تشخیص آلزایمر با آزمایش "مایع چشم"

تشخیص آلزایمر با آزمایش "مایع چشم"

ما شواهدی را درباره لایه فیبر‌های عصبی (NfL) در مایع چشم پیدا کردیم. افزایش سطح NfL در خون و مایع مغزی نخاعی در شرایطی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون قابل تشخیص است.

کد خبر : ۸۵۱۵۴
بازدید : ۹۷۴۷
تشخیص آلزایمر با آزمایش
بیان این مساله که بیماری‌های تخریب‌کننده سلول‌های عصبی مانند آلزایمر تا چه میزان می‌توانند ویرانگر باشند بسیار دشوار است. چنین بیماری‌هایی معمولاً درمان قطعی ندارند، اما تشخیص زودهنگام آن‌ها می‌تواند به روند درمان و به تاخیر انداختن پیشرفت این بیماری‌ها کمک کند.
امروزه پزشکان بیماری آلزایمر را از طریق انجام آزمایش‌های مربوط به حافظه، آزمایش خون (برای رد بیماری‌های دیگر) و سی‌تی اسکن تشخیص می‌دهند. با وجود این، ما امیدواریم که در آینده بتوانیم با یک آزمایش چشم نسبتاً ساده آلزایمر را شناسایی کنیم. این اقدام روند تشخیص بیماری را تسریع می‌بخشد، زیرا می‌تواند نتایج مثبتی را قبل از شروع علائم نشان دهد.
مانجو سوبرامانیان (Manju Subramanian)، جراح چشم پزشک در مرکز پزشکی بوستون، به دیجیتال ترندز می‌گوید: «ما شواهدی را درباره لایه فیبر‌های عصبی (NfL) در مایع چشم پیدا کردیم. افزایش سطح NfL در خون و مایع مغزی نخاعی در شرایطی مانند آلزایمر و بیماری پارکینسون قابل تشخیص است.»

سوبرامانیان توضیح می‌دهد، برای تایید این مساله که چشم واقعاً می‌تواند منبع تشخیص آلزایمر باشد خیلی زود است. او این مطالعه را پژوهشی اساسی توصیف می‌کند که باید بعداً باز هم مورد بررسی قرار گیرد.
مطالعه مرکز پزشکی بوستون برای اولین بار نشان داده که این لایه فیبر‌های عصبی یک نشانه زیستی برای تشخیص برخی از بیماری‌های نورودژنراتیو (تخریب‌کننده سلول عصبی) است که در چشم یافت می‌شود.

او ادامه می‌دهد: «چشم امتداد مغز و یک سیستم بصری است. چشم می‌تواند پنجره‌ای باشد که از طریق آن بیماری‌ها تشخیص داده شوند. بسیاری از بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند می‌توانند چشم را نیز تحت تاثیر قرار دهند.
به همین دلیل نمونه‌برداری مستقیم از مایع چشم برای تعیین کمیت نشانگر‌های زیستی روشی منحصربه‌فرد است که با وجود در دسترس و مقرون به صرفه بودن راهی برای تشخیص بیماری‌ها فراهم می‌آورد.»

محققان پژوهش نمونه مایع چشم را از ۷۷ بیمار تحت عمل جراحی چشم در مرکز پزشکی بوستون جمع‌آوری کردند. آزمایش همه این ۷۷ بیمار از نظر وجود لایه فیبر‌های عصبی (NfL) مثبت بود. بیماری‌های تخریب‌کننده سلول‌های عصبی در حال حاضر در سراسر جهان رو به افزایش است، زیرا بسیاری از مردم بیشتر از گذشته عمر می‌کنند.
آلزایمر همچنان شایع‌ترین بیماری در این گروه است که امروزه حدود ۵.۵ میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند. بیماری پارکینسون کمتر از آلزایمر شایع است، اما هنوز هم بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به پارکینسون دچارند. هنوز بسیار زود است که در مورد چگونگی نحوه کار این شیوه تشخیصی نتیجه‌گیری کنیم.

با این حال هر تحقیقی که در این زمینه انجام شود نشان‌دهنده برداشتن یک گام رو به جلو در مسیر درست است. چنین تحقیقاتی می‌تواند نتایج خیره‌کننده و جالبی داشته باشد و علم پزشکی را به یافته‌های جدیدی برساند و به بیماران کمک کند تا روند بهبود یا کنترل بیماری‌شان سریع‌تر و موثرتر طی شود.
منبع: اعتماد آنلاین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید