کیهان از آغاز تا امروز

کیهان از آغاز تا امروز

۳۷۵ میلیون سال پیش گروهی از ماهیان به خشکی آمدند و به خزندگان تکامل یافتند و ۲۲۰ میلیون سال پیش از شاخه‎ای از خزندگان، پستانداران پدیدار شدند. سه میلیون سال پیش نخستین گونه‎های انسانی پدیدار شد.

کد خبر : ۸۲۳۳۰
بازدید : ۹۳۹۲
کیهان از آغاز تا امروز
آیا کیهان آغازی داشت؟ جهان ستارگان و خورشید و زمین و آسمان چگونه پدیدار شد؟ انسان چگونه به وجود آمد؟ این‌ها سؤالاتی است که قدمتی به اندازه تاریخ انسان خردمند دارد و در اسطوره‎های کهن، مذاهب مختلف، فلسفه و علم جدید پاسخ‎های متفاوتی داشته است.
اکنون به مدد یافته‎های دقیق علمی می‎دانیم که ۱۴ میلیارد سال پیش و با رخداد مه‎بانگ (بیگ‌بنگ) گیتی و فضا و زمان پدیدار شدند. سپس ذرات بنیادی پدید آمد که دارای جرم بودند. چهار‌میلیارد‌و ۶۰۰ میلیون سال پیش خورشید و چهار‌میلیارد‌و ۵۴۰ میلیون سال پیش کره‎ای آتشین شکل گرفت که زمین نام دارد.
کره ماه هم ۲۰ میلیون سال دیرتر پدیدار شد. چهار‌میلیارد‌و ۴۰۰ میلیون سال پیش سرتاسر کره زمین از آب پوشیده شد؛ آبی که نه زلال؛ بلکه سوپی غلیظ و جوشان آکنده از مواد کشنده شیمیایی بود. چهار‌میلیارد‌و ۲۰۰ میلیون سال پیش و در همین آب، حیات پدیدار شد.
سه‌میلیارد‌و ۹۰۰ میلیون سال پیش نخستین یاخته شکل گرفت. سه‌میلیارد‌و صد میلیون سال پیش میدان مغناطیسی زمین شکل گرفت. پیدایش این میدان، حفظ جو کره زمین و نیز سیال‌بودن آب آن را امکان‎پذیر کرد. دو‌میلیارد‌و ۴۵۰ میلیون سال پیش اکسیژن در جو پدیدار شد و ۷۰۰ میلیون سال پیش نخستین حیوان و ۵۳۵ میلیون سال پیش نخستین ماهیان پدیدار شدند.
۳۷۵ میلیون سال پیش گروهی از ماهیان به خشکی آمدند و به خزندگان تکامل یافتند و ۲۲۰ میلیون سال پیش از شاخه‎ای از خزندگان، پستانداران پدیدار شدند. سه میلیون سال پیش نخستین گونه‎های انسانی پدیدار شد. ۳۵۰ هزار سال پیش گونه انسان امروزی پدیدار شد و ۵۰ هزار سال پیش انسان مدرن، انسانی که توانایی گفتار و ایجاد فرهنگ دارد، پدیدار شد و نخستین آثار مکتوب پدید آمد.

در یکی، دو دهه گذشته انتشار کتاب‎های عامه‎پسند با موضوع تاریخ مختصر جهان و کیهان رواج یافته که معروف‎ترین آن‌ها کتاب «تاریخ مختصر زمان» با عنوان فرعی «از مه‌بانگ تا سیاهچاله‌ها» اثر مشهور استیون هاوکینگ است که در سال ۱۹۸۸ منتشر شد و به‌عنوان پرخواننده‌ترین کتاب کیهان‌شناسی شهرت یافت و به بیش از ۳۳ زبان از‌جمله فارسی ترجمه و منتشر شد.
هاوکینگ در این کتاب با زبانی ساده به بازگویی داستان جهان می‎پردازد. آخرین کتابی که در این زمینه شهرت جهانی یافت «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر» نوشته یووال نوح هراری بود که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. این کتاب با دو ترجمه به فارسی هم ترجمه شد و با استقبال زیادی در بازار نشر روبه‌رو شد.
به‌تازگی نیز کتابی با عنوان «از مه‌بانگ تا انسان؛ سمفونی پیدایش» تألیف احمد معافی و به همت نشر سپهر خرد منتشر شده که به همین سیاق نوشته شده است. از این نویسنده پیش‌از‌این کتاب و مقالاتی به زبان انگلسی و ژاپنی منتشر شده است.
موضوع کتاب بیان چگونگی پیدایش انسان است. در فرایند توضیح، نویسنده به ناچار وارد مقوله‎هایی مانند اخترشناسی، فیزیک کوانتوم، زمین‎شناسی، شیمی، علم ژنتیک و... شده است. تک‌تک مقوله‌های گفته‌شده مباحث پیچیده‎ای هستند و پیچیده‎تر از همه آن‌ها چگونگی تکامل (فرگشت) است که موضوع اصلی کتاب است.
هرچند برخی نوشته‎های دشوار در کتاب وجود دارد (که پیچیده‎ترین آن‌ها به پیوست‌های کتاب انتقال یافته)؛ اما کوشش نویسنده بر این است که مطالب ساده نگاشته شده و حتی برای دانش‌آموزان دوره دبیرستان قابل‌درک باشد. باوجوداین نویسنده در پیشگفتار می‌نویسد که دانش‎پژوهان و استادان علوم زیست‎شناسی هم نکات جذاب و جدیدی در این کتاب خواهند یافت.

نویسنده توضیح می‎دهد که هم‎اکنون ما با یک انفجار بزرگ در علوم مواجه هستیم. در همه جنبه‎های مربوط به زیست‎شناسی و فرگشت، بررسی درستی یا نادرستی داده‎هایی که زیست‎شناسان و دیرینه‎شناسان در خلال دهه‎های گذشته و از روی سنگواره‎ها و سایر منابع به آن رسیده‎اند، از زاویه ژنتیکی آغاز شده است.
هم‎زمان هر‌روزه کشف جدیدی اعلام می‎شود. کوشش نویسنده بر این بوده که محتویات کتاب بر مبنای آنچه دانش بشری در پایان سال ۲۰۱۸ به آن رسیده و از آخرین منابع دانشگاهی باشد؛ بااین‌حال تأکید می‎کند زمانی که این کتاب در دسترس خوانندگان قرار می‌گیرد، ممکن است واقعیت برخی از داده‌های گفته‌شده تغییر یافته باشد. در نگارش این کتاب روش ویژه‎ای به کار برده شده است.
بخش اصلی کتاب که بیش از یک‌سوم محتوای کتاب را در بر گرفته، فرایند پیدایش از کیهان تا انسان را بیان کرده و موضوع اصلی کتاب است. نوشته‎هایی با زمینه رنگی نیز وجود دارد که در ۲۳ بخش مختلف تنظیم شده‌اند و مقالاتی هستند که به درک دقیق‎تر نوشته‎های اصلی کمک می‌کنند. در‌عین‌حال خود مقوله‎های جداگانه‎ای هستند که هر‌یک تقریبا پیوسته بوده و خواننده می‎تواند آن‌ها را مستقل مطالعه کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید