کشف ۲۴ سیاره قابل سکونت غیر از زمین

کشف ۲۴ سیاره قابل سکونت غیر از زمین

جرم بیشتر به معنای آن است که چنین سیاراتی گرمای درونی خود را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و گرانش قوی‌تر نیز به معنای آن است که چنین سیاراتی می‌توانند جو اطراف خود را برای مدت طولانی‌تری نگاه دارند.

کد خبر : ۸۵۶۱۹
بازدید : ۹۱۸۰
کشف ۲۴ سیاره قابل سکونت غیر از زمین
پژوهشگران مجموعه‌ای از معیار‌های احتمالی را برای این سیارات سکونت‌پذیر شناسایی کرده‌اند
یک بررسی جدید می‌گوید زمین لزوما بهترین سیاره کیهان برای حیات نیست. پژوهشگران حدود ۲۴ سیاره سکونت‌پذیر دیگر پیدا کرده‌اند که شرایط آن‌ها برای زندگی بشر به مراتب مناسب‌تر از شرایط زمین است.
محققان می‌گویند برخی از این سیارات، حتی ستاره‌هایی بهتر از خورشید ما دارند. این تحقیق جدید در پی یافتن مکان‌هایی در کیهان است که برای شکل‌گیری حیات، مناسب‌تر از سیاره ما هستند - شامل آن‌هایی که قدیمی‌تر، بزرگ‌تر، گرم‌تر و مرطوب‌تر از زمین‌اند - با این هدف که این اطلاعات به دست آمده را بتوان در دسترس آن گروه از دانشمندان آینده قرار داد که در کیهان به جست‌وجوی زندگی می‌گردند.

این بررسی، ۲۴ سیاره سکونت‌پذیر را شناسایی کرده است. تمامی این سیارات درفاصله یک‌صد سال نوری از زمین قرار دارند، مساله‌ای که دیدن آن‌ها را نه غیرممکن، اما دشوار می‌کند. اما محققان با کمک تلسکوپ‌های آینده قادر خواهند بود اطلاعاتی به مراتب بیشتر از آن سیارات دراختیار ما بگذارند.

با پیشرفت فناوری، تلسکوپ‌هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، تلسکوپ LUVOIR (نقشه‌بردار بزرگ فرابنفش نوری و فروسرخ) و همچنین تلسکوپ فضایی پلاتو در راهند و محققان امیدوارند با کمک آن‌ها بتوانند ردپای زیست را در سیارات دوردست بیابند.

دیرک شولتسه ماکوخ استاد دانشگاه ایالتی واشینگتن و دانشگاه صنعتی TU برلین که این تحقیق را مدیریت کرده می‌گوید: «ما با نسل جدید تلسکوپ‌ها اطلاعات بیشتری به دست خواهیم آورد. چیزی که برای انتخاب سیارات هدف مهم است.»
او می‌گوید: «ما بر سیاراتی تمرکز کرده‌ایم که بیشترین شرایط امیدوارکننده برای حیات پیچیده را داشته باشند. هرچند باید مراقب باشیم که روی هدف جست‌وجوی زمین دوم یعنی یافتن سیارات مشابه زمین، گیرنکنیم و قفل نشویم. زیرا سیاراتی می‌توانند وجود داشته باشند که به مراتب از زمین ما مناسب‌ترند.»

پژوهشگران مجموعه‌ای از معیار‌های احتمالی را برای چنین سیارات سکونت‌پذیر شناسایی کرده‌اند. آن‌ها ۴۵۰۰ سیاره شناخته شده و یافته شده بیرون از سامانه خورشیدی را بررسی کرده‌اند تا دریابند کدام یک از آن‌ها می‌توانند این معیار‌های مهم را داشته باشد. این مساله شامل سیارات ستارگان کوتوله رده K نیز می‌شود که شباهتی به خورشید ما ندارند.
آن‌هایی که شبیه به ستاره ما یعنی خورشید هستند - که با نام ستاره‌های G شناخته می‌شوند- عمر نسبتا کوتاهی دارند. از آن جایی که در زمان پیدایش حیات پیچیده روی زمین، نیمی از عمر خورشید گذشته بود، ممکن است بسیاری از سامانه‌های سیاره‌ای دیگر پیش از آن که مسکونی شوند از بین بروند.
برعکس، ستاره‌های کوتوله رده K سردتر، کوچک‌تر و درخشان‌تر از خورشید ما هستند. آن‌ها همچنین برای مدت زمان طولانی‌تری- تا ۷۰ میلیارد سال - باقی می‌مانند. این بدان معنا است که در سیارات اطراف آن‌ها نیز زمان بیشتری برای شکل‌گیری زندگی پیچیده وجود دارد.

دانشمندان همچنین در این تحقیق در پی یافتن سیاراتی با ابعاد حدود ده درصد بزرگ‌تر از زمین بودند، با این فکر که چنین سیاراتی قابلیت سکونت‌پذیری بیشتری دارند. جرم بیشتر به معنای آن است که چنین سیاراتی گرمای درونی خود را به مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند و گرانش قوی‌تر نیز به معنای آن است که چنین سیاراتی می‌توانند جو اطراف خود را برای مدت طولانی‌تری نگاه دارند.

سیارات سکونت پذیر، می‌توانند همچنین مقدار آب بیشتری نیز در مقایسه با زمین داشته باشند. به ویژه اگر که به شکل رطوبت حفظ شده باشد. کمی گرم‌تر بودن، سیاره را به سیاره‌ای سکونت پذیرتر تبدیل می‌کند. اگر چنین سیاره‌ای ۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر از زمین باشد که دیگر همه چیز عالی خواهد بود.
با وجود تعداد بالای گزینه‌های مورد بررسی، هیچ یک از این ۲۴ سیاره که در این بررسی، شرح آن‌ها آمده است همه این معیار‌ها را ندارند. اما یکی از این سیارات، چهار معیار از این معیار‌ها را دارد. این به معنای آن است که چنین سیاره‌ای به لحاظ نظری، به مراتب سکونت پذیرتر از زمین و برای حیات، مناسب‌تر است.

پروفسور شولتسه ماکوخ می‌گوید: «گاهی بیان و انتقال مفهوم فراسکونت‌پذیر دشوار است چرا که ما تصور می‌کنیم بهترین سیاره را داریم. ما تعداد بسیار زیاد و پیچیده‌ای از گونه‌های حیات را این جا داریم و بسیاری از آن‌ها در شرایط محیطی بسیار سخت می‌توانند دوام بیاورند.
این خیلی خوب است که زندگی قابل انطباق این جا شکل گرفته است، اما به معنای آن نیست که ما این جا بهترین حالت هر چیز را داریم.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید