"ریش" از استخوان فک محافظت می‌کند؟!

"ریش" از استخوان فک محافظت می‌کند؟!

محققان با استناد به نظریه چارلز داروین مبنی بر این که یال شیر از صورت این حیوان حفاظت می‌کند، اخیرا آزمایش‌هایی را برای رمزگشایی این تئوری آغاز کرده‌اند تا دریابند آیا در مورد انسان‌ها نیز صادق است یا نه.

کد خبر : ۸۰۶۵۲
بازدید : ۹۷۳۰
ریش از استخوان فک مردان محافظت کند؟!
موی صورت، چیزی بیش از گزینه مد، برای مردان است. نتایح یک پژوهش تازه نشان می‌دهد ریش مردان می‌تواند از شدت ضربات مشت به صورت آن‌ها بکاهد و فک صورت را در مقابل آسیب‌دیدگی محافظت کند.

محققان با استناد به نظریه چارلز داروین مبنی بر این که یال شیر از صورت این حیوان حفاظت می‌کند، اخیرا آزمایش‌هایی را برای رمزگشایی این تئوری آغاز کرده‌اند تا دریابند آیا در مورد انسان‌ها نیز صادق است یا نه.

به گفته پژوهشگران، با توجه به این که «فک پایینی که به صورت سطحی از ریش پوشیده شده، یکی از شایع‌ترین استخوان‌های صورت است که هنگام درگیری و خشونت میان افراد دچار شکستگی می‌شود.» به نظر می‌رسد ریش‌ها احتمالا نقش «حفاظت فیزیکی در مقابل ضربه‌هایی را ایفا می‌کنند که باعث ترومای غیرنافذ می‌شود.»‌

دانشمندان برای به محک گذاشتن این تئوری، ترکیبی از الیاف اپوکسی برای استفاده به جای فک انسان درست کردند و از آنجا که متوجه شدند «دسترسی به نمونه واقعی پوست صورت با ریش کاملی از جسد انسان برای آن‌ها عملی نیست»، از پوست گوسفند برای پوشاندن آن استفاده کردند و سپس با یک شئ غیر تیز، به آن ضربه زدند.

محققان در این آزمایش‌ها، از سه نوع پوست گوسفند با نمونه‌هایی از خز استفاده کردند تا یک نمونه ریش کامل بسازند. آن‌ها همزمان نمونه‌های تراشیده شده مو را برای آزمایش تاثیر ریشه‌های پیاز مو در حفاظت از فک صورت مورد استفاده قرار دادند. در حالی که در این آزمون نمونه‌هایی با مو‌های کنده شده نیز به عنوان فک بدون مو مورد آزمایش قرارگرفت.
براساس یافته‌های این محققان که در ژورنال «اینتگرتیو اورگانیزمال بیولوژی» منتشر شده، مو‌های صورت قادر به کاهش تاثیر ترومای غیرنافذ مانند ضربات ناشی از مشت بر صورت هستند.

محققان نوشته اند: «نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مو در واقع با جذب انرژی، به طور چشمگیری قادر به کاهش قدرت تاثیر ضربه بر اثر اشیای غیر تیز بوده و بنابراین احتمال بروز نارسایی را در صورت کاهش می‌دهد.
اگر همین موضوع در مورد انسان صادق باشد، پس داشتن ریش کامل می‌تواند مناطق آسیب پذیر اسکلت صورت مانند فک را در مقابل حملات و ضربه‌ها محفوظ نگاه دارد. احتمالا، ریش کامل همچنین می‌تواند از بروز جراحت، بریدگی و خون مردگی و کبودی در پوست و عضله صورت جلوگیری کند.»‌

محققان همچنین حدس می‌زنند «مو‌های ریش احتمالا ضربه غیرمستقیم به صورت را منحرف کرده و باعث کاهش اصطکاک میان صورت و شئ ضربه زننده می‌شود.» گرچه آن‌ها در این‌باره تحقیقی نکرده‌اند.

محققان می‌گویند از این رو ریش شاید در «رقابت مسابقات مردانه» مزایای محافظتی داشته باشد. به هر حال، آن‌ها تاکید کرده‌اند که نتایج مطالعاتشان «شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ریش در مقابل ضربه فنی شدن از افراد محافظت می‌کند.»‌

محققان همچنین گفته‌اند که این مطالعات احتمالا «بیانگر آن است که چرا موی صورت با مردانگی زیاد، تسلط اجتماعی و نیز رفتار پرخاشگرانه مرتبط است، چراکه شاید شاخص واقعی سطح آسیب ناپذیری در مقابل جراحات صورت باشد.»

در حالی که یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد ریش قادر به کاهش شدت ضربه است، دانشمندان اذعان کرده‌اند که موی صورت انسان از نظر زبری، تراکم و نیز ضخامت به طور گسترده در میان افراد متفاوت است.

آن‌ها می‌گویند تحقیقات آینده می‌بایست «این عوامل را مد نظر قرار دهد تا معلوم کنند کدام یک از انواع موی صورت بهترین حفاظت را در برابر ضربه تامین می‌کند.»‌

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید