نقش هورمون‌ها در مرگ ناشی از کرونا

نقش هورمون‌ها در مرگ ناشی از کرونا

تصور می‌شود این واکنش حاد هموستاتیک، که می‌تواند به لطمات شدید ریوی و عوارض تنفسی مختل کننده (ای آر دی اس) منجر شود، عامل مرگ و میر در میان مبتلایان به عوارض حاد ویروس کروناست.

کد خبر : ۸۰۴۰۰
بازدید : ۹۳۹۸
نقش هورمون‌ها در مرگ ناشی از کرونا
میزان کم تستوسترون می‌تواند در واکنش بدن در مبارزه با بیماری‌ها اختلال ایجاد کند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیماران مرد مبتلا به کووید ۱۹ که میزان هورمون تستوسترون در خون آن‌ها پائین است، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا هستند. آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در سطح جهانی حاکی از آن است که تعداد تلفات کووید ۱۹ در میان مرد‌ها بیشتر از زنان است، اما دانشمندان هنوز علت آن را نمی‌دانند.

حال یک پژوهش جدید در بیمارستانی در آلمان نقش هورمون تستوسترون - هورمون مردانه ـ. را در واکنش بدن در مقابل ویروس «سارس - کوو - ۲» مطرح کرده است. پژوهشگران «مرکز درمانی دانشکده پزشکی هامبورگ-اِپِندوُرف» ابتدا وضع مزاجی نخستین ۴۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ (۳۵ مرد و ۱۰ زن) را که در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بستری شدند، ارزیابی کردند.

از میان این گروه ۹ مرد و ۳ زن جان سپردند. تعداد ۷ بیمار به اکسیژن نیاز داشتند و ۳۳ نفر دیگر به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شدند.

این گزارش می‌گوید میزان هورمون تستوسترون خون دو سوم بیماران مرد (۶۸.۶ درصد) از حد نصاب پائین‌تر بوده است. در تضاد با بیماران مرد، هورمون تستوسترون خون بیش از نیمی از بیماران زن (۶۰ درصد) بالاتر از حد معمول بوده است. تستوسترون در میان چندین هورمونی است که بر واکنش‌های ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها نظارت می‌کند.

در مردها، میزان کم تستوسترون می‌تواند در واکنش بدن در مبارزه با بیماری‌ها اختلال ایجاد کرده و موجب تولید یک به اصطلاح "طوفان سایتوکین" یا التهاب شدیدی شود که اغلب در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد. این شرایط در بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دیده شده است.

تصور می‌شود این واکنش حاد هموستاتیک، که می‌تواند به لطمات شدید ریوی و عوارض تنفسی مختل کننده (ای آر دی اس) منجر شود، عامل مرگ و میر در میان مبتلایان به عوارض حاد ویروس کروناست.

پروفسور گلسا گابریل، یکی از اعضای تیم پژوهشی در بیمارستان هامبورک-اپندورف، به نشریه دیلی میل گفت: «مردانی که دارای میزان طبیعی هورمون تستوسترون هستند دچار "طوفان سیتوکنی" نشده و احتمال بهبودشان بیشتر است.»

گزارش تیم آلمانی در مورد زنان مبتلا به کووید ۱۹ نتیجه گیری کرده که سطح بالای هورمون تستوسترون می‌تواند به افزایش التهاب در واکنش به بیماری مرتبط باشد.

در این گزارش آمده: «بار‌ها در مورد ویروس سارس-کوو-۲ که همچنان انسان را در نقاط مختلف جهان مبتلا می‌کند، گزارش شده که مرد‌ها در مقایسه با زن‌ها - بدون توجه به عامل سن - بیشتر در معرض ابتلا به عوارض شدید و حتی مرگبار بیماری هستند.»

«به همین دلیل بسیار مهم است بدانیم چرا مرد‌ها بیشتر از زن‌ها از عوارض کووید ۱۹ جان می‌سپرند.»

این گزارش هنوز مورد تایید جامعه پزشکی قرار نگرفته است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید