خطرات خروج سرمایه از بازار سهام

خطرات خروج سرمایه از بازار سهام

اختلاف نظر وزارت نفت و اقتصاد در مردادماه، بر سر عرضه ETF پالایشی یکم، کاهش سطح سرمایه گذاری صندوق‌های ثابت در بورس، تقسیم بازار به دو نوبت از سوی سیاستگذار بورسی از یک طرف و نوسان گیری حقوقی‌ها از بازار باعث شد تا سطح معاملات در این بازار به یک پنجم روز‌های پیشین نزول پیدا کند. در نتیجه نقدشوندگی در بازار سهام به مدت سه هفته به شدت کاهش یافت و با اولین نشانه‌های بازگشت بازار، بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار سهام را ترک کرد. به شکلی که از ابتدای شهریور تا ۱۶ شهریور ماه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه عطای این بازار را به لقایش بخشیدند.  

کد خبر : ۸۴۷۱۴
بازدید : ۱۰۴۱
خطرات خروج سرمایه از بازار سهام
فرادید | شاخص کل بورس پس از اینکه در طول یک سال گذشته روند صعودی پرشتابی را پست سر گذاشت، از ۱۶ مرداد ماه وارد فاز اصلاحی شد. اما پس از ۸ روز اصلاح بازار به دلیل برخی اشتباهات از سوی سیاستگذار و برخی اقدامات حقوقی‌ها باز نگشت تا شاخص با ریزش ۲۷ درصدی مواجه شود. همین مسئله باعث شد تا در طول ۵۰ روز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شود. البته این سرمایه‌ها به سرعت وارد بازار‌های موازی شدند و این بازار‌ها را هم ملتهب کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که در ماه‌های اخیر بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نسبت به خطرات خروج سرمایه از بازار سهام هشدار داده بودند.

به گزارش فرادید، حمایت مداوم دولت و مجلس از بورس، تبلیغات گسترده رسانه‌های دولتی و صداوسیما برای سرمایه گذاری در این بازار و سیگنال‌های مثبت سوددهی بالا باعث شد تا نقدینگی به سرعت از بازار‌های موازی خارج و به بورس وارد شود. از همین رو بازار سرمایه تا میانه مرداد ماه روند صعودی خود را حفظ و شاخص کل تا کانال دو میلیون واحد پیش روی کرد.

اما در مردادماه، اختلاف نظر وزارت نفت و اقتصاد بر سر عرضه ETF پالایشی یکم، کاهش سطح سرمایه گذاری صندوق‌های ثابت در بورس، تقسیم بازار به دو نوبت از سوی سیاستگذار بورسی از یک طرف و نوسان گیری حقوقی‌ها از بازار باعث شد تا سطح معاملات در این بازار به یک پنجم روز‌های پیشین نزول پیدا کند.

در نتیجه نقدشوندگی در بازار سهام به مدت سه هفته به شدت کاهش یافت و با اولین نشانه‌های بازگشت بازار، بخش قابل توجهی از نقدینگی بازار سهام را ترک کرد. به شکلی که از ابتدای شهریور تا ۱۶ شهریور ماه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه عطای این بازار را به لقایش بخشیدند.

البته این خروج بزرگ در حالی بود که تنها در مرداد ماه ۲۱ هزار و ۲۷۳ میلیارد تومان، در تیر ۳۶ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان و در خرداد ۱۰ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی‌ها به بورس وارد شده بود.

همچنین در اردیبهشت ۲۵ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان و در فروردین ۱۸ هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان پول از جانب سهامداران خرد به بازار تزریق شد.

با این حال، هم اکنون سطح معاملات به نسبت متعادل شده و در بازار امروز شنبه ۲۹ شهریور ماه به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده و شاخص کل نیز با افت چهار هزار واحدی در مرز روانی یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ایستاده است.
خطرات خروج سرمایه از بازار سهام

خروج سرمایه از بورس؛ چه خطراتی در کمین است؟

دولت از اوایل دی ماه متوجه ورود قابل توجه نقدینگی به بورس شد و از همان زمان تلاش کرد تا با هدایت نقدینگی به این بازار، قیمت‌های بازار‌های موازی را کنترل کند. اما پس از عدم هماهنگی میان دو وزارتخانه نفت و اقتصاد واشتباهات سیاستگذاران بورسی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از این بازار پرکشید. پس از خروج این سرمایه این موضوع در طول هفته‌های اخیر تاثیر خود را به شکل ملموس در بازار‌های موازی نشان داد.

اولین مقصد نقدینگی در بازار‌ها موازی، ارز بود. دلار که در اوایل مرداد ماه در محدوده ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان در نوسان بود. با ورود نقدینگی تا کانال ۲۷ هزار تومان پیش رفت.

ورود نقدینگی به بازار ارز باعث شد تا صف‌های طویلی مقابل صرافی‌ها شکل بگیرد. در ادامه این روند افزایش قیمت ارز باعث بالا رفتن سکه و طلا شد وبخش دیگری از نقدینگی نیز وارد بازار خودرو شد و افزایش قیمت‌ها را در این بازار‌ها در پی داشت.

تحلیلگران اقتصادی در این رابطه اعتقاد دارند که اگر اقدامی برای به آرامش رسیدن بازار انجام نشود، برای افق زمانی بلند مدتی شاهد رکورد، عدم جذب نقدینگی جدیدو خروج سرمایه از بازار سهام خواهیم بود.

این دسته از تحلیلگران اقتصادی می‌گویند ادامه افت شاخص موجب فرار نقدینگی یا حداقل عدم تزریق نقدینگی جدید به بورس می‌شود که این امر به نوبه خود، آشفتگی زیادی در بازار‌های موازی جایگزین مانند سکه، طلا، ارز و خودرو که به راحتی پذیرای نقدینگی جدید هستند، ایجاد خواهد کرد.

آن‌ها اضافه می‌کنند: "اثر تورمی این بازار‌ها بر کالا‌ها و خدمات عمومی به مراتب بیشتر از بو‌رس‌ است و می‌تواند نگرانی زیادی در اقتصاد ایجاد کند. "
با این حال از آنجایی که ارز به عنوان لنگر اسمی تورم در اقتصاد ایران شناخته شده است و در صورت ورود نقدینگی به این بازار، اقتصاد وارد چرخه تورمی می‌شود.
خطرات خروج سرمایه از بازار سهام

برای کنترل نقدینگی در بورس چه باید کرد؟

تحلیلگران اقتصادی درباره راه حل کنترل نقدینگی در بورس می‌گویند: "تجربه سنگین دولت و سازمان بورس، درافت اخیر بورس مبنی بر این است که این دو باید درخصوص بازار سرمایه با هماهنگی بهتر و بلندمدت‌تری عمل کنند تا از نتیجه اعتماد مردم به این بازار بهره‌مند شوند. "

آن‌ها همچنین معتقدند: "سازمان بورس نیز باید درخصوص سیاست‌های مربوط به بازار سرمایه دید و برنامه‌ریزی بلند‌مدت‌تری داشته باشد و این اطمینان را به شرکت‌های فعال بورسی بدهد که در افت و خیز بازار، با تغییرات ناگهانی در سیاست‌گذاری‌ها متضرر نخواهند شد. "

از طرفی باید سهامداران غیرحرفه‌ای تازه وارد نیز در افت و خیز بازار سرمایه، با ادبیات سرمایه‌گذاری، ریسک سرمایه‌گذاری و بازده بورس آشنا شوند و نتیجه این آشنایی هدایت درست سرمایه آن‌ها به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و سبدگرانی است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید