تولید برق با پنجره‌های رنگی

تولید برق با پنجره‌های رنگی

این سلول خورشیدی را می‌توان در هفت رنگ مختلف، از جمله آبی و سبز ارغوانی تولید کرد و بنابراین در پنجره‌های منقوش قابل استفاده است.

کد خبر : ۸۳۵۴۲
بازدید : ۹۹۰۷
تولید برق با پنجره‌های رنگی
کره جنوبی با استفاده از ورقه‌های نازک مس رنگی توانسته‌اند تحولی دوران‌ساز در فناوری سلول‌های خورشیدی پدید آورند. پژوهشگاه الکترونیک و مخابرات (اتری) توانست سلول‌هایی را با موفقیت آزمایش کند که با کشیدن لایه‌های نازک روی ورقه‌های زیرلایه شیشه‌ای ساخته بودند.

این محققان متوجه شدند که این سلول‌های خورشیدی ابتکاری می‌توانند بیش‌تر از سایر سلول‌های خورشیدی غیر سیلسیمی نور خورشید را جذب کنند و در نتیجه عمل تبدیل را موثرتر انجام دهند و دوام بیش‌تری داشته باشند.
این سلول جدید در قیاس با سلول‌های سیلیسیمی به ماده خام کم‌تری نیاز دارد و بنابراین تولیدشان زیست‌محیطی‌تر و ارزان‌تر است. این سلول خورشیدی را تا کنون فقط در شرایط آزمایشگاهی آزمایش کرده‌اند، اما محققان سازنده آن ادعا می‌کنند که تمامی موانع «تولید کامل تجاری» آن را رفع کرده‌اند.

یونگ-دوک چونگ، محقق ارشد در تولید این سلول خورشیدی، می‌گوید: «این فناوری تولید پودمان‌های فوتوولتایی رنگی، دارای ارزش افزوده زیادی است و به توسعه سامانه‌های برق خورشیدی کمک خواهد کرد.»

این سلول خورشیدی را می‌توان در هفت رنگ مختلف، از جمله آبی و سبز ارغوانی تولید کرد و بنابراین در پنجره‌های منقوش قابل استفاده است.

در تلاش‌های قبلی برای تولید پنجره‌های منقوشی که قابلیت تولید برق از خورشید داشته باشند، از لایه‌های بلور‌های نیمه‌رسانا، دی‌اکسید تیتانیوم و مواد رنگی استفاده کرده بودند و برق تولیدی هم محدود بود. طراح هلندی، ماریان فان آئوبل، هم در سال ۲۰۱۵ نمونه‌ای تولید کرده بود که می‌توانست تلفن همراه هوش‌مند را طی حدود هفت ساعت شارژ کند.

او همان موقع گفته بود: «برای مثال استفاده از این روش در کلیسا‌ها خیلی می‌تواند جالب باشد، اما در ادارات یا نمای کتابخانه‌ها یا موزه‌ها نیز قابل استفاده است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید