همه چیز درباره SP100 اولین کراس اوور ملی سایپا

همه چیز درباره SP100 اولین کراس اوور ملی سایپا

براساس گزارش ها، SP ۱۰۰ پلتفرم چندگانه کمپانی سایپا است که تا به امروز دو محصول بر روی آن معرفی شده است. "سایپا رهام" اولین محصول این پلتفرم بود که سال ۹۷ به عنوان یک سدان رده C یا B پلاس به بازار ایران معرفی شد. حالا هم SP ۱۰۰ کراس که هنوز نام تجاری آن مشخص نشده و قرار است دومین عضو این خانواده باشد و تا پایان سال هم به خط تولید برسد.  

کد خبر : ۸۳۳۵۴
بازدید : ۲۲۵۸۲
همه چیز درباره سایپا SP100 اولین کراس اوور ملی
فرادید | روز‌های گذشته بود که سایپا در مراسم معرفی محصولات جدید این شرکت، اولین کراس اوور ملی خود را معرفی کرد. کراس اووری که به شکل موقت SP ۱۰۰ کراس نام گرفته و قرار است، سایپا و فرهنگستان نامی ایرانی برای آن انتخاب کنند.

به گزارش فرادید، سایپا ۳۰ بهمن سال گذشته و برای اولین بار SP ۱۰۰ کراس را در حیاط هیات دولت برای اعضای کابین به نمایش گذاشت، اما این بار در ۱۶ مرداد ماه، این شرکت رسما اولین کراس اوور ملی خود را به عموم معرفی کرد.

مدیرعامل سایپا وعده داده که تا پایان سال این خودرو وارد خط تولید شود. البته به نظر می‌رسد که مشتریان این خودرو، سال ۱۴۰۰ کراس اوور خود را تحول بگیرند.

سلیمانی، مدیرعامل سایپا در این باره گفته است که "تا این لحظه سه دستگاه از شاهین کراس اوور نمونه سازی شده و قرار است تا مهر ماه ۲۵ دستگاه دیگر نیز از این خودرو نمونه سازی شود. همچنین سایپا بنا دارد که تولید انبوه شاهین کراس اوور را تا پایان سال آغاز کند و از سال ۱۴۰۰ این خودرو را به بازار کشور عرضه کند. "

او همچنین گفته که این محصول ۱۰۰ درصد ایرانی بوده و بر روی پلتفرم مشابه با خودروی جدید شاهین توسعه داده شده است.

به گفته مهندسان و مدیران سایپا، این کراس اوور خانوادگی با پیشرانه‌های مختلف به بازار می‌آید و جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک HPT ساخت DAE بر روی آن نصب می‌شود.
SP۱۰۰ کراس قرار است با پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۸ تا ۱۵۶ اسب بخار به بازار عرضه شود و فعلا در نسخه تک دیفرانسیل جلو به مرحله تولید برسد.
همه چیز درباره سایپا SP100 اولین کراس اوور ملی

اولین کراس اوور ملی سایپا چه ویژگی هایی دارد؟

براساس گزارش ها، SP۱۰۰ پلتفرم چندگانه کمپانی سایپا است که تا به امروز دو محصول بر روی آن معرفی شده است. "سایپا رهام" اولین محصول این پلتفرم بود که سال ۹۷ عنوان یک سدان رده C یا B پلاس به بازار ایران معرفی شد. حالا هم SP۱۰۰ کراس که هنوز نام تجاری آن مشخص نشده و قرار است دومین عضو این خانواده باشد و تا پایان سال هم به خط تولید برسد.

کارشناسان خودرو می‌گویند که پلتفرم‌های چندگانه این قابلیت را دارند تا در یک دوره زمانی واحد، ۵ محصول را در کلاس‌های مختلف روی خط تولید داشته باشند. از جمله پلتفرم‌های چندگانه معروف دنیا، سازه PF۱ و PF۲ گروه PSA است.

اطلاعات فنی حاکی از آن است که پروژه پلتفرم SP۱۰۰ از سال‌ها قبل در سایپا مطرح بوده و با توجه به همکاری‌های خارجی موجود، بر اساس پلتفرم XP۹۰ تویوتا توسعه پیدا کرده است. این پلتفرم تویوتا در برخی محصولات چینی‌ها حاضر در بازار ایران دیده می‌شود و حال سایپا با برنامه ریزی‌های خود، این سازه ژاپنی را بر اساس نیاز خود آماده کرده است.

با توجه به تصاویر موجود، این خودرو یک هاچ بک کراس به حساب می‌آید. اما با توجه به اینکه فعلا بر روی پلتفرم SP۱۰۰، هاچ بکی معرفی نشده است بر اساس اصول مهندسی و خودروسازی، پذیرش SP۱۰۰ کراس اوور به عنوان یک خودروی شبه شاسی بلند قابل قبول است.

با توجه به سیاست‌های سایپا و مبانی مربوط به پلتفرم‌های چندگانه، بدیهی است که رهام و SP۱۰۰ کراس اوور از یک سطح ویژگی‌های فنی بهره خواهند بود. سایپا برنامه داشت تا پیش از تحریم‌ها پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری ۱۱۳ اسب بخار و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور برلیانس را بر روی سدان رهام و SP۱۰۰ کراس اوور نصب کند. همچنین قرار بود در زمان معرفی این کراس اوور، پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متری نیز برای خانواده SP۱۰۰ معرفی گردد. اما بازگشت تحریم‌ها باعث شده تا این اتفاق نیافتد و بحث نصب پیشرانه‌های دیگر مطرح شود.

در حال حاضر جعبه دنده ۵ سرعته دستی بر روی نمونه‌های قابل عرضه سایپا رهام نصب شده و قطعا SP۱۰۰ کراس اوور هم با این جعبه دنده توان پیشرانه اش را به چرخ‌های جلو می‌رساند. یکی دیگر از جعبه دنده‌های انتخابی شرکت سایپا، شش سرعته اتوماتیک است که زیرساخت مهندسی HPT در آن دیده می‌شود.
همه چیز درباره سایپا SP100 اولین کراس اوور ملی

امکانات SP۱۰۰ و ضعف‌های موجود

سانروف، دو کیسه هوا (۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای در نسخه فول آپشن اتوماتیک)، سانروف، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی تراش خورده، تریم داخلی چرم، صندلی راننده برقی، استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، سیستم کنترل پایداری و… از جمله امکانات سایپا SP۱۰۰ کراس است.

با وجود قابلیت نصب این امکانات بر روی خانواده SP۱۰۰، وجود تحریم‌ها باعث شده تا امکان تامین قطعات برخی آپشن‌ها بر روی سایپا رهام و SP۱۰۰ کراس اوور امکان پذیر نباشد. برای همین به احتمال زیاد نسخه پایه این دو خودرو در سال ۱۳۹۹ با دو کیسه هوا، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، ترمز ABS-EBD-BA، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، تریم داخلی پارچه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، ترمز‌های دیسکی جلو و عقب و… وارد خط تولید می‌شود. همچنین احتمال دارد که امکاناتی نظیر سانروف بر روی این خودرو‌ها در گام نخست قابل سفارش باشد.

نمونه اولیه رهام و سدان SP۱۰۰ در شرایطی تولید شد که تحریم‌های آمریکا آغاز نگردیده بود و امکان تامین فلز‌های خارجی برای این خودرو فراهم بود. در تست‌های ایمنی و استاندارد انجام شده در مراکز تخصصی آلمانی (توف)، سایپا رهام با دو کیسه هوا و سازه‌ای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال انکپ ۲۰۱۹ به دست آورد. اما با توجه به مشکل تامین فلز‌های خارجی، معلوم نیست که میزان استحکام و ایمنی پایه خانواده SP۱۰۰ با فلزات داخلی در چه سطحی است.
همه چیز درباره سایپا SP100 اولین کراس اوور ملی

کراس اوور ملی سایپا چقدر قیمت دارد؟

اواخر سال گذشته که همایش تامین قطعات خانواده SP ۱۰۰ در سالن همایش‌های مرکز پژوهش‌های شرکت نفت به صورت خصوصی برگزار شد، برخی از افراد حاضر در این مراسم، قیمت‌های احتمالی دو عضو خانواده SP۱۰۰ را اعلام کردند.

آن‌ها گفته بودند که احتمالا رهام دنده‌ای و توربو در نمونه پایه با قیمتی در بازه ۱۲۸ تا ۱۵۰ میلیون تومان (عدد قطعی در این بازه به شرایط روز عرضه دارد) به دست مشتریان خواهد رسید. البته عدد مورد نظر سایپا بر اساس شرایط روز، بهایی کمتر از ۱۳۵ میلیون تومان است.

همچنین SP ۱۰۰ کراس اوور نیز به خاطر داشتن چند ویژگی بیشتر، قیمتی در بازه ۱۴۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان را خواهد داشت که البته احتمال ارزش گذاری نمونه پایه این خودرو با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان با توجه به شرایط روز محتمل است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید