چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!

چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!

مقدار کمی از ماده ضدعفونی‌کننده را روی یک دستمال میکروفایبر بریزید و مواظب باشید تا رطوبت وارد فضای داخلی این وسایل نشود. تمام سطوح خارجی را که از صفحه شروع می‌کنید با دقت تمیز کنید.

کد خبر : ۸۴۶۲۳
بازدید : ۹۶۸۸
چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!
به گفته محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه تحقیقات سلامت، لازم است دستگاه‌های الکترونیکی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ضد عفونی شوند، ولی هر دستگاه نیاز به روش خاصی برای ضدعفونی کردن دارد.

به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ در سراسر دنیا مشاغل بیشتر به صورت دورکاری درآمده، اما در بعضی از مشاغل لازم است افراد در محل کار حضور یابند. در هردو صورت برای انجام کار‌ها باید به طور مکرر از لپتاپ یا رایانه استفاده کرد. یکی از روش‌های انتقال ویروس کرونا تماس دست‌ها با سطوح آلوده و سپس لمس صورت با همان دست‌های آلوده است.

به همین دلیل لازم است لپ‌تاپ و وسایل الکترونیکی در منزل و محیط کار به طور مرتب و اصولی ضدعفونی شوند. پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه تحقیقات سلامت با بررسی شواهد موجود به این پرسش پاسخ دادند که چگونه باید لپ‌تاپ، رایانه شخصی، رایانه محل کار و تجهیزات الکترونیکی ضدعفونی کنیم؟

نکات کلی جهت تمیز کردن وسایل الکترونیکی:

- برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی، از تمیزکردن بیش از حد و غوطه‌ور کردن وسایل در مواد پاک‌کننده خودداری کنید.
- تمامی منابع و کابل‌های برق را از وسیله جدا کنید.
- برای ضدعفونی کردن وسایل از محلول‌های سفیدکننده یا ساینده استفاده نکنید.

- اطمینان حاصل کنید که محلول‌های ضدعفونی‌کننده به هیچ وجه وارد وسایل الکترونیکی نمی‌شود.
- هرگز تمیزکننده را به طور مستقیم روی وسایل مدنظر اسپری نکنید.
- برای ضدعفونی کردن باید از محلولی که شامل ۳۰ درصد آب و ۷۰ درصد الکل است، استفاده کرد.

چگونگی ضدعفونی کردن دستگاه‌های الکترونیک
اول از همه، دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و کابل برق را جدا کنید. اگر باتری لپ‌تاپ شما قابل جابجایی است، آن را خارج کنید. فراموش نکنید که دستگاه‌های خارجی مانند کارت حافظه را قبل از ادامه کار جدا کنید.

مقدار کمی از ماده ضدعفونی‌کننده را روی یک دستمال میکروفایبر بریزید و مواظب باشید تا رطوبت وارد فضای داخلی این وسایل نشود. تمام سطوح خارجی را که از صفحه شروع می‌کنید با دقت تمیز کنید. به آرامی در همان جهت، از بالا به پایین پاک کنید و اجازه ندهید که آب روی صفحه کلید یا درگاه‌های USB نفوذ کند.

بعد از ضدعفونی کردن، بگذارید لپ‌تاپ خشک شود. حالا دوباره صفحه را با یک شیشه پاک‌کن تمیز کنید. دستکش‌ها را در سطل زباله درب‌دار بیندازید و دستان خود را با آب و صابون بشویید.
چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!
هر دستگاه را چگونه ضدعفونی کنیم؟

صفحه‌های لمسی
هنگام تمیز کردن، از پارچه میکروفایبر استفاده کنید تا از خراش دادن صفحه جلوگیری کنید. از مخلوط کردن آب و الکل استفاده کنید، اما هر مخلوطی با بیش از ۵۰ درصد الکل ممکن است به صفحه آسیب برساند و روکش محافظت شده در برابر اثر انگشت را از بین ببرد.

کی‌بورد
صفحه کلید‌ها میکروب‌های زیادی دارند و پناهگاه‌های بالقوه ویروس هستند. یک مطالعه در انگلستان نشان داد که ویروس کرونا تا ۷۲ ساعت در پلاستیک و فولاد قابل ردیابی است، به این معنی که ویروس‌ها می‌توانند به مدت طولانی روی سطوح غیر متخلخل مانند صفحه کلید زندگی کنند. می‌توان با استفاده از محلول الکل ۷۰ درصد آن‌ها را به آرامی پاک کرد.

ماوس
مانند بسیاری از دستگاه‌ها، ماوس با استفاده از محلول ضدعفونی قابل تمیز کردن است. قبل از شروع تمیز کردن، ماوس خود را جدا کرده و باتری‌های آن را بردارید.

مانیتور‌ها
معمولا مانیتور‌های رایانه زیاد لمس نمی‌شوند، اما باز هم ویروس‌ها می‌توانند بر روی آن‌ها مستقر شوند، بنابراین باید به‌طور دوره‌ای پاک‌سازی شوند. مواد ضدعفونی کننده را نباید به طور مستقیم روی مانیتور‌ها اسپری کرد بلکه باید پارچه الیاف بسیار نرم را به این مواد آغشته و سپس با پارچه مانیتور را تمیز کرد.
چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!
لپ‌تاپ‌ها
اغلب با استفاده روزانه، لپ‌تاپ‌ها می‌توانند حامل اصلی میکروب‌ها باشند، در نتیجه باکتری‌ها و بیماری‌ها به طور بالقوه از طریق لپ‌تاپ‌ها می‌توانند گسترش یابند. با استفاده از یک پارچه میکروفیبر که چند قطره محلول ضدعفونی‌کننده به آن اضافه شده است، قسمت بیرونی را می‌توان پاک کرد.
هرگز الکل را به طور مستقیم بر روی رایانه اسپری نکنید. البته صفحه را نیز می‌توان با استفاده از یک پارچه میکروفیبر مرطوب‌شده با آب ساده تمیز کرد.

بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران که به بررسی مستندات، شواهد و پاسخ‌های علمی در مورد ویروس کرونا می‌پردازد؛ وسایل الکترونیکی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ باید به‌درستی در زمان شروع به استفاده و خاتمه کار ضدعفونی شوند. البته هر یک آن‌ها به دلیل حساسیت متفاوت به رطوبت باید با روش خاصی ضدعفونی شوند.
چگونه وسایل الکترونیکی را ضدعفونی کنیم؟!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید