نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

اولین تلاشِ مرمت‌کننده برای ترمیمِ کپیِ این نقاشی افتضاح می‌شود، طوری‌که چهره مریم مقدس کاملاً از ریخت می‌افتد و تلاشِ دوم برای درست کردنِ خرابکاری‌های قبلی، آن را افتضاح‌تر می‌کند.

کد خبر : ۸۱۷۳۸
بازدید : ۷۶۱۵
نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند
فرادید | یک مجموعه‌دار اسپانیایی که یک کپی از نقاشیِ معروفِ قرن هفدمیِ «مریم باکره» اثرِ بارتولومه استبان موریلو را برای ترمیم به دستِ یک مرمتگر نقاش سپرده بود، از دیدنِ چهره غیرقابلِ‌تشخیصِ مریم مقدس بعد از دو بار تلاش برای ترمیم دچار شوک شد.

گفته می‌شود این مجموعه‌دار که در والنسیا ساکن است رقمی در حدود ۱۲۰۰ یورو پرداخت کرده بوده تا یک کپی از نقاشیِ معروفِ نقاشِ باروک موریلو را ترمیم کند.

موریلو نقاشیِ مریمِ باکره را در بینِ سال‌های ۱۶۶۰ تا ۱۶۶۵ کشید. این نقاشی مریمِ مقدس را در لباسِ آبی و سفید درحالی‌که که دستهایش را به شکلِ صلیب درآورده به آسمان نگاه می‌کند، نشان می‌دهد. موریلو تحسین‌شده‌ترین هنرمند در میانِ تمامِ هنرمندانِ اروپایی در قرونِ ۱۸ و ۱۹ بود.
نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

اما اولین تلاشِ مرمت‌کننده برای ترمیمِ کپیِ این نقاشی افتضاح می‌شود، طوری‌که چهره مریم مقدس کاملاً از ریخت می‌افتد و تلاشِ دوم برای درست کردنِ خرابکاری‌های قبلی، آن را افتضاح‌تر می‌کند.

به دنبالِ این خرابکاریِ آشکار، کارشناسانِ مرمتِ آثارِ تاریخی خواستارِ سختگیرانه‌تر شدنِ قوانین در موردِ ترمیمِ آثارِ تاریخی شده‌اند. فرناندو کاررا، استادِ مدرسه مرمت و نگهداریِ میراثِ فرهنگیِ گالیسیا، می‌گوید، این آثار فقط باید توسطِ مرمت‌گرانِ آموزش‌دیده تعمیر شوند.
نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

«فکر نمی‌کنم این فرد یا افرادی مانند او را بشود مرمت‌گر نامید. آن‌ها خرابکار هستند. می‌توانید تصور کنید که هر کسی اجازه داشته باشد افراد را جراحی کند؟ یا فردی اجازه داشته باشد بدونِ گواهی‌نامه و مدرک به مردم دارو بفروشد؟ یا کسی که هیچ سررشته‌ای درباره معماری ندارد ساختمان بسازد؟»
نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

او افزود بخشی از این مشکلات به این دلیل است که برخی سیاستمداران هیچ ارزشی برای میراث قائل نیستند.
این اتفاق یادآورِ یک مرمتِ بدنامِ دیگر است که برویِ یک نقاشیِ دیواریِ قدیمی در شهرِ بُرجا در شمالِ اسپانیا اتفاق افتاد و نقاشی به افتضاحی تبدیل شد که مردم نامش را به «مسیحِ هیولا» تغییر دادند.

قضیه از این قرار است که یک بازنشسته مرمتِ آثارِ تاریخی به نامِ سیسیلیا گیمنز در آگوستِ سالِ ۲۰۱۳، ظاهرا با مجوزِ کشیش، تصمیم می‌گیرد نقاشی دیواریِ معروفِ «به آن مرد بنگیرد!» را که در یکی از کلیسا‌های اسپانیا به نام Our Lady of Mercy قرار داشته، ترمیمِ جزئی کند.

نقاشی اصلی توسطِ الیاس گارسیا مارتینز، استادِ نقاشِ اهلِ زاراگوزا کشیده شده بود و ۱۲۰‌سال قدمت داشت. غلفت‌ها باعث شد که گیمنز برای ترمیمِ آن دست به قلمو شود، اما قلموی او به طور کامل چهره عیسی‌مسیح را دگرگون کرد و آن را تبدیل به شبحی کرد که محلی‌ها می‌گویند بیشتر شبیه یک جوجه‌تیغی یا میمون است تا هر شخصیتِ دیگری.
نقاشی‌های معروفی که در اثرِ ترمیم بر باد رفتند

جالب اینجاست که از زمانِ تخریبِ نقاشی به دستِ گیمنز روستای کوچکی که این نقاشیِ دیواری در آن قرار دارد ۱۵۰۰۰۰ گردشگر از سراسرِ جهان را به خود جذب کرده است. گردشگران برای دیدنِ این «شاهکارِ هنری» نفری ۱‌یورو پرداخت می‌کنند.

خانمِ گیمنز بعد از این خرابکاری به تلویزیونِ اسپانیا گفته بود که همیشه همه‌چیز در این مکان توسطِ خودشان ترمیم شده بوده و کشیش این را خوب می‌دانست. «من چطور می‌توانستم بدون اجازه چنین کاری کنم؟ من این کار را مخفیانه انجام ندادم. هر کسی واردِ کلیسا می‌شد می‌توانست من را در حالِ ترمیم ببیند.»

«من هیچ هدفی جز نیتِ خوب نداشتم و همیشه باور داشتم که کارِ درست را انجام می‌دهم. بعلاوه، من نقاشی را تمام نکردم!» کاردستیِ گیمنز اکنون زینت‌بخشِ بلیت‌های بخت‌آزمانیِ شهرشان است. اما همه از اتفاقی که افتاد خوشحال نبودند. نوه‌های هنرمندِ اصلی با نوشتنِ نامه‌ای به وکیل خود خواستارِ تخریبِ نقاشی دیواری شدند، زیرا معتقد بودند این نقاشی «به افتخاراتِ خانوادگیِ آن‌ها لطمه می‌زند.»

اما، تحقیقات نشان داد که ترمیمِ نقاشی امکان‌پذیر نیست و خلاصه اینکه، نقاشی خانمِ گیمنز به یک «اثر هنریِ جدید» تبدیل شد.

منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید