کشف اجرام فضایی دایره‌ای شکل و غیرقابل توصیف

کشف اجرام فضایی دایره‌ای شکل و غیرقابل توصیف

تاکنون چهارجرم ازمیان آن‌ها کشف شده‌اند که همگی دایره‌ای شکل والبته غیرقابل توصیف هستند. سه تای آن‌ها هم لبه‌های درخشان دارند.

کد خبر : ۸۲۴۳۴
بازدید : ۸۹۶۶
کشف اجرام فضایی دایره‌ای شکل و غیرقابل توصیف
ستاره‌شناسان از طریق تلسکوپ‌ها اجرام دایره‌ای شکل عجیب و غریبی را دراعماق فضا مشاهده کرده‌اند. گزارش‌های به دست آمده از دانشمندانی که این اجرام را کشف کرده‌اند، نشان می‌دهد که توضیح مشخصی از چگونگی شکل‌گیری احتمالی آن‌ها ندارند و «به نظر می‌رسد که شبیه هیچ یک ازاجرام شناخته شده تاکنونی نیستند.»

تاکنون چهارجرم ازمیان آن‌ها کشف شده‌اند که همگی دایره‌ای شکل والبته غیرقابل توصیف هستند. سه تای آن‌ها هم لبه‌های درخشان دارند.

محققان حدس می‌زنند که احتمالا «این دسته غیرمنتظره از اجرام فضایی»، امواج دایره واری است که از بقایای واقعه‌ای ناگوار در محلی دیگر از این کهکشان به وجود آمده است. این موج می‌تواند بقایای انفجاری قدرتمند از وقایعی مانند فوران امواج رادیویی، فوران اشعه گاما، و یا ادغام ستاره‌های نوترونی باشد که به‌نوبه خود مرموز و ناشناخته‌اند، و در گذشته‌ای دور رخ داده‌اند.

دانشمندان درمقالات جدید خود می‌گویند، شاید که این اجرام، تصویر جدیدی از پدیده‌ای شناخته شده باشد. شاید نتیجه مشاهده فوران‌های رو به افول امواج رادیویی کهکشان باشند و به این دلیل که ما از بالا به مرکز این «توده» می‌نگریم، به شکل دایره ظاهر شده‌اند.

ستاره‌شناسان همچنین می‌گویند که احتمالا این اجرام مجموعه‌ای از پدیده‌های متنوعی هستند که به دلیل قابلیت‌های جدید مشاهده (درمقایسه با ثبت و ارائه تنها یک دسته جدید از اجرام کشف شده از سوی تلسکوپ) به طورهمزمان مشاهده و ثبت شده‌اند.

محققان در مقاله‌ای جدید که در «آرکس‌آیو» (arXiv) چاپ شد و برای چاپ در «نیچراسترونومی» هم ارائه شده است، اعلام کردند که این اجرام توسط نوع جدیدی از تلسکوپ‌های رادیویی به نام «آرایه‌یاب کیلومترمربع استرالیا» Australian Square Kilometre Array Pathfinder مشاهده شدند. این اجرام در حالی دیده شدند که دانشمندان به هدایت و بررسی نقشه تکامل کیهان (EMU) مشغول بودند که به بررسی آسمان می‌پردازد.

طبق نوشته آنها، ستاره‌شناسانی که این اجرام را کشف کرده‌اند، آن‌ها را «او آر سی» یا «دایره‌های رادیویی عجیب» نام‌گذاری کرده‌اند و دلیل این نام‌گذاری هم این است که محققان «توضیحی برای خاستگاه آن‌ها ندارند.»

شکل‌های دایره‌ای غالبا در تصاویر نجومی یافت می‌شوند و نشانه بستری کامل از اجرام مختلف هستند، و موارد متعددی را شامل می‌شوند؛ مانند بقایای یک ابرنواختر، توده گاز‌های سیاره‌ای، و یا مشاهده چیزی شبیه به صفحه‌ای از گاز‌های چرخان یک منظومه در حال تشکیل، (protoplanetary) و یا کهکشانی که ستاره‌های آن در حال شکل‌گیری هستند، و از زاویه‌ای خاص دیده می‌شوند. شاید هم این تصاویر نشانه‌ای از یک خطا باشد از منابع روشنی که تنظیم نامیزان تلسکوپ و یا سایر موارد مشابه موجب ثبت آن شده باشد.

اما محققان اشاره می‌کنند که به نظر نمی‌رسد بتوان این دایره‌های تازه کشف شده را در چارچوب هیچ یک از اجرام سنتی‌تر شرح داد، چرا که انگار «دسته‌ای جدید از اجرام فضایی هستند.»

سه جرم از این مجموعه درحالی کشف شدند که محققان به تصاویر ثبت شده از نقشه‌برداری نگاه می‌کردند. جرم دیگر که کمی متفاوت به نظر می‌رسد، از اطلاعات بایگانی شده که در مارس ۲۰۱۳ ثبت شده، به دست آمده است و همین امر حاکی از آن است که بعید است که مشکل از نقشه‌برداری یا تلسکوپی باشد که به آن منظور به کار می‌رود.

ستاره‌شناسان در پایان می‌گویند که به کاوش آسمان ادامه خواهند داد و امیدوارند که منبع این دایره‌های عجیب را کشف کنند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید