کدام خودروهای چینی ساخت داخل ارزش خرید دارند؟

کدام خودروهای چینی ساخت داخل ارزش خرید دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان خودرو‌های چینی ساخت داخل محصولاتی همچون "SWM G ۰۱"، جک T ۸، "جک S ۳" و جیلی "GC ۶" قیمت معقول تری نسبت به دیگران دارند. در حال حاضر معقول‌ترین قیمت به خودروی "SWM G ۰۱" تعلق دارد که تولید آن را در ایران گروه سیف خودرو برعهده دارد. این شرکت قیمت فروش SWM G ۰۱ را ۴۶۵ میلیون تومان اعلام کرده، این در حالی است که این محصول در بازار‌های جهانی با قیمت ۲۰ هزار و ۵۷۰ دلار به فروش می‌رسد که معادل ریالی آن به دلار روز ۵۹۶ میلیون تومان می‌شود. این بدان معناست که خریداران این خودرو در ایران ۱۳۱ میلیون تومان کمتر از قیمت جهانی خودرو پرداخت می‌کنند.

کد خبر : ۸۵۲۳۹
بازدید : ۱۵۷۶۱
کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟
فرادید | با افزایش چشمگیر نرخ ارز در طول ۶ ماه گذشته، خودر‌های چینی ساخت داخل نیز همزمان با افزایش قیمت مواجه شدند. حالا جیلی GC۶ تحویل کارخانه با ۲۸۹ میلیون تومان، ارزان‌ترین خودروی چینی و تیگو ۷ با ۸۱۰ میلیون تومان گران‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از این افزایش قیمت با قیمت جهانی خودرو و با نرخ دلار ۲۹ هزار تومان همخوانی ندارد.

به گزارش فرادید، مدیران خودرو که محصولات شرکت‌هایMVM و چری را در داخل کشور مونتاژ می‌کند، در هفته‌های اخیر قیمت محصولات خود را تا ۲۷ درصد افزایش داده است.

بر این اساس محصولات MVM از ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۱۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و محصولات چری از ۱۰۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مشمول افزایش قیمت شدند که حکایت از افزایش ۲۳ تا ۲۷ درصدی در گروه محصولات MVM و افزایش ۲۵ و ۲۶ درصدی در محصولات گروه چری دارد.

این افزایش قیمت در حالی است که قیمت جهانی برخی از این خودروها، با نرخ جدید خودروسازان داخلی تفاوت چشم گیری دارد. در حال حاضر مدیران خودرو قیمت کارخانه محصول "چری تیگو ۷" را ۸۱۰ میلیون تومان اعلام کرده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت جهانی این خودرو ۲۰ هزار و ۴۲۰ برچسب خورده است و با احتساب دلار ۲۹ هزار تومانی قیمت خودرو ۵۹۲ میلیون تومان تمام می‌شود؛ که نشان دهنده تفاوت قیمتی ۲۱۸ میلیون تومانی است.

"چری تیگو ۵" نیز در بازار‌های جهانی ۱۸ هزار و ۲۱۰ دلار قیمت دارد که قیمت تمام شده آن ۵۲۸ میلیون تومان می‌شود، اما در حال حاضر این محصول با قیمت ۶۴۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان دهنده مابه التفاوت ۱۱۳ میلیون تومانی قیمت خودروی ساخت داخل با قیمت جهانی این محصول است.

همچنین چری "آریزو ۶" با قیمت ۱۶ هزار و ۷۴۰ دلار در جهان فروخته می‌شود که با احتساب قیمت دلاری آن به قیمت ۴۸۵ میلیون تومانی می‌رسیم، اما مدیران خودرو در اقدامی عجیب این خودرو را با قیمت ۶۹۷ میلیون تومان به خریدار تحویل می‌دهد که ما به التفاوت آن با قیمت جهانی خودرو ۲۱۱ میلیون تومان است.

البته قیمت کارخانه‌ای دو خودروی جک S۵ تولید گروه کرمان موتور و خودروی کاپرا تولید گروه بهمن خودرو نیز با قیمت جهانی آن‌ها تفاوت زیادی دارد. در حال حاضر جک S۵ در بازار‌های جهانی ۱۸ هزار و ۴۹۰ دلار قیمت دلار که با احتساب دلار ۲۹ هزار تومانی به عدد ۵۳۶ میلیون تومان می‌رسیم، اما کرمان موتور با این خودرو را به تفاوت ۱۳۳ میلیون تومانی به قیمت ۶۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رساند.

همچنین کاپرا ۱۰ هزار و ۴۱۱ دلار قیمت خورده که قیمت این خودرو به ریال ۳۰۱ میلیون تومان می‌شود. اما بهمن خودرو این محصول را با مابه التفاوت چشمگیر ۱۷۳ میلیون تومانی به قیمت ۴۷۵ میلیون تومان به مشتریان خود عرضه می‌کند.
کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟

کدام چینی‌ها قیمت معقول تری دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از میان خودرو‌های چینی ساخت داخل محصولاتی همچون "SWM G۰۱"، جک T۸، "جک S۳" و جیلی "GC۶" قیمت معقول تری نسبت به دیگران دارند.

در حال حاضر معقول‌ترین قیمت به خودروی "SWM G۰۱" تعلق دارد که تولید آن را در ایران گروه سیف خودرو برعهده دارد. این شرکت قیمت فروش SWM G۰۱ را ۴۶۵ میلیون تومان اعلام کرده، این در حالی است که این محصول در بازار‌های جهانی با قیمت ۲۰ هزار و ۵۷۰ دلار به فروش می رسد که معادل ریالی آن به دلار روز ۵۹۶ میلیون تومان می‌شود. این بدان معناست که خریداران این خودرو در ایران ۱۳۱ میلیون تومان کمتر از قیمت جهانی خودرو پرداخت می‌کنند.

پس از این محصول، جیلی "GC۶" قرار دارد که در بازار‌های جهانی ۸ هزار و ۳۱ دلار قیمت خورده و بهای ریالی آن ۲۳۲ میلیون تومان می‌شود. اما گروه خودروسازی بم خودرو برای این محصول قیت ۲۸۹ میلیون تومان را در نظر گرفته است که ما به الفاوت ۵۶ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

همچنین "جک T۸" نیز ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و معادل ریالی آن ۵۲۲ میلیون تومان می‌شود، اما کرمان موتور برای این محصول قیمت ۶۰۰ میلیون تومان را در نظر گرفته است که حدود ۷۸ میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی این خودرو است.

آخرین خودرو نیز جک S۳ است که مابه التفاوت قیمت جهانی خودرو با قیمت کارخانه‌ای آن ۶۹ میلیون تومان تفاوت دارد. در حال حاضر در بازار‌های جهانی جک S۳ با قیمت ۱۴ هزار و ۸۰ به فروش می‌رسد و بهای تمام شده ریالی آن ۴۰۸ میلیون تومان می‌شود. اما گروه کرمان موتور این خودرو را با قیمت ۴۷۸ میلیون تومان به مشتریان خود عرضه می‌کند.

با این حال لیفان X۷۰ نیز در بازار جهانی ۱۰ هزار و ۴۱۶ دلار قیمت دلار و معادل ریالی این خودرو ۳۰۲ میلیون تومان می‌شود. اما تاکنون گروه بم خودرو قیمت پیشنهادی خود برای این محصول تازه وارد را اعلام نکرده است، اما پیش بینی می‌شود که این خود را نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی آن عرضه شود.
کدام خودروهای چینی داخلی ارزش خرید دارند؟

با ارزش‌های انگشت شمار

عموما آنچه درباره صنعت خودرو چین در ایران بین مشتریان یا شاید منتقدان شایع است، کیفیت نازل، قدرت اندک، طراحی ضعیف، استهلاک بالا، سواری ضعیف یا استقامت پایین است، اما همه محصولات این کشور آنقدر‌ها هم بد نیستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هاوال H۹، آمیکو آسنا، برلیانس H۲۲۰، چانگان cs۳۵ و بسترن B۳۰ توانسته اند نظر کارشناسان حوزه خودرو و مشتریان جهانی را به خود جلب کند.

اما متاسفانه برخی از این خودرو‌ها تعداد تولیدشان در کشور کم است، برخی هم تولیدشان در ایران متوقف شده و براقی آن‌ها هم در ایران ساخته نمی‌شوند و تنها می‌توان از طریق واردات به آن‌ها دست یافت.

اما با این حال چینی‌ها توانسته اند، در خودروی هاوال H۹ با تمرکز قدرت و استقامت فروش این محصول را بالا ببرند.

آمیکو آسنا هم که طرح ظاهری خود را مدیون نسل قبل فورد اف ۱۵۰ و قوای فنی خود را از میتسوبیشی دریافت کرده، به جز مسیر‌های شهری در آفرود و شیب‌زنی و بارکشی و کشش حرف ندارد. موتورش حدود ۱۴۳ اسب قدرت دارد، اما سیستم دیفرانسیل به روز در کنار سامانه دیفلاک و فنربندی مناسب از آسنا محصولی قابل اعتماد برای مشتریان ساخته است که حاضرند برای نسخه‌های صفر کیلومتر تا ۸۰۰ میلیون و در نسخه‌های کارکرده بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون بپردازند.

برلیانس H۲۲۰ طرح ظاهری موزون، به‌روز و متفاوتی دارد و به‌رغم برخی ایرادات در زمینه مونتاژ یا کمبود آپشن، محبوبیت خاصی بین مشتریان ایرانی دارد. طرح زاویه‌دار چراغ‌های جلو در کنار دو قطره اشک کوچک در عقب و ابعاد جمع و جور بدنه از سری ۲۲۰ برلیانس، یک هاچ‌بک جوان‌پسند ساخته که بهتر از ام‌وی‌ام ۳۱۵ و بسیاری دیگر از رقبا ساخته و پرداخته شده است.

چانگان cs۳۵ با سابقه حضور چهار ساله در بازار ایران، اعتماد بالایی را برای این کراس‌اوور کوچک به همراه آورده است. مهم‌ترین ویژگی‌های این خودرو را باید در موتور و گیربکس هماهنگ و آرام، طراحی مناسب و قطعات باکیفیتی دانست که در بخش فنی آن به کار رفته‌اند و محصولی ۴۲۵ میلیونی را به وجود آورده‌اند که بسیار بهتر از جک اس ۳ یا لیفان ایکس ۵۰ یا چری ایکس ۳۳ به خریداران خدمت می‌کند.

بسترن B۳۰ که ایمنی به نسبت بهتری در مقایسه با خودرو‌های چینی دارد، کیفیت خوبش را مدیون گروه فولکس و پلتفرم قدیمی جتا که در این محصول به کار گرفته شده، دانست. این خودرو که کابینی قدیمی، اما منظم دارد، اتاقی کم صدا با گنجایش مناسب داشته به طوری که می‌توان در این زمینه گفت بسترن B۳۰ در مقایسه با دنا پلاس یا چری آریزو ۵ عملکرد به مراتب بهتری دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید