معضلی به نام زباله‌های فضایی!

معضلی به نام زباله‌های فضایی!

زباله‌های فضایی (بقایای فعالیت بشر در فضا) دقیقا همان چیزی است که در مدار زمین رها شده و کاربردی ندارد.

کد خبر : ۸۴۹۸۲
بازدید : ۹۳۷۴
معضلی به نام (زباله‌های فضایی)!
زباله‌های فضایی (بقایای فعالیت بشر در فضا) دقیقا همان چیزی است که در مدار زمین رها شده و کاربردی ندارد.

زباله‌های فضایی، مسئله‌ای به شدت مهم و با قدرت بیشتری از شدت اهمیتشان، مخفی است. چرا که از دید انسان پنهان است و همین اتفاق باعث می‌شود که با سرعت بیشتری رشد کنند.

پروفسور ویتالیا آدوشکین، استاد آکادمی علوم روسیه، بیان می‌کند: زباله‌های فضایی به خصوص زباله‌های به جا مانده از ماهواره‌های نظامی می‌تواند باعث تنش سیاسی و نظامی بین کشور‌های حاضر در فضا شود. سرعت این زباله‌ها که در حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مایل در ساعت است امکان آسیب رساندن به ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی را حتی توسط قطعات کوچک هم به وجود می‌آورد.

ناسا عنوان کرده است که بیش از ۲۰ هزار قطعه، بزرگتر از توپ تنیس و بیش از نیم میلیون قطعه، بزرگتر از تیله در مدار زمین پراکنده هستند که خطرات زیادی را برای ساکنین زمین به همراه دارند.

آسیب به فضاپیما‌های دارای سرنشین، ماهواره‌های پیش‌بینی وضعیت آب وهوا، ماهواره‌های ارتباطی و جی پی اس‌ها بخشی از خطرات این زباله‌های ساخته دست انسان است.

معضلی به نام (زباله‌های فضایی)!
وقایع قابل توجه

در سال ۱۹۹۶ یک ماهواره فرانسه به علت برخورد با قطعات به جا مانده از یک موشک فرانسوی که ۱۰ سال پیش از آن منفجر شده بود، آسیب دید.

چین در سال ۲۰۰۷ برای انهدام یک ماهواره از رده خارج شده خود از یک موشک استفاده کرد که برخوردش با آن ماهواره بیش از ۳۰۰۰ قطعه زائد در مدار زمین رها کرد. ۶ سال بعد ماهواره بلیتس روسیه به دلیل برخورد با یکی از این قطعات از کار افتاد.

در سال ۲۰۰۹ یک ماهواره از رده خارج شده روسیه با ماهواره تجاری ایریدیوم آمریکا برخورد و آن را منهدم کرد که این برخورد ۲۰۰۰ قطعه دیگر در فضای اطراف کره زمین رها کرد.

ایستگاه فضایی بین المللی در سال ۲۰۱۴، پنج بار مجبور شد برای جلوگیری از برخورد زباله‌های فضایی به مانور‌های تغییر مسیر متوسل شود.

معضلی به نام (زباله‌های فضایی)!
جمع آوری زباله‌های فضایی راهی مطمئن برای نجات زمین

آژانس فضایی اروپا اعلام کرده که حدود ۱۷۰ میلیون قطعه از باقی مانده‌های فضاپیما‌ها هم اکنون در مدار زمین پراکنده می‌باشند. برخورد با قطعه یک سانتی متری در فضا می‌تواند انرژی معادل با انرژی حاصل از انفجار یک نارنجک دستی ایجاد کند و این شبیه‌سازی تنها بخش بسیار کوچکی از قدرت این زباله‌های ویرانگر است.

شرکت خدمات ماهواره‌ای آستروسکل واقع در سنگاپور، که کارخانه‌های آن در کشور ژاپن قرار دارد در صدد پاکسازی فضا می‌باشد. هدف شرکت آستروسکل این است که زباله‌های فضایی را به سمت اتمسفر رانده و آن‌ها را با وارد کردن به اتمسفر بسوزاند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی در خصوص پاکسازی زباله‌های فضایی ۳۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده که بخش عمده این سرمایه‌گذاری از سوی شرکت شبکه نواوری ژاپن (INCJ تامین شده است. انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۵ فعالیت‌های مهم تری در زمینه جمع آوری این زباله‌های خطرناک صورت پذیرد.

در هرجایی که انسان به آن دست یافت؛ خواه در زمین و خواه در آسمان، فاجعه‌ای بزرگ به وقع پیوست؛ و آنچه که این روز‌ها حیات مارا تهدید میکند فراغ از بیماری و جنگ و فقر و مرگ زمین، زباله‌های فضایی هستند، ساخته‌ای از انسان، علیه انسان.
منبع: فارس
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید