رژیم غذایی حاوی کالری برای تعویق پیشرفت ایدز

رژیم غذایی حاوی کالری برای تعویق پیشرفت ایدز

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: برای به تعویق انداختن پیشرفت ایدز در بیماران مبتلا، یک رژیم غذایی حاوی کالری و پروتئین فراوان مورد نیاز است و این مقدار نیاز در حدود یک و نیم برابر نیاز یک فرد عادی بوده و مصرف مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی برای همه مبتلایان به ایدز توصیه می‌شود.

کد خبر : ۸۴۷۷۸
بازدید : ۹۶۷۱
رژیم غذایی حاوی کالری برای تعویق پیشرفت ایدز
سارا کرمی گفت: بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۶۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور داریم و از این تعداد ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر شناسایی و ثبت شده‌اند، ایمنی مواد غذایی از ضروریات اساسی برای ادامه حیات این بیماران است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ایدز یک بیماری کشنده و غیرقابل درمان است که به دنبال حمله به سیستم ایمنی و نقص موجود در سیستم دفاعی بدن منجر به مرگ می‌شود؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل، افزایش قدرت سیستم ایمنی در مبتلایان و جلوگیری از سوء تغذیه و بالا بردن مقاومت بدن آن‌ها است.

کرمی گفت: اختلالات تغذیه‌ای یکی از عوارض شایع در این بیماری بوده و عمده‌ترین علت کاهش وزن در افراد مبتلا به ایدز کاهش دریافت انرژی است، در این افراد اختلال در حس چشایی وجود دارد، که به هنگام تحلیل توده بدون چربی بدن به ۵۵ درصد حالت نرمال، در مبتلایان مرگ رخ می‌دهد.

وی اظهار داشت: بیماران مبتلا به ایدز باید از خوردن مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت ها، غذا‌های دریایی به صورت خام خودداری کرده و میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف کاملا شسته و از برای بریدن گوشت‌های خام از تخته آشپزخانه جداگانه استفاده شود.

کرمی ادامه داد: بعد از هر بار استفاده دست ها، چاقو‌ها و تخته برش با صابون و آب به طور کامل شست وشو شود و از آنجایی که بهداشت آب آشامیدنی به دلیل وجود انگل ها، میکروب‌ها و ویروس‌های مختلف مهم است باید برای پیشگیری از مسمومیت و آلودگی بر اثر مصرف آب هرگز از آب دریاچه ها، رودخانه ها، چشمه‌ها و جویبار‌ها ننوشند.

متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: نصب دستگاه‌های تصفیه آب خانگی می‌تواند به بهداشت آب آشامیدنی کمک کند و فقط از آب جوشیده برای نوشیدن و پخت و پز استفاده و هنگام سفر به مناطقی که از سلامت آب اشامیدنی آن اطمینان وجود ندارد یا اینکه آب بهداشتی در دسترس نیست حتما از آب‌های بطری شده مصرف شود.
منبع: ایرنا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید