جهش ویروس کرونا برای حفظ حیات و بقا

جهش ویروس کرونا برای حفظ حیات و بقا

این جهش که به «دی ۶۱۴ جی» موسوم است عامل حدود ۷۱ درصد عفونت‌ها در نخستین هفته شیوع بیماری در شهر بوستون است که این پژوهش در آن صورت گرفته است.

کد خبر : ۸۵۱۳۰
بازدید : ۹۰۲۴
جهش ویروس کرونا برای حفظ حیات و بقا
یک پژوهش جدید در ایالات متحده حاکی از آن است که ویروس کرونا در واکنش به دخالت‌های بشر از جمله حفظ فاصله اجتماعی جهش کرده و قابلیت سرایتش را افزایش داده است. اما این پژوهش نشانه‌ای از تشدید عوارض ویروس مشاهده نکرده است.

در این پژوهش که هنوز از طرف سایر کارشناسان تایید نشده بیش از پنج هزار نردبان ژنتیک ویروس را بررسی کرده و نتیجه‌گیری کرده‌اند که در یکی از بسیار جهش‌هایی که ویروس کرونا در این مدت کرده تغییر ساختار «شاخک‌های پروتئینی» سطح آن به گونه‌ای بوده که اکنون این نوع ویروس از سایر ویروس‌های کرونا جلو زده است. (توضیح: شاخک‌های پروتئینی سطح ویروس ابزاری هستند که با آن‌ها به سلول‌های بدن انسان می‌چسبد و آن را عفونی می‌کند).

این جهش که به «دی ۶۱۴ جی» موسوم است عامل حدود ۷۱ درصد عفونت‌ها در نخستین هفته شیوع بیماری در شهر بوستون است که این پژوهش در آن صورت گرفته است.

این جهش که تصور می‌شود از چین نشئت گرفته از هنگام آغاز دومین موج شیوع آن در ماه مه ۹۹.۹ درصد واگیر داشته است. همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌کنند و اغلب این تغییرات تصادفی چندان قابل توجه نیستند. اما پژوهشگران دریافته‌اند که کسانی که دچار این نوع ویروس می‌شوند تعداد بیشتری ویروس در سیستم تنفسی خود داشته که به آسانی بیشتری منتشر می‌شوند.

این در تایید تحقیقات مشابهی است که در بریتانیا انجام گرفته است. کارشناسان بریتانیایی نیز کشف کرده‌اند که «دی ۶۱۴جی» به‌سرعت گسترش یافته و در جایگاه ویروس اصلی کرونا پیش از سرایت به آمریکا و استرالیا در سراسر اروپا منتشرشده بوده است.

همانند تحقیقات بوستون، پژوهش‌های دانشمندان بریتانیایی نیز هیچ گونه تفاوتی در شدت عوارض ویروس پس از جهش نشان نمی‌دهد. از جنبه فرضی قضیه، دانشمندان معتقدند که سیر تکاملی ویروس در جهت افزایش موارد ابتلا و کاهش شدت عوارض بیماری حرکت می‌کند، زیرا ویروس برای ادامه حیات به میزبان زنده نیازدارد.

دیوید مورنز، متخصص ویروس‌شناسی در انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (ان آی اِی آی دی) پس از بررسی این پژوهش به نشریه واشنگتن پست گفت: احتمال افزایش قابلیت سرایت ویروس «پیامد‌هایی بر توانایی ما برای کنترل آن دارد». اما او در مورد «تعبییر بیش از حد» بر اساس نتیجه یک آزمایش نیز هشدار داد.

دکتر مورنز که مشاور ارشد دکتر آنتونی فاوچی است گفت: ممکن است ویروس به دخالت‌های انسان (در روند سرایتش) از جمله پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی واکنش نشان داده و قابلیتش نسبت به آغاز شیوع متحول شده باشد.

دکتر مورنز به واشنگتن پست گفت: «پوشیدن ماسک، شستن دست‌ها و همه این‌ها موانعی برای سرایت ویروس یا شیوع آن هستند، اما ویروس با افزایش قابلیت سرایتش در دور زدن این موانع ماهرتر می‌شود.»

دکتر مورنز گفت: این روند بر تولید واکسن کرونا تاثیر می‌گذارد: «هرچند هنوز درست نمی‌دانیم، اما از احتمالات دور نیست که این ویروس کرونا با بالا رفتن سطح مصونیت ما به حد کافی راهی برای دور زدن این مصونیت پیدا کند.» او گفت که اگر چنین پدیده‌ای رخ دهد، کارشناسان باید با آن به همان گونه‌ای روبه‌رو شوند که با ویروس آنفولاآنزا مقابله می‌کنند: «دنبال کردن ویروس» و «قلع و قمع» آن در حال جهش.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید