ترامپ به بیمارستان منتقل شد

ترامپ به بیمارستان منتقل شد

مایک مدو، رئیس دفتر ریاست جمهوری تصریح کرده که ترامپ و همسرش علایم خفیفی از کرونا بروز داده‌اند و انتقال به بیمارستان یک اقدام احتیاطی است.

کد خبر : ۸۵۴۲۵
بازدید : ۵۱۴۹
ترامپ به بیمارستان منتقل شد
دونالد ترامپ، که صبح امروز اعلام شده به ویروس کرونا مبتلا شده به بیمارستان نظامی در بتزدا، در شمال واشنگتن منتقل شد.ستاد انتخاباتی ترامپ که کاخ سفید خبر ابتلای او و همسرش، ملانیا، را صبح روز جمعه، دوم اکتبر، رسما اعلام کرده بود تمام برنامه‌های انتخاباتی خود را لغو کرده است.

دونالد ترامپ در حالی به کرونا مبتلا شده که تنها یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است.

او در حالی عصر جمعه به بیمارستان نظامی والتر رید در حومه پایتخت منتقل شد که کاخ سفید حالش را خوب اعلام کرده و مایک مدو، رئیس دفتر ریاست جمهوری تصریح کرده که ترامپ و همسرش علایم خفیفی از کرونا بروز داده‌اند و انتقال به بیمارستان یک اقدام احتیاطی است.

حساب توییتری ترامپ عصر جمعه ویدیویی کوتاه از ترامپ را منتشر کرد که به نظر می‌رسد دقایقی پیش از سوار شدن او به هلی‌کوپتر برای انتقال به بیمارستان ضبط شده است.

در این ویدئو، رئیس جمهوری آمریکا از حمایت‌ها و پیام‌ها محبت‌آمیزی که در ساعات گذشته برایش ارسال شده تشکر می‌کند و می‌گوید حالش خوب است، اما برای اطمینان به بیمارستان می‌رود و این که حال ملانیا ترامپ، "بسیار خوب است".

نگرانی درباره سلامت ترامپ و ابتلای او به کرونا از زمانی آغاز شد که روز چهارشنبه تست کرونا هوپ هیکس، مشاور ارشد ارتباطات ترامپ مثبت شد. هیکس که در سه روز گذشته همراه ترامپ به سفر‌های مختلف انتخاباتی رفته بود ساعت‌های زیادی را در کنار رئیس جمهوری و ملانیا ترامپ، گذرانده بود.

دفتر ریاست جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تاکید دوباره بر خوب بودن وضعیت عمومی ترامپ اعلام کرده "برای احتیاط بیشتر، رئیس جمهوری در چند روز آینده از دفتری که در بیمارستان والتر رید" در نظر گرفته شده به امور کشور رسیدگی خواهد کرد.

بیمارستان نظامی والتر رید که در شهر بتزدا ایالت مریلند و تنها در چند کیلومتری کاخ‌سفید واقع شده یکی از مدرن‌ترین بیمارستان‌ها نظامی آمریکاست و روسای جمهوری این کشور معمولا برای درمان و بررسی سلامتی خود به آنجا مراجعه می‌کنند.

پزشک مخصوص رئیس جمهوری آمریکا، دکتر شان کانلی، در بیانیه‌ای که ظهر جمعه، دوم اکتبر، منتشر کرد نوشت: "به ترامپ برای احتیاط یک دوز ۸ گرمی حاوی مخلوطی از پادتن ریجنرون پولی‌کلونال تجویز شده است که به کاهش سطح ویروس و تسریع روند بهبودی کمک می‌کند. "

دکتر کانلی همچنین گفته برای رئیس جمهور آمریکا ویتامین دی، زینک، فاموتیدین، آسپرین و ملوتونین تجویز کرده است.

"او امروز عصر روحیه و حال خوبی داشت هر چند کمی احساس خستگی و کوفتگی دارد. "پزشک رئیس جمهوری آمریکا همچنین درباره وضعیت ملانیا ترامپ، هم گفته "او کمی سرفه و سردرد دارد، اما حال عمومی‌اش خوب است".

دونالد ترامپ ۷۴ سال دارد و همچنین به علت اضافه وزن در گروه افراد پرخطر در معرض بیماری کرونا قرار می‌گیرد. رقیب انتخاباتی او، جو بایدن، هم ۷۷ سال سن دارد. هر چند ستاد انتخاباتی بایدن ظهر جمعه اعلام کرد که تست کرونا جو بایدن و همسرش هر دو منفی بوده است.

بایدن که همین سه شنبه گذشته به مدت ۹۰ دقیقه با دونالد ترامپ روی صحنه به مناظره پرداخت، در بیانیه‌ای برای رئیس جمهوری آمریکا آرزوی بهبودی کرده و گفته برای سلامتی او دعا می‌کند. بایدن همچنین گفته: "امیدوارم این واقعه (ابتلای ترامپ به کرونا) یک گوشزد جدی برای همگان باشد که هم ماسک بزنند و هم فاصله فیزیکی را رعایت و دست‌هایشان را مرتب بشورند. "

در حالی که برنامه‌های انتخاباتی ترامپ همگی لغو شده است، ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرده او مطابق برنامه به ایالت میشیگان خواهد رفت تا در چند میتینگ انتخاباتی ظاهر شود. با این حال، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ستاد انتخاباتی جو بایدن دستور داده پخش آگهی‌های انتقادی از ترامپ فعلا متوقف شود.

پخش آگهی‌های منفی که معمولا در یک ماه پایانی کارزار‌های انتخاباتی اوج می‌گیرد یکی از مهمترین ابزار‌های تخریبی نامزد‌ها علیه یکدیگر است. در همین حال شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده حساب کاربرانی که بدتر شدن حال ترامپ و مرگ رئیس جمهوری آمریکا را آرزو کنند مسدود خواهد کرد.

اگر ترامپ به آی‌سی‌یو منتقل شود چه؟
از بامداد جمعه که خبر مثبت بودن تست کرونا رئیس جمهوری آمریکا منتشر شده بسیاری از مردم این کشور شروع به جستجوی متمم ۲۵ قانون اساسی در گوگل کرده‌اند. متممی که به سلسله مراتب انتقال قدرت در وضعیتی که رئیس جمهوری به علت ناخوشی شدید قادر به هدایت امور نباشد، پرداخته است.

بنابر ماده سه و چهار این متمم، معاون رئیس‌جمهوری نخستین کسی است که ریاست دولت را به دست خواهد گرفت.

به این ترتیب، چنانچه برای مثال ترامپ در چند روز آینده به علت پایین آمدن اکسیژن خون و یا مشکلات تنفسی به آی‌سی‌یو منتقل شود و یا پزشکان تصمیم بگیرند که او را به دستگاه کمک تنفسی وصل کنند، کاخ‌سفید با اعلام رسمی وضعیت به کنگره، از به دست گرفتن امور توسط مایک پنس خبر خواهد داد.

اما چنانچه مایک پنس هم به علت بیماری شدید نتواند ریاست دولت را ادامه دهد، رئیس مجلس نمایندگان کنگره، نفر سوم در سلسله مراتب قدرت است. این یعنی نانسی پلوسی، قدرتمندترین دموکرات فعلی در بدنه حکومت.
البته برخی از کارشناسان قانون اساسی می‌گویند در این که پلوسی اکنون وجاهت قانونی برای در دست گرفتن امور را دارد یا نه اختلاف نظر وجود دارد و ممکن است اگر چنین وضعیتی پیش بیاید اختلاف میان حزب حاکم و دموکرات‌ها به دیوان عالی و دادگاه بکشد.

اما چنانچه نانسی پلوسی هم نتواند ریاست دولت را به طور موقت در دست بگیرد، نفر چهارم، رئیس موقت سنای کنگره خواهد بود؛ یعنی چاک گرسلی که ۸۷ سال دارد. هر چند این بار دموکرات‌ها بر سر وجاهت قانونی او برای به دست گرفتن چنین مسئولیتی شبهه دارند و ممکن است در صورت وقوع چنین وضعیتی این بار آن‌ها کار را به دادگاه قانون اساسی و دیوان عالی بکشند.

البته تا غروب جمعه نتایج تست کرونا مایک پنس و نانسی پلوسی منفی گزارش شده است و با ملاحظاتی که از امروز برای حفظ سلامت آن‌ها تشدید خواهد شد، انتظار نمی‌رود که هیچ کدام از این سناریو‌ها به واقعیت نزدیک شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید