ماجرای جنجال قانون اساسی رئیس مجلس؛ واکنش‌ها به اشتباه قالیباف

ماجرای جنجال قانون اساسی رئیس مجلس؛ واکنش‌ها به اشتباه قالیباف

اشاره اشتباه محمدباقر قالیباف در ششمین جلسه مجلس باعث شده تا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از فعالان سیاسی به این موضوع واکنش نشان دهند. البته بسیاری از کاربران به رئیس مجلس یادآوری کرده اند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۷۷ اصل تصویب شده است.

کد خبر : ۸۱۴۳۷
بازدید : ۹۲۰۳
ماجرای جنجال قانون اساسی رئیس مجلس؛ واکنش‌ها به اشتباه قالیباف
فرادید | ماجرا از آنجا شروع شد که در روز‌های گذشته ویدیویی از اخطار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس درصحن علنی و اشاره او به اصل ۱۹۴ قانون اساسی منتشر شد. چیزی نگذشت که این ویدیو به سرعت میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت.

به گزارش فرادید ، رئیس مجلس درحالی به اصل ۱۹۴ قانون اساسی اشاره کرد که ۱۷۷ اصل در قانون اساسی وجود دارد. البته به نظر می‌رسد قالیباف می‌خواسته به ماده ۱۹۴ آیین نامه داخلی مجلس اشاره کند که به اشتباه به اصل ۱۹۴ قانون اساسی ارجاع داد.

این اولین بار نیست که محمد باقر قالیباف در جایگاه ریاست مجلس اشتباهات کلامی اش جنجالی می‌شود. ۱۱ خرداد ماه هم ویدئویی از اولین نطق قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در شبکه اجتماعی منتشر شد که او در حین نطق خود کلمه مسامحه را به اشتباه بیان کرده است.
ویدیوی منتشر شده از اشتباه قانون اساسی رئیس مجلس یازدهم

قالیباف در نطق به جای کلمه «مسامحه» به اشتباه «مساحمه» را به کار برده بود که این موضوع دستمایه طنز کاربران شبکه‌های اجتماعی شده بود.

از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم این دومین بار است که نطق قالیباف سوژه فضای مجازی می‌شود و به نظر می‌رسد که این اشتباهات، رئیس مجلس را زیر ذره‌بین رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار دهد.

واکنش‌ها به اشتباه قانون اساسی رئیس جدید مجلس

اشاره اشتباه محمدباقر قالیباف در ششمین جلسه صحن علنی مجلس باعث شده تا بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و برخی از فعالین سیاسی به این موضوع واکنش نشان دهند. البته بسیاری از کاربران به رئیس مجلس یادآوری کرده اند که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۷۷ اصل تصویب شده است.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده سابق مجلس در این باره در توئیترش نوشت: "‌آقای قالیباف در جلسه ششم دوره یازدهم مجلس، استناد به اصل ۱۹۴ قانون اساسی نمودند! تا پایان مجلس دهم و در طول چهل سال بعد از انقلاب قانون اساسی ۱۷۷ اصل داشت در طول شش جلسه هفده اصل اضافه شد! قرار شد سکوت کنیم و فقط تماشا کنیم دیگر چیزی نمی‌گویم؟! "

محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصول‌گرا هم در توییترش نوشته است: "یکی از بستگانم درحرف‌هایش خیلی گاف می‌داد. همسرش راهی پیداکرد. به او گفت: حرفی را که می‌خواهی در جمع بزنی اول در گوش من بگو، اگر تایید کردم، بلند بگو. چندسالی است که گاف نمی‌دهد... "

سینا قنبر پور، خبرنگار روزنامه اعتماد نیز نوشته است که "ساده‌ترین و پیش‌افتاده‌ترین دانسته کسی که می‌خواهد سیاستمدار شود اشراف بر قانون_اساسی کشورش است. کاش یک جلد کتاب قانون اساسی جلوی دست رییس قوه مقننه می‌گذاشتند دستکم ورقش میزد. "

البته برخی از کاربران هم در مقام دفاع از رئیس مجلس برآمده و با سوابق اجرایی گذشته او اشاره کرده اند. در این رابطه کاربری در توئیتر نوشته است: "ناجا با او متحول شد و جایی از تهران بزرگ نیست که از خدمات دوران شهرداری او بی‌نصیب مانده باشد. البته این همه به معنی عاری از خطا بودن دوران مدیریت ایشان نیست. "

بخش دیگری از کاربران هم گفته اند ویدیوی اصلی نشان می‌دهد که بخش ابتدایی صحبت‌های قالیباف اشاره به اصل ۸۵ قانون اساسی دارد و تکرار چند باره این اصل در ادامه باعث اشتباه رئیس مجلس در اشاره به ماده ۱۹۴ آیین نامه داخلی مجلس دارد. آن‌ها می‌گویند این اشتباه اصلاح شده، اما عده‌ای می‌خواهند از این فرصت برای تخریب آقای قالیباف استفاده کنند.

علیرضا شریفی، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس نیز در پاسخ به انتقادات کاربران در توئیتر نوشت: "دکترقالیباف در توضیح ماده ۱۹۴ آیین نامه داخلی مجلس به جای ماده سهواً می‌گویند اصل، فوراً هم اصلاح می‌کنند. برخی فرصت طلبان راه افتاده‌اند که رئیس مجلس نمی‌داند قانون اساسی ۱۷۷اصل دارد! مجلس کار‌های مهمتری دارد، با توزیع پولی‌ویدئو تقطیع شده، صرفا خودتان را مشغول و تخریب می‌کنید!"
ماجرای جنجال قانون اساسی رئیس مجلس؛ واکنش‌ها به اشتباه قالیباف

محمد باقر قالیباف و مصائب سخنوری رئیس مجلس

قالیباف از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ بود که در هفته منتهی به رای‌گیری به نفع سیدابراهیم رئیسی از نامزدی انصراف داد.

او دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی هواپیمای ایرباس را در فرانسه گذرانده است.

محمدباقر قالیباف عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران هم هست. وی همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

اشتباهات لفظی قالیباف در راس مجلس در حالی است که روسای پیشین مجلس شورای اسلامی به عنوان سخنرانان توانمندی شناخته می‌شدند. اکبرهاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و مهدی کروبی هر سه روحانی و سخنرانان توانمندی بودند.
بعد از آنان نیز هرچند ریاست مجلس به دست افراد غیر روحانی افتاد، اما آنان هم مانند سلف خود تحصیلاتی داشتند که به آنان در سخنرانی کمک شایانی می‌کرد. از جمله غلامعلی حداد عادل که در راس فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار دارد، توانایی قابل توجهی در سخنرانی داشت. علی لاریجانی هم که سال‌ها ریاست مجلس را بر عهده داشت درس فلسفه خوانده بود و در ادا کردن کلمات و جملات حقوقی توانایی داشت و بعد از سال‌ها ریاست کمتر کسی اشتباهی در زمینه سخنرانی از او به خاطر دارد.

با این حال باید اشاره کرد که قالیباف در چند دوره از انتخابات‌های ریاست جمهوری شرکت کرده، ولی در هیچ کدام موفقیتی به دست نیاورده است. حالا حضور او در قوه مقننه در شرایطی که بسیاری معتقدند مجلس کاملا اصول‌گرا شده است، باعث شده منتقدان بیشتر او را زیر ذره‌بین بگیرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید