پیشنهاد‌های روحانی برای همکاری با مجلس

پیشنهاد‌های روحانی برای همکاری با مجلس

روحانی اظهار کرد: خوشبختانه خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویم در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده ایم. تقریبا در حدود ۲۰ استان به مهار رسیدیم و در ۱۱ استان دیگر امیدواریم که در هفته‌های پیش رو به مهار برسیم.

کد خبر : ۸۰۸۴۱
بازدید : ۵۵۲۲
پیشنهاد‌های روحانی برای همکاری با مجلس
حسن روحانی رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، بر همکاری دولت و مجلس تاکید کرد و گفت: می‌توانیم با حفظ استقلال قوا با تعامل به هدف اصلی برسیم.
او همچنین مجلس شورای اسلامی را نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی در کشور دانست و تاکید کرد: دوران فعالیت دولت و مجلس چهارساله و کوتاه است، اما با همکاری یکدیگر می‌توانیم یادگاری ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم بر جای بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه کار مجلس اجرایی یا قضایی نیست، گفت: استقلال قوا در قانون اساسی به معنای تنازع قوا و برابر یکدیگر ایستادن نیست. رئیس دولت دوازدهم افزود: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند، اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.
امیدوارم در یک سال باقی‌مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. وی تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما، مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.
به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری افزود: مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه یا اقوام یا جناح‌ها و نه مجلس فِرق است؛ بلکه مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است. روحانی با تاکید بر اینکه ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه‌های انتخابیه و جناحی اساس کار بین دولت و مجلس خواهد بود، اظهار کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج و سه ساله قرار گرفت.
در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و پیشرفت بودیم. روحانی اضافه کرد:
در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله سیدحسن مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی تا شهیدانی همچون شهید محمدعلی رجایی، شهید محمدجواد باهنر، شهید مصطفی چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانون‌گذاری پرداختند.
رئیس‌جمهوری افزود: مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند، اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به‌عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانون‌گذاری ایران است.

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: خواست من از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره ما امروز دوره ایستادگی و بردباری است، اما می‌توانیم با پیوند و حمایت و هم‌افزایی یکدیگر مشکلات را حل کنیم.

از مجلس اخوت را می‌خواهیم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دست خود را برابر مجلس یازدهم دراز می‌کند، تصریح کرد: ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم همان‌طور که همه ما از رهبری بزرگوارمان «ابوت» را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.
روحانی با بیان اینکه دولت چند لایحه مهم را به مجلس دهم داد که فرصت بررسی آن به‌وجود نیامد، خاطرنشان کرد: دولت به زودی آن‌ها را تقدیم مجلس یازدهم می‌کند که قدم‌های بزرگی برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‌گری دولت بر اقتصاد عمومی - که جزو دستورات رهبری است - بهبود محیط کسب و کار در جامعه، مبارزه با فساد و شفافیت، نشاط علمی، تحقیقی و فرهنگی و همچنین گسترش آزادی و عدالت به‌ویژه برای زنان، جوانان، اقوام و طوایف است که جزو اهداف این نظام است.
روحانی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌هایی که تحریم نداشته و بزرگ‌ترین منابع مالی را داشتند، شرایط سخت‌تری پیش‌روی مردم خود در قبال این بیماری گذاشتند، عنوان کرد: از مقام معظم رهبری به‌خاطر اختیارات ویژه‌ای که به ستاد دادند که بدون آن اختیارات، تصمیم‌گیری و بسیاری از اقدامات ممکن نبود، از مجلس دهم، هیات‌رئیسه و ریاست محترم آن آقای لاریجانی سپاسگزارم.
رئیس‌جمهوری اضافه کرد: با همه وجود آماده‌ایم در کنار مجلس به اهداف بلند مورد نظر نظام و رهبری معظم انقلاب همکاری و هم‌افزایی خود را شروع کنیم.

سال سخت‌ترین شرایط اقتصادی
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمارها، شرایط سال ۹۷ را سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای ایران دانست و افزود: در این دوران با حمایت مردم و هدایت رهبر معظم انقلاب اسلامی اجازه ندادیم دشمنان به اهداف خود دست پیدا کنند. آن‌ها می‌خواستند نظام ایران دچار اخلال شود و اقتصاد ایران دچار فروپاشی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری وی افزود: در برابر اهداف دشمنان‌مان ایستادگی کردیم. دشمن نه نسبت به اصل نظام و نه نسبت به ایجاد بحران در سراسر کشور به هدف خود نرسید و نخواهد رسید.

مهارکرونا در ۲۰ استان
روحانی در ادامه سخنانش در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم با اشاره به مقابله نظام درمانی با ویروس کرونا تصریح کرد: اینکه در ماجرای کرونا در لیست کشور‌های موفق در مبارزه با این ویروس قرار گرفتیم به‌دلیل آن است که در دولت یازدهم پایه‌های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد.
توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده، رسید. رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: این افتخار بزرگی برای ملت ایران و مسوولان نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالم‌گیر، نه دغدغه‌ای از نظر تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه‌ای برای تخت‌های ویژه و تنفس مصنوعی. این به‌دلیل استحکام پایه‌های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.
روحانی اظهار کرد: خوشبختانه خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویم در سراسر کشور به مرز مهار کرونا نزدیک شده ایم. تقریبا در حدود ۲۰ استان به مهار رسیدیم و در ۱۱ استان دیگر امیدواریم که در هفته‌های پیش رو به مهار برسیم.
رئیس‌جمهوری گفت: البته بعد از دوران مهار گرچه فعالیت اقتصادی آزادتر می‌شود، اما همه دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان باقی می‌ماند. به‌دلیل اینکه ستاد ملی کرونا دولت را موظف کرده خود را برای موج احتمالی جدید بیماری در پاییز آماده کند تمام امکانات لازم را برای آن زمان آماده کرده‌ایم.

قضاوت در مورد مجلس پیش داوری است
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در جلسه هیات‌دولت، وظیفه دولت و مجلس را در شرایط سخت و ویژه کنونی، تلاش مشترک برای حل مشکلات فراوان مردم به‌ویژه در حوزه اقتصادی برشمرد و خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم تاکید کرد که امید مردم، حل مشکلاتشان از سوی دولت و مجلس است و ما باید در کنار هم و با همکاری و یاری یکدیگر، این امید را محقق کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: نمایندگان مجلس از هر جناح و تفکر سیاسی که باشند به خوبی می‌دانند که امروز کشور در چه شرایطی قرار دارد و وظیفه ما به‌عنوان دولت این است که با مجلس برای حل مشکلات مردم در کنار هم باشیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه قضاوت کردن نسبت به مجلس پیش از آنکه چند ماه از کار مجلس بگذرد، یک پیش‌داوری غیردقیق است، اظهار کرد: مدل انتخابات در کشور به‌گونه‌ای است که ما تقریبا دائم‌الانتخابات هستیم و همواره با انتخابات گوناگون مواجهیم که این مقداری کار را سخت کرده و جناح‌ها و احزاب ناچار به رقابت هستند که اگر این رقابت سالم باشد خود ثبات و استواری حاکمیت و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
روحانی خاطر نشان کرد: مجلس به‌دلیل انتخابات و مسائل سیاسی کشور بخشی سیال به‌شمار می‌رود؛ عده‌ای در مجلس منفرد، عده‌ای مستقل، عده‌ای تمایلی به جناحی خاص دارند و پس از چند وقت به جناحی دیگر متمایل می‌شوند و از این رو الان هیچ قضاوتی نسبت به نحوه نگاه مجلس به مسائل سیاسی کشور نداریم.

کشور تحمل جنگ لفظی ندارد
رئیس‌جمهور تاکید کرد: معتقدم امروز در شرایط فعلی کشور، تحمل جنگ لفظی وجود ندارد؛ این در حالی است که علاوه بر شیوع یک بیماری مسری با تحریم‌های سخت نیز مواجه هستیم؛ آمریکایی‌ها در یک تجارت معمولی میان ایران و یک کشور دوست در حمل یک فرآورده نفتی نیز می‌خواهند دخالت کنند و این چیزی است که اصلا به آن‌ها ارتباطی ندارد و با هیچ قانونی سازگار نیست.
روحانی تصریح کرد: اگر در داخل کشور میان دولت، سایر قوا و نیرو‌های مسلح، وحدت نبود، ممکن بود آمریکایی‌ها در تجاوز خود موفق بوده و یک جبل‌الطارق دیگری را در دریای کارائیب شاهد باشیم، اما وحدت و اتحاد، مانع از وقوع چنین اتفاقی شد.
روحانی تاکید کرد: همانطور که در مراسم افتتاح مجلس یازدهم گفتم پیشنهاد ما برای این یک‌سال پیوند و پیروزی است و می‌خواهیم با مجلس پیوند بسیار مستحکم و تعامل و تعاون با هم داشته باشیم و مطمئنم اگر همه قوا دست به دست هم دهیم، خداوند پیروزی را نصیب ما کرده و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

سختی تامین بودجه در سال‌جاری
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش، با اشاره به اینکه تامین بودجه کشور در سال‌جاری با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم، کار آسانی نیست، گفت: با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده بدون اینکه استقراضی از بانک مرکزی داشته باشیم، بودجه امسال را به خوبی اجرا خواهیم کرد.

لزوم فروش سهام دولتی دربورس
روحانی افزود: جدای از بخش مالیات و درآمد‌هایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بازار بورس برای تقویت نیاز به خون جدید دارد و این سهام جدید و نو است به‌ویژه سهامی که شناسنامه‌دار و سودآور هستند، می‌توانند بورس را به خوبی تقویت کنند. روحانی افزود: باید اقتصاد را از بخش دولت و شبه دولت گرفته و به دست مردم بسپاریم که یک بخشی از آن با فروش سهام و بخشی دیگر از طریق اوراق قرضه انجام خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی در سال گذشته و ماه‌های اولیه امسال توجه ویژه‌ای برای انجام دقیق نظارت‌ها و وظایف خود داشته است، گفت: اقدام بانک مرکزی نسبت به پیش‌بینی و هدف‌گذاری نسبت به تورم بسیار حائز اهمیت است.
روحانی تصریح کرد: امروز تورم برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها در این ماه براساس اعلام مرکز آمار از ۳۰ درصد وارد کانال ۲۰ درصد یعنی حدود ۲۹ درصد شده است و این بسیار خوب است و باید تلاش کنیم تا پایان سال این رقم به ۲۰ درصد برسد. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در ۲ ماه اول امسال به‌خاطر شیوع کرونا با مشکلاتی مواجه بود، اظهار کرد: خوشبختانه این بیماری مقداری در کشور ما و منطقه کنترل شده و به تدریج مرز‌ها در حال گشایش و صادرات در حال انجام است.

مجلسی بلاانقطاع داشته‌ایم
روحانی با اشاره به اینکه این یکی از نعمت‌های خداوند است که دموکراسی ما پیوسته و مجلسی بلاانقطاع داشته‌ایم که هیچ دوران فترتی میان آن‌ها نبوده است، افزود: این در حالی است که پیش از انقلاب همواره دوران فترتی میان ادوار مختلف مجلس گاهی تا چند ماه وجود داشت و گاهی که مجلس وجود نداشت، دولت مصوباتی را به تصویب می‌رساند که ارزش قانون داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید