"سندروم التهابی" یکی از علائم کروناست!

"سندروم التهابی" یکی از علائم کروناست!

سندورم التهابی چند سیستمی در کودکان به طور متوسط ۲۵ روز پس از شیوع ویروس کرونا ظاهر می‌شود. اما در مورد نمونه نیویورک، علائم ابتلا به این سندروم یک ماه پس از اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در این شهر، در میان کودکان بروز کرده است.

کد خبر : ۸۱۹۹۳
بازدید : ۹۸۸۱
بررسی‌های تازه در آمریکا ابعاد تازه و مستندی را از علل و علائم و گستره شیوع سندروم التهابی چندسیستمی در میان کودکان، نوجوانان و جوانان و نیز رابطه آن با همه‌گیری ویروس کرونا ارائه کرد.

نتایج دو مطالعه آمریکایی که روز دوشنبه در مجله پزشکی نیو انگلند (New England) منتشر شده، توضیحی مستندتری نسبت به علائم بیماری مرموز ناشی از کرونا ارائه داده که تاکنون حداقل هزار کودک را در سراسر جهان دچار سندروم التهابی چند سیستمی (MIS-C) کرده است.

این دو مطالعه مبتنی بر بررسی وضعیت ۳۰۰ کودک و جوان زیر ۲۱ سال است که بین ماه‌های مارس و مه در آمریکا به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. هشدار اولیه نسبت به شیوع این سندروم در میان کودکان اواخر آوریل از سوی بریتانیا صادر شد.
سپس فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده مواردی از کودکان با این علائم را گزارش کرده‌اند که تست ویروس کرونا در آن‌ها مثبت بود یا پادتن ویروس کرونا در بدن آن‌ها وجود داشت یعنی این کودکان از قبل در معرض ویروس قرار گرفته بودند.

سپس مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) از ماه مه مطالعه و بررسی جدی خود را در مورد علل و عوامل بروز این سندورم التهابی در کودکان و رابطه آن با ویروس کرونا آغاز کرد. همزمان، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها از افزایش شمار مبتلایان به سندورم التهابی به ۲۳۰ مورد خبر داد که منجر به فوت دو کودک در فرانسه و بریتانیا شده بود.

نتایج بررسی‌های تازه نشان می‌دهد که سندورم التهابی چند سیستمی در کودکان به طور متوسط ۲۵ روز پس از شیوع ویروس کرونا ظاهر می‌شود. اما در مورد نمونه نیویورک، علائم ابتلا به این سندروم یک ماه پس از اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا در این شهر، در میان کودکان بروز کرده است.

البته بررسی‌های تازه در آمریکا نشان می‌دهد که سندورم التهابی چند سیستمی، بیماری شایعی در میان کودکان و نوجوانان محسوب نمی‌شود و تا کنون از هر ۱۰۰ هزار کودک و نوجوان در معرض ویروس کرونا تنها ۲ مورد دچار این سندروم شده‌اند. همچنین شیوع آن در میان کودکان سیاه پوست، اسپانیایی یا هندی تبار نسبت به کودکان سفید پوست کمی بیشتر بوده است.

بر خلاف نام این سندروم، شایع‌ترین علامت آن بروز مشکل تنفسی نبوده بلکه بیش از ۸۰ درصد از کودکان درگیر آن از مشکلات دستگاه گوارش (درد شکم، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال) رنج می‌بردند و اکثر آن‌ها برای چهار یا پنج روز دچار تب شدید می‌شوند. بیش از چهار یا پنج روز اغلب تب داشتند.
همچنین ۸۰ درصد آن‌ها با مشکلات سیستم قلبی و عروقی مواجه بودند که در ۸ تا ۹ درصد موارد به منجر به آنوریسم یا ‏برآمدگی آئورت و دیگر سُرخرگ‌های حیاتی قلب و مغز منجر شده است.

این بررسی‌ها حاکیست که بیشتر کودکان دچار این سندورم هیچ گونه علائم بیماری پیش‌زمینه‌ای نداشته و کاملا سالم بوده‌اند، ولی پس از نمودار شدن علائم سندروم التهابی نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را پیدا کرده و ۲۰ درصد آن‌ها به استفاده از دستگاه‌های ایجاد شوک تنفسی از طریق پمپاژ اکسیژن نیاز پیدا کرده و ۲ درصد آن‌ها نیز جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از این بررسی‌ها اکثر پزشکان تصور می‌کردند که این سندروم التهابی همان بیماری کاوازاکی است که عمدتا در نوزادان و کودکان بسیار خردسال بروز می‌کند و موجب ایجاد التهاب رگ‌های خونی و مشکلات قلبی می‌شود.
اما نتایج این دو بررسی روشن کرد که با وجود برخی شباهت‌ها میان علائم این دو بیماری، ولی سندروم التهابی چند سیستمی نه تنها علائم خطرناک بیشتری دارد، بلکه می‌تواند نوجوانان و جوانان تا ۲۱ سال را نیز مبتلا کند.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید