اولین مرگ براثر "نیش کنه" در انگلستان

اولین مرگ براثر "نیش کنه" در انگلستان

اما افرادی که نظام ایمنی بدنی ضعیفی داشته باشند، ممکن است در اثر این عفونت بسیار بیمار شوند و علایمی شبیه آنفولانزا نظیر تب، لرز، درد ماهیچه، سرگیجه و یرقان از خود نشان دهند.

کد خبر : ۸۳۱۷۰
بازدید : ۶۱۳۷
اولین مرگ براثر
خطر ابتلا به بابزیوزیس یا التهاب مغزی حاصل از کنه برای عموم مردم بسیار پایین است

اولین مورد شناخته شده بریتانیا از بیماری احتمالا مرگباری که از کنه ایجاد می‌شود، در انگلستان تایید شد. این بیماری توسط انگل تننده کوچکی ایجاد می‌شود که در سراسر اروپا و چین پیدا شده است و به انگل بابزیوزیس معروف است که دانشمندان می‌گویند اولین بار در سال ۲۰۱۳ در کنه‌های بریتانیا دیده شد.

گرچه این انگل‌ها می‌توانند منجر به بروز طیف متفاوتی از بیماری‌ها مانند بیماری لایم شوند، اما به ویژه برای دو بیماری خیلی نادر معروف هستند: بابزیوزیس (babesiosis) و التهاب مغزی حاصل از کنه.

دو شخصی که در ساحل جنوبی کشور زندگی می‌کنند، اکنون در بیمارستان بستری شده‌اند و سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید که آن‌ها اولین مورد ابتلا به بابزیوزیس در بریتانیا و احتمالا موردی از بیماری التهاب مغزی حاصل از کنه، که مورد دوم در کشور خواهد بود، هستند.

گرچه ظاهرا خطر این بیماری برای عموم مردم «بسیار پایین» است، دولت از مردم خواست که نسبت به «کنه‌ها هوشیار» باشند و اقدامات و تدابیر لازم را برای کاهش خطر نیش خوردن توسط کنه‌ها، به‌کار گیرند. سازمان بهداشت عمومی انگلستان با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که هر دو بیمار اکنون به بیمارستان منتقل شده‌اند و تحت درمان و مداوای مناسب هستند و انتظار می‌رود که کاملا بهبود یابند.

بابزیوزیس توسط انگلی ایجاد می‌شود که گلوبول‌های قرمز خون را هدف قرار می‌دهد، و التهاب مغزی حاصل از کنه هم یک بیماری مسری است که سیستم عصبی مرکزی مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیشتر افراد مبتلا به بابزیوزیس یا هیچ علامتی بروز نمی‌دهند، یا علایم خفیفی از این بیماری نشان می‌دهند. اما افرادی که نظام ایمنی بدنی ضعیفی داشته باشند، ممکن است در اثر این عفونت بسیار بیمار شوند و علایمی شبیه آنفولانزا نظیر تب، لرز، درد ماهیچه، سرگیجه و یرقان از خود نشان دهند.

حدود دو سوم افرادی که به التهاب مغزی حاصل از کنه دچار می‌شوند نیز علایمی ندارند و کسانی که علایم بیماری را از خود نشان می‌دهند، معمولا دو مرحله مختلف را تجربه می‌کنند.

اولین مرحله شامل علایمی شبیه به آنفولانزا نظیر تب، سردرد و سرگیجه است و سپس می‌تواند به مرحله وخیم‌تر دوم پیشرفت کند که شامل تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی مغز است و باعث بروز مننژیت، التهاب مغزی و فلج شدن فرد می‌شود.

با افزایش روزافزون شمار این انگل در بریتانیا که ظاهرا به خاطر رشد جمعیت آهو‌های کشور است، دانشمندان نرخ رشد و حضور آن در بریتانیا را با دقت تحت نظر دارند. در سال ۲۰۱۹، محققان برای نخستین بار یک پستاندار میزبان جدید برای انگلی مشابه با نام بابزیا کانیس در گوسفند‌های شمال اسکاتلند یافتند. این انگل پیش از آن در سگ‌ها پیدا شده بود.

در سال جاری میلادی سازمان بهداشت عمومی انگلستان مناطقی را در شهر دیون، نزدیک به محل زندگی فردی که به خاطر ابتلا به بابزیوزیس بستری شده است، بررسی کردند و صد‌ها کنه را از آن منطقه جمع‌آوری و آزمایش کرد. پاسخ آزمایش در تمام آن کنه‌ها برای احتمال میزبانی انگل مذکور، منفی بود.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان همچنین نمونه خون آهو‌های منطقه همپشایر را در مناطق نزدیک به محل زندگی فردی که احتمالا مبتلا به التهاب مغزی حاصل از کنه شده بود، آزمایش کرد و نتیجه، حاکی از علایمی از حضور ویروس مسری التهاب مغزی حاصل از کنه در خون آن‌ها بود و با نتایج یافته شده در سال ۲۰۱۹ مطابقت داشت.

خطر ابتلا به بابزیوزیس یا التهاب مغزی حاصل از کنه برای عموم مردم بسیار پایین است، اما در اثر نیش‌زدگی کنه، تعدادی از بیماری‌های عفونی دیگر (شامل بیماری لایم) می‌تواند ایجاد شود. افراد می‌توانند با به کار بستن تدابیر و اقداماتی، خطر نیش‌زدگی کنه را کاهش دهند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت که «هشیاری نسبت به کنه‌ها» اهمیت دارد و باید تدابیری نظیر ماندن در راه‌های پا خورده و وارد نشدن به مسیر‌هایی با علف‌های بلند، پوشیدن لباس مناسب، استفاده از اسپری‌های ضد حشره، و عادت کردن به «بررسی بدن برای جای نیش کنه» در پیش گرفته شود تا افراد از نیش خوردن در امان بمانند.

اگر توسط کنه نیش خوردید، باید هر چه زودتر آن را با استفاده از موچینی نوک تیز یا ابزار چینش کنه، از بدن خود جدا کنید.

دکتر کاترین راسل، مشاور بیماری‌های مسری نوظهور و بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان در سازمان بهداشت عمومی انگلستان، گفت: «مهم است تاکید کنیم که موارد وجود بابزیوزیس و التهاب مغزی حاصل از کنه در انگلستان خیلی نادر است و احتمال ابتلا به آن‌ها نیز بسیار پایین است.
بیماری لایم هنوز رایج‌ترین بیماری حاصل از کنه در انگلستان است. کنه‌ها بیشتر در فصل‌های بهار و پاییز فعال هستند و بنابراین، بد نیست اقداماتی به کار بسته شود تا از نیش خوردگی توسط کنه‌ها هنگام حضور در طبیعت در امان بمانیم. اگر بعد از نیش یک کنه احساس ناخوشی داشتید، با کارشناسان پزشکی تماس بگیرید.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید