محققان اسپانیایی: ایمنیِ گله‌ای «دست‌نیافتی» و «غیراخلاقی» است

محققان اسپانیایی: ایمنیِ گله‌ای «دست‌نیافتی» و «غیراخلاقی» است

«درصد نسبتاً پایین آنتی‌بادی در بدنِ افراد آن هم در کشوری که بیشترین آمار مبتلایان را داشته می‌تواند به عنوان مرجع برای کشور‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود. در مقطع کنونی دستیابی به ایمنی گله‌ای بدونِ پذیرفتنِ پیامد‌های آن که مرگ‌ومیر بسیار و تحمیلِ اضافه‌بار به سیستمِ درمانی است، سخت است.»

کد خبر : ۸۲۲۰۹
بازدید : ۵۸۵۷
محققان اسپانیایی: ایمنیِ گله‌ای «دست‌نیافتی» و «غیراخلاقی» است
فرادید | نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد آنچه ایمنی گله‌ای شناخته می‌شود در موردِ ویروسِ جدید کرونا «غیرقابل‌دست‌یابی» است.

محققان دریافتند فقط ۵‌درصد از جمعیت اسپانیا در معرض ویروس قرار گرفته و در مقابلِ سارس-کووی-۲ آنتی‌بادی تولید کرده‌اند. اما تعداد کافی از مردم این بیماری را نگرفته‌اند تا شیوع این بیماری در جامعه متوقف شود.

این به این معنی است که ۹۵‌درصد از جمعیت اسپانیا هنوز امکان دارد کووید-۱۹ را بگیرند. مسئولان بهداشتی سال‌هاست هشدار می‌دهند واکسن نه‌تنها از افراد محافظت می‌کند بلکه به واسطه چیزی که آن‌ها «ایمنی گله‌ای» می‌گویند، از کل جامعه نیز محافظت می‌کند.

ایمنی گله‌ای زمانی رخ می‌دهد که اکثریت جامعه - بینِ ۸۰ تا ۹۵‌درصد- ایمنی پیدا کنند، به‌نحوی که اگر بیماری به وجود آمد قادر به گسترش خود نباشد. دراینصورت، کسانی که قادر به واکسینه شدن نیستند یا به شدت بیمار هستند، مانند افرادی که از بیماری‌های سخت رنج می‌برند، یا افراد مسن و کودکان در مقابلِ بیماری مصون می‌شوند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکتر مارینا پولان، رئیس مرکز ملی اپیدمیولوژیِ اسپانیا، گفت: ما هنوز به ایمنی گله‌ای نزدیک هم نشده‌ایم.
«برخی از کارشناسان می‌گویند اگر حدود ۶۰‌درصد از جمعیت هم در معرض ویروس قرار بگیرند ایمنیِ گله‌ای حاصل می‌شود، اما ما با این عدد فاصله زیادی داریم.»

ایمنی گله‌ای زمانی رخ می‌دهد که تعداد کافی از جمعیت در مقابل یک ویروس یا باکتری مصونیت پیدا کند یا در مقابل آن واکسینه شود تا چرخه ویروس متوقف شود. مرکز اروپایی کنترل بیماری‌ها به سی‌ان‌ان گفت که تحقیق اسپانیا، بروی ۶۱۰۰۰ نفر در این کشور انجام شده است که به نظر می‌رسد بزرگترین تحقیق در میانِ تمام مطالعاتِ سرم‌شناسی است که تاکنون روی ویروسِ کرونا انجام شده است.

یافته‌های این مطالعه، یافته‌های مطالعه دیگری که در ژنو با حضورِ ۲۷۶۶ نفر انجام شد، تأیید می‌کند. در چین و ایالات متحده هم مطالعاتِ مشابهی انجام شده است. نکته کلیدی تمام این مطالعات این است که حتی در مناطقی که بیشترین تعداد بیمار را داشته است، «هنوز اکثریت افراد جامعه در معرض کووید-۱۹ قرار نگرفته‌اند».

نویسندگانِ لنست، ایزبلا اِکِرل، رئیس مرکز بیماری‌های نوظهورِ ویروسی در ژنو و بنیامین مِیِر، ویروس شناس در دانشگاه ژنو، در این باره گفته‌اند: «با توجه به این یافته‌ها، هر نوع پیشنهادی مبنی بر دستیابی به ایمنی گله‌ای از طریقِ آلوده شدنِ طبیعی افراد نه‌تن‌ها غیراخلاقی است بلکه دست‌نیافتی است.»

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که وجود آنتی‌بادیِ ویروسِ کرونا در بدنِ افراد به این معنی باشد که فرد دیگر به این بیمار مبتلا نخواهد شد. هنوز مشخص نیست که آنتی‌بادی برای چه مدت و تا‌چه‌اندازه موفقیت‌آمیز در مقابلِ عفونت مجدد از افراد محافظت می‌کند.

این گزارش می‌گوید: «درصد نسبتاً پایین آنتی‌بادی در بدنِ افراد آن هم در کشوری که بیشترین آمار مبتلایان را داشته می‌تواند به عنوان مرجع برای کشور‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود. در مقطع کنونی دستیابی به ایمنی گله‌ای بدونِ پذیرفتنِ پیامد‌های آن که مرگ‌ومیر بسیار و تحمیلِ اضافه‌بار به سیستمِ درمانی است، سخت است.»

اسپانیا یکی از کشور‌های اروپایی است که با ثبتِ ۲۸۰۰۰ مرگ و ۲۵۰۰۰۰ مورد ابتلا بیشترین آسیب را از ویروسِ کرونا دیده است.

نتایج پژوهش اسپانیا در موردِ وسعتِ آنتی‌بادی در بدنِ جمعیتِ اسپانیایی‌ها در نشریه لنست منتشر شده است. در کل کشور اسپانیا ۵‌درصد از افراد آنتی‌بادی را در بدنِ خود داشتند، اما در شهرِ مادرید بیش از ۱۰‌درصد و در شهر بارسلونا ۷‌درصد از افراد آنتی‌بادی داشتند. نتیجه تحقیقی که در ژنو در سوئیس انجام شد نیز میزانِ شیوعِ آنتی‌بادی در بدنِ افراد را ۱۰.۸‌درصد تخمین زد.

اکرل، نویسنده لنست، در این باره گفت: «اکثریت جمعیت در مقابلِ ویروس مصون نیستند، بنابراین در صورتِ رویدادنِ موج دومِ همه‌گیری به سرعت به وضعیتِ روز‌های اولِ همه‌گیری خواهیم رسید.»

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید