شواهد نحوه انتقال کرونا از هوا

شواهد نحوه انتقال کرونا از هوا

۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند شواهدی قوی هست که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند از طریق ذرات خیلی ریزتری که بعد از تکلم یا تنفس توسط یک فرد مبتلا برای ساعت‌ها در هوا معلق می‌ماند منتقل شود.

کد خبر : ۸۲۳۰۲
بازدید : ۹۰۵۵
شواهد نحوه انتقال کرونا از هوا
سازمان بهداشت جهانی اذعان کرده که به تدریج شواهد بیشتری از این موضوع ظاهر می‌شود که ویروس کرونا توسط ذرات ریز معلق در هوا هم منتقل می‌شود. یک مقام این سازمان گفت که نمی‌توان سرایت کووید-۱۹ از طریق ذرات معلق هوا در یک فضای بسته و شلوغ که تهویه آن ضعیف است را مردود دانست.

اگر این شواهد تایید شود می‌تواند بر خطوط راهنما در مورد فضا‌های بسته تاثیر بگذارد. پیشتر بیش از ۲۰۰ پژوهشگر در نامه سرگشاده‌ای سازمان بهداشت جهانی را متهم کردند احتمال انتقال بیماری از طریق ذرات ریز هوا را دست کم گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی تاکنون بر این موضوع تاکید داشته که ویروس از طریق ذراتی که در اثر سرفه و عطسه وارد هوا شده منتقل می‌شود.

خوزه جیمنز، شیمی‌دان در دانشگاه کلورادو که از امضا کنندگان این نامه است به خبرگزاری رویترز گفت: "ما از آن‌ها می‌خواستیم به شواهد اذعان کنند. این اصلا حمله‌ای به سازمان بهداشت جهانی نیست، یک بحث علمی است. اما ما احساس کردیم باید آن را علنی کنیم، چون آن‌ها از توجه کردن به شواهد بعد از بحث‌های متعدد خودداری می‌کردند. "
پروفسور بنجامین کالینگ از دانشگاه هنگ‌کنگ از دیگر امضاکنندگان این نامه به بی‌بی‌سی گفت که این یافته "پیامد‌های مهمی دارد. "

او گفت: "در محیط‌های درمانی، اگر سرایت از طریق ذرات ریز هوا (اروسول) خطری متوجه حاضران کند، متوجه می‌شویم که پرسنل بهداشتی باید حتما بهترین تجهیزات پیشگیری را داشته باشند... و خود سازمان بهداشت جهانی هم گفته که یکی از دلایلی که آن‌ها مشتاق نیستند درباره انتقال کووید-۱۹ از طریق ذرات ریز هوا صحبت کنند این است که در بسیاری از بخش‌های جهان ماسک‌های مخصوص کافی وجود ندارد. "

شواهد نحوه انتقال کرونا از هوا
مقام‌های سازمان بهداشت جهانی خواستار احتیاط شده اند، چون می‌گویند این شواهد مقدماتی و نیازمند ارزیابی بیشتر است. بندتا الگرانتزی، مدیر فنی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار، گفت که شواهد درباره انتقال ویروس کرونا با ذرات ریز هوا در "فضا‌های شلوغ، بسته، با تهویه ضعیف را نمی‌توان مردود دانست. "

تغییر موضع؟
سازمان بهداشت جهانی پافشاری کرده است که کوید-۱۹ از طریق ذرات منتشر شده در هوا در اثر عطسه یا سرفه منتقل می‌شود. ذراتی که در هوا معلق نمی‌ماند و بر سطوح می‌نشیند - برای همین است که شستن دست بعد از تماس با سطوح به عنوان روشی جدی برای جلوگیری توصیه می‌شود.

اما ۲۳۹ دانشمند از ۳۲ کشور نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند شواهدی قوی هست که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند از طریق ذرات خیلی ریزتری که بعد از تکلم یا تنفس توسط یک فرد مبتلا برای ساعت‌ها در هوا معلق می‌ماند منتقل شود.

سازمان بهداشت جهانی امروز اذعان کرد که شواهدی دال بر احتمال این موضوع در محیط‌های خاص مانند فضا‌های بسته و شلوغ وجود دارد.

این شواهد باید به طور کامل ارزیابی شود، اما اگر تایید شود، توصیه‌ها در مورد چگونگی جلوگیری از انتشار ویروس احتمالا باید تغییر کند و احتمالا به استفاده گسترده از ماسک و فاصله گیری جدی‌تر اجتماعی به خصوص در میکده ها، رستوران‌ها و شبکه حمل ونقل عمومی منجر خواهد شد.
شواهد نحوه انتقال کرونا از هوا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید