویژه در طول ماه‌های تابستان‌ می‌تواند مشکلات پوستی مرتبط با تعرق را وخیم‌تر کند و احتمال بروز قرمزی یا رفتگی پوست در نواحی خاص مانند زیر بغل خطوط شکم و کشاله ران وجود دارد.
دکتر گلشنی توصیه کرد: برخی افراد بیش از حد به لاتکس حساسیت دارند در این افراد حتی ممکن است جای بند کفش یا کش بند کمر روی بدنشان بماند. به علاوه افرادی که به لاتکس حساسند ممکن است در برابر میوه‌های گرمسیری مانند موز و کیوی نیز واکنش نشان دهند.

این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: حساسیت‌های عطری در افراد بسیار شایع است، برخی افراد نیز ممکن است در برابر عطر مشک دچار جوش یا کهیر شوند در حالی که سایرین در برابر اسانس‌های وانیلی نیز واکنش نشان می‌دهند لذا باید در مصرف آن‌ها احتیاط نمایند تا دچار التهاب پوستی نشوند.

وی ابراز کرد: پوست صورت دارای منافذ عمیق و به راحتی قابل نفوذ است لذا به همین خاطر باید دقت بیشتری در مورد کرم‌ها و فرآورده‌های مراقبت از پوست افراد داشته باشند بخصوص اگر در هنگام استفاده از آن‌ها دیدید که احساس سوزش دارید.
این محصولات ممکن است شامل کرم‌های ضد چروک، پاک کننده‌ها و لایه بردار‌های پوستی می‌شوند. دکترگلشنی اظهار کرد: پزشکان توصیه می‌کنند که برچسب محصولات را برای وجود برخی محرک‌های شایع پوستی مانند اسید اسکوربیک، نگهدارنده‌های پارابن و اسید‌های هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکوسیک.

اسید مالیک و اسید لاکتیک قبل از استفاده حتما بررسی کنید.
این متخصص پوست و مو ابراز داشت: گیاهان سماق سمی، بلوط سمی و پیچک سمی حاوی روغنی به نام اوراشیول هستند که واکنش آلرژیک به صورت یک جوش دارای خارش را در افراد تشدید می‌کند. یک واکنش ملایم ممکن است ۵ تا ۱۲ روز طول بکشد در صورتی که یک واکنش شدیدتر ممکن است ۳۰ روز یا بیشترطول بکشد.
اکثر افراد عملاً و آگاهانه در معرض سماق، بلوط و پیچک سمی قرار نمی‌گیرند، اما لازم است یاد بگیرند که چطور این مواد را شناسایی کرده تا با آن‌ها تماس نداشته باشند.
وی در پاسخ به این پرسش که " آیا غذا‌ها هم می‌توانند موجب بروز مشکلات پوستی شوند "، بیان کرد: غذا‌های مختلف بدون تردید می‌توانند موجب واکنش‌های پوستی شوند به غیر از آن حتی کار کردن با برخی مواد غذایی خالص نیز ممکن است موجب التهاب‌های پوستی شود.

اگر اتفاقی دچار بریدگی یا ترک بر روی دست‌های تان شدید، دست زدن به غذا‌های اسیدی یا ادویه‌ها می‌توانند التهاب آور باشد. پدیده‌ای که کمتر شناخته شده زمانی است که لیموترش بر روی پوست با نور خورشید واکنش دهد و موجب سوختگی‌های دارای تاول شدید شود.

دکترگلشنی تصریح کرد: یک عامل حساسیت زای شایع دیگر نیکل است. این ماده در زیور آلات لباس، بندساعت، زیپ و سایر وسایل روزمره یافت می‌شود. برخی افراد با آلرژی‌های شدید، حتی در برابر ویتامین‌ها و یا لوازمی که برای ترمیم شکستگی پا و دست به کار می‌رود (پلاتین) نیز واکنش نشان می‌دهند و منجر به التهابات پوستی خواهد شد.

وی در پایان گفت:: به همه افراد استفاده از مسدود کننده‌های آفتابی برای محافظت پوست در برابر تشعشعات مضر UVA و UVB توصیه می‌شود، اما برخی مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب‌ها میتوانند موجب جوش یا واکنش آلرژیک در آن‌ها شوند.
طبق مشاهدات انجام شده شایع‌ترین واکنش‌های آلرژیک در ضد آفتاب‌هایی رخ می‌دهند که حاوی مواد شیمیایی مبتنی بر PABA هستند؛ بنابراین توصیه می‌شود که اگر به آلرژی مبتلا هستید از یک جایگزین فاقد PABA استفاده کنید.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید