رسول قهرمانی؛ همه چیز درباره نماینده دادستان متفاوت تهران

رسول قهرمانی؛ همه چیز درباره نماینده دادستان متفاوت تهران

استفاده رسول قهرمانی از ادبیات طنزآمیز و کنایه آلود در دادگاه‌هایی که به عنوان نماینده دادستان حضور داشته یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده او مورد توجه قرار گیرد، گاهی نیز ویدیوی برخی از این جدل‌ها به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. البته او پیش از دادگاه اکبر طبری هم سابقه استفاده از این ادبیات خاص را داشته است. به فرض مثال او در دادگاه سیدهادی رضوی که میلیارد‌ها تومان وام بدون سپردن وثیقه دریافت کرده بود، گفت: «قد و اندازه آقای رضوی دریافت وام ازدواج بود نه تسهیلات میلیاردی.»

کد خبر : ۸۲۵۰۴
بازدید : ۱۶۶۰۶
آیا رسول قهرمانی نماد مبارزه با فساد است؟
فرادید | رسول قهرمانی دادیار ۳۶ ساله دادستانی تهران و نماینده دادستان در دادگاه متهمان اقتصادی -پرونده بانک سرمایه و اکبر طبری- که این روز‌ها تصویرش در قاب تلویزیون دیده می‌شود، دیروز مورد تقدیر رئیس دیوان عالی کشور قرار گرفت. حجت الاسلام مرتضوی مقدم در این دیدار از رسول قهرمانی به عنوان فردی مستقل، شجاع و جسور در برابر افراد مفسد یاد کرد. اما مسئله اینجاست که چه عواملی باعث شده تا او نسبت به دیگر همکاران خود بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش فرادید، رسول قهرمانی برای اولین بار در دادگاه بررسی پرونده فساد اقتصادی در بانک سرمایه شناخته شد، او در مجموعه جلساتی که از دی ماه سال ۹۷ آغاز شد به عنوان نماینده دادستان حضور داشت. دادگاهی که تمامی جلسات آن توسط رسانه ملی دنبال شد.

در پرونده پیچیده و پرفراز و نشیب بانک سرمایه افراد ذی نفوذ و شناخته شده‌ای حضور داشتند. اما دو نفر آن‌ها بیش از دیگران در طول سال‌های گذشته حاشیه داشتند، این دو چهره حسین هدایتی و محمدهادی رضوی بودند.

رسول قهرمانی در دادگاه رسیدگی به پرونده این دو نفر همچون دیگر همکاران خود حقوقی و خشک برخورد نکرد. او با ادبیاتی متفاوت با حسین هدایتی و محمدهادی رضوی روبرو شد.

البته او در پرونده رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی اسبق دفتر رئیس قوه قضائیه نیز، به عنوان نماینده دادستان حضور داشت. اما قهرمانی در این جلسه تنها به خواندن کیفر خواست بسنده نکرد و وارد جدل با اکبر طبری شد که ویدیو‌های این جدل‌ها در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده انتشار یافت.

او که در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته، روز‌های گذشته نیز توسط رئیس دیوان عالی کشور مورد تجلیل قرار گرفت. حجت الاسلام مرتضوی مقدم در این دیدار خطاب به رسول قهرمانی گفت که " شما در این پنج سال خدمتتان موفق بودید و خوب هم پیش رفتید از خداوند می‌خواهم در آینده هم این راه را با موفقیت ادامه دهید.

رئیس دیوان عالی کشور همچنین گفته است که "سه امتیاز را من در جلسات دادگاه در شما احساس کردم که باید آن را حفظ کنید؛ شما را فردی مستقل، شجاع و با جسارت در مقابل افراد خلافکار و مفسد یافتم و این‌ها امتیازات مهمی است که هر قاضی در کشور داشته باشد موفق است. "
آیا رسول قهرمانی نماد مبارزه با فساد است؟

چرا رسول قهرمانی شد، همکارانش نشدند؟

قهرمانی برخی اوقات دست به ابتکاراتی برای ارائه کیفرخواست زده که باعث شده، مورد توجه قرار گیرد. او در دادگاه بانک سرمایه با تخته وایت برد وارد جلسه شد و در آغاز دادگاه روابط پیچیده بانک سرمایه و متهمان اقتصادی را رسم کرد. متفاوت ظاهر شدن نماینده دادستان در این دادگاه منجر به توجه عمومی شد.

استفاده رسول قهرمانی از ادبیات طنزآمیز و کنایه آلودی در دادگاه‌هایی که به عنوان نماینده دادستان حضور داشته یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده او مورد توجه قرار گیرد، گاهی نیز ویدیوی برخی از این جدل‌ها به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است. البته او پیش از دادگاه اکبر طبری هم سابقه استفاده از این ادبیات خاص را داشته است. به فرض مثال او در دادگاه سیدهادی رضوی که میلیارد‌ها تومان وام بدون سپردن وثیقه دریافت کرده بود، گفت: «قد و اندازه آقای رضوی دریافت وام ازدواج بود نه تسهیلات میلیاردی.»

او در یکی دیگر از جلسات دادگاه سهام داران بانک سرمایه درباره "بیرانوند" از مدیران سابق بانک سرمایه گفت که "پولکی نیست، اما میزکی است. "

این ادبیات کلامی خاص در دادگاه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری بیشتر مورد توجه عموم قرار گرفت. اکبر طبری در این جلسه در پاسخ به اتهام وارده گفت که " اگر من ۸۰۰ میلیارد هم بخواهم این برادرانم می‌دهند و اگر کل لواسان و کارخانه‌اش را بخواهم به نام من می‌کنند"، قهرمانی نیز در پاسخ به این صحبت‌ها گفت که "آقای طبری گفتند این افراد دوست داشتند به من پول بدهند، کاملا درست است آقای طبری محبوب دل‌های متهمان اقتصادی بودند. " ویدیوی این جدل‌ها به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.
جدال رسول قهرمانی و اکبرطبری در جلسه دادگاه

تهدید متهمان اقتصادی به شدیدترین احکام و بازپس گیری وجوه دریافتی از دیگر عواملی است که باعث شده او را به عنوان قهرمان مبارزه با فساد معرفی کنند. او در یکی از جلسات دادگاه حسین هدایتی به حامیان این متهم اقتصادی و کسانی که از او پولی گرفته اند هشدار داد. قهرمانی گفت: "اگر هدایتی ردمال نکند از هر کسی که از او پول گرفته که صرفاً هم ورزشی نیستند و غیرورزشی‌ها هم در بین آن‌ها وجود دارند، وجوه را پس می‌گیریم. برخی گفته‌اند این اموال کادو بوده که به آن‌ها می‌گویم کادو باشد یا کابین همسرانشان شده باشد همه باید برگردد. "

قهرمانی در جلسات به شکلی با متهمان برخورد می‌کند که جایگاه متهم برایش اهمیتی ندارد. او در یکی از جلسات خطاب به هادی رضوی گفت: "ما شما را آدم مهمی را نمی‌بینیم. شما اهمیتی برای دادسرا ندارید که می‌گوئید فلانی به خاطر من آمد و یا بازپرس عوض شد. "
از طرفی پخش دادگاه های متهمان اقتصادی از تلویزیون باعث شده تا رسول قهرمان بیشتر دیده شود.

آیا رسول قهرمانی نماد مبارزه با فساد است؟

ادبیات کلامی خاص رسول قهرمانی، ارائه منحصر به فرد کیفرخواست و مواجهه با متهمان اقتصادی باعث شده تا برخی از کاربران شبکه‌ها اجتماعی و برخی از رسانه‌ها از او به عنوان قهرمان مبارزه با فساد یاد می‌کنند. برخی نیز با نماد ساختن از او با دنبال حمله کردن برخی جریان‌های سیاسی در کشور بوده اند.

سید محمود رضوی تهیه کننده سینما ومشاور فرهنگی هنری رئیس مجلس، درباره رسول قهرمانی در توئیترش نوشت: "رسول قهرمانی شخصیت جذابی است، برای ساخت یک فیلم عدالت خواهانه، با محوریت یک نماینده دادستان قهرمان، کاراکتری عدالت خواه و حق طلب همچون موسی در لاتاری است، اما این بار برخاسته از درون سیستم قضایی. "

کاربری هم در توئیتر نوشته است که "یه جَوون ۳۵ ساله پاک دست و متخصص، دَمار از پیر و پاتال‌های فاسد و رانت خوار درآورده. ".

اما در واقع رسول قهرمانی همچون دیگر همکاران خود تنها به عنوان نماینده دادستان، کیفرخواست متهمان را بازخوانی می‌کند و صادر کننده نهایی رای قاضی پرونده است. به نظر می‌رسد برخی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به دنبال قهرمان سازی و نماد سازی هستند.

با این حال کیفرخواست ادعایی است که دادستان درباره مجرم بودن متهم می‌کند و از دادگاه می‌خواهد تا به آن رسیدگی کند و حکم لازم را صادر نماید. در واقع دادستان با صدور کیفر خواست بیان می‌کند که تحقیقات دادسرا به این نتیجه رسیده است که متهم پرونده مجرم است و از دادگاه درخواست کیفر و مجازات می‌کند. قهرمانی در جایگاه نماینده دادستان با خواندن کیفرخواست نظر دادستانی را ارائه می‌کند.

اینکه کاربران شبکه‌های اجتماعی از مواجهه منحصر به فرد قهرمانی با متهمان اقتصادی استقبال کرده اند به ویژگی فردی او برمی گردد و نه تصمیم گیری درباره متهمان ذی نفود که به فساد اقتصادی متهم هستند.
آیا رسول قهرمانی نماد مبارزه با فساد است؟

رسول قهرمانی کیست؟

نام کامل او "امید رسول قهرمانی" است که بر اساس گزارش میزان، متولد سال ۱۳۶۳ و هم اکنون نیز ۳۶ ساله است. او جزو ورودی‌های سال ۷۸ حوزه علمیه آیت ا... مجتهدی تهران است و دروس حوزوی را در این مرکز آموخته و در حال حاضر هم در سطح ۴حوزه تحصیل می‌کند و بیش از هفت سال است مشغول فراگیری دروس خارج از فقه است.

او سال ۸۶ به قم رفت و در رشته کارشناسی اقتصاد مشغول تحصیل شد و رساله کارشناسی ارشدش در خصوص یک بحث میان رشته‌ای با موضوع تحلیل اقتصادی حقوق به رشته تحریر درآمده است.
قهرمانی با رتبه ممتاز ۳ کشوری در مقطع دکترا وارد دانشگاه تهران شد و در رشته اخلاق، گرایش فلسفه اخلاق هم اکنون مراحل نگارش پایان نامه را طی می‌کند. این قاضی جوان اقتصاد خوانده، علاوه بر تسلط کامل به زبان عربی، استاد دانشگاه تهران هم هست و دروس عمومی این دانشگاه در دانشکده‌های مختلف را تدریس می‌کند.

رسول قهرمانی براساس گفته‌های رئیس دیوان عالی کشور ۵ سال است که وارد دستگاه قضائی شده و حدود سه سال است.
قهرمانی نیز در این رابطه گفته که پنج سال سابقه قضایی دارم و سمتم بازپرس است، اما با اجازه دادستان مأمور شدم در مجتمع ویژه جرایم اقتصادی فعالیت کنم.
۰
نظرات بینندگان
  • هموطن ارسالی در

    خیلی خیلی خوب بود، ممنون

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید