از دست دادن شنوایی با ویروس کرونا ارتباط دارد؟

از دست دادن شنوایی با ویروس کرونا ارتباط دارد؟

این اولین بار نیست که در مورد اثرات ویروس کرونا بر مشکلات گوش داده‌هایی منتشر می‌شود. بلکه این ویروس قبلاً هم با عوارض مربوط به گوش مرتبط بوده است. یک مطالعه در آوریل سال ۲۰۲۰ نشان داد که ویروس کووید-۱۹ در بزرگسالان موجب ایجاد "اوتیت حاد" (عفونت گوش میانی) شده است؛ نوعی عفونت گوش که در ناحیه پشت پرده گوش ایجاد شده و معمولا با التهاب و عفونت همراه می‌شود. یک مطالعه دیگر روی ۲۰ بیمار (مبتلا به کرونا) بدون علامت و بدون سابقه مشکلات شنوایی، نشان داد که توانایی شنوایی پس از بهبودی عفونت بدتر شده است.

کد خبر : ۸۲۸۸۷
بازدید : ۸۱۹۸
از دست دادن شنوایی با ویروس کرونا ارتباط دارد؟
فرادید | تب، خستگی، سرفه خشک، درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد، اسهال، از دست دادن حس بویایی و چشایی، مشکلات گوارشی و انگشت کووید مهم‌ترین علائم اصلی ویروس کرونا به شمار می‌روند. اما حالا محققان دریافته اند که ویروس کرونا می‌تواند موجب از بین رفتن قدرت شنوایی شود و با این علامت هم بروز یابد. البته تعداد مواردی که تاکنون با علائم شنوایی به متخصصان مراجعه کرده اند، محدود بوده است.

به گزارش فرادید، این مطالعه که در دانشگاه "جانز هاپکینز" انجام شده، نشان می‌دهد که این ویروس می‌تواند نه تنها بینی و گلو بلکه گوش و استخوان ماستوئیدی جمجمه را نیز آلوده کند.

محققان دانشگاه جانز هاپکینز در مطالعه خود یک زن۸۰ و دو مرد ۶۰ ساله را که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ در این بررسی مشخص شد که آن‌ها این ویروس را در گوش میانی چپ و راست خود داشته‌اند.

در حالی که حجم نمونه برای مطالعه بسیار اندک بود، اما یافته‌ها حاکی از آن است که مشکلات گوش از جمله از دست دادن شنوایی می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به کروناویروس باشد.

به گفته محققان این دانشگاه محاصره استخوان ماستوئید و گوش میانی توسط ویروس کرونا ممکن است در بیماران زنده هم رخ دهد.

ارتباط ویروس کرونا با شنوایی و عفونت گوش

به گزارش فرادید، به نقل از مجله " نیوزویک "، این اولین بار نیست که در مورد اثرات ویروس کرونا بر مشکلات گوش داده‌هایی منتشر می‌شود. بلکه این ویروس قبلاً هم با عوارض مربوط به گوش مرتبط بوده است.

یک مطالعه در آوریل سال ۲۰۲۰ نشان داد که ویروس کووید-۱۹ در بزرگسالان موجب ایجاد " اوتیت حاد " (عفونت گوش میانی) شده است؛ نوعی عفونت گوش که در ناحیه پشت پرده گوش ایجاد شده و معمولا با التهاب و عفونت همراه می‌شود.

یک مطالعه دیگر روی ۲۰ بیمار (مبتلا به کرونا) بدون علامت و بدون سابقه مشکلات شنوایی، نشان داد که توانایی شنوایی پس از بهبودی عفونت بدتر شده است.

با توجه به این یافته ها، محققان مطالعه جدید توصیه کردند که افراد قبل از انجام اقدامات گوش میانی، از نظر حضور ویروس کووید-۱۹ در گوش، غربالگری شوند.

از دست دادن شنوایی با ویروس کرونا ارتباط دارد؟
دکتر متیو استوارت، استادیار جراحی سر و گردن در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، در پاسخ به این سوال که آیا ویروس تمام بافت داخلی گوش را آلوده کرده یا در سطح آن وجود دارد، به نیوزویک گفته است: " به دلایل مختلف پاسخ قطعی وجود ندارد. اما از آنجا که پوشش این قسمت از بدن همان راه هوایی موجود در ریه و بافت سینوس‌ها است، نویسندگان فکر می‌کنند که این بافت به طور فعال آلوده شده است. "

او همچنین گفته که این گروه (محققان دانشگاه جان هاپکینز) از یافتن ویروس در نواحی و قسمت‌های مختلف بدن در بیماران بسیار شگفت زده شده است. آن‌ها معتقدند که این امر نشانگر شدت بیماری کووید-۱۹ بوده و ممکن است در چنین شرایطی گوش بیماران مبتلا به کرونا، به ویروس نیز آلوده شده باشد.

"استوارت" امیدوار است با تأیید حضور ویروس در این قسمت از بدن، به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که در این منطقه کار می‌کنند، کمک کند تا در امان بمانند.

با این حال تیم دانشگاه جان هاپکینز به دنبال این است که اثرات طولانی مدت ویروس کرونا در گوش و ماستوئید را پس از بهبودی بیماری درک کند. دکتر متیو استوارت گفته که "فرض ما این است که علائم بالقوه ویروس می‌تواند تغییراتی در کیفیت شنوایی، تعادل، زنگ زدن یا احساس پر بودن یا فشار در گوش ایجاد کند. "

"دکتر بردلی دبلیو کسر" از گروه جراحی سر و گردن، دانشگاه ویرجینیا در تفسیری که در کنار این تحقیق منتشر شده، گفته است که سایر اعضای خانواده کروناویروس قبلاً در گوش انسان یافت شده اند. اما، تا پیش از این تحقیق، کووید-۱۹ در این قسمت از بدن یافت نشده بود.

"اوتیت حاد" چیست؟

این نوع عفونت گوش به سرعت اتفاق می افتد و با تورم و قرمزی در پشت گوش و در اطراف گوش همراه است. تب، درد گوش و ضعف شنوائی اغلب به علت مایع و یا مخاطی گیرنده در گوش میانی است.

از دست دادن شنوایی با ویروس کرونا ارتباط دارد؟

عفونت گوش میانی

گوش میانی شامل استخوان‌های کوچک به اندازه دانه‌های برنج بوده که هیچ گاه رشد نمی‌کنند و از ابتدای تولد در همان اندازه خواهند ماند. گوش میانی بخشی از گوش داخلی است و وظیفه ان انتقال اطلاعات به گوش داخلی است که این کار را با استخوان‌های کوچکی که نام برده شد، انجام می‌دهد.

اما گاهی این بخش از گوش دچار اختلالاتی نظیر عفونت‌های باکتریایی و یا ویرورسی می‌شود و عملکرد ان را مختل می‌کنند. خوب است بدانید که عامل اصلی در عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور استاش است که این بخش وظایفی چون، محافظت گوش از میکروب ها، باکتری‌ها و انواع ویروس‌ها و همچین تخلیه ترشحات گوش میانی را بر عهده دارد که وقتی نقص در ان ایجاد شود، وظایف گوش میانی را هم مختل می‌کند.

اوتیت مدیا به سه صورت دیده می‌شود:
۱. اوتیت مدیای حاد (AOM: Acute Otitis Media): معمولاً یک عفونت باکتریائی حاد به همراه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی می‌باشد.

۲. اوتیت مدیای حاد عود کننده: اگر اوتیت مدیای حاد سه بار یا بیشتر درشش ماه یا چهار بار یا بیشتر در یک سال اتفاق افتد از نوع عود کننده است.

۳. اوتیت مدیای منتشره (OME: Otitis Media with Effusion): عفونت مقاوم و بدون علامت مایع گوش میانی که به اوتیت مدیای حاد عود کننده بدون سابقه ابتلا به AOM منجر می شود. ۹۳ درصد کودکان تا سن ۷ سالگی یک مورد یا بیشتر و ۳۹ درصد ۶ مورد یا بیشتر ابتلا به این بیماری را تجربه می‌کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید