فرزندان محمدرضا شجریان؛ همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

فرزندان محمدرضا شجریان؛ همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

محمدرضا شجریان یکم مهرماه سال ۱۳۱۹ در مشهد مقدس متولد شد. شجریان در سال ۱۳۴۰ با فرخنده گل‌افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون است. سال ۱۳۷۰ محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان تصمیم به جدایی می‌گیرند. استاد شجریان در حدود ۵۳ سالگی و در سال ۱۳۷۱ با کتایون خوانساری که ۲۶ ساله بود ازدواج کرد. حاصل ازدواج دوم او پسری به‌نام رایان است که در سال ۱۳۷۶ در کانادا متولد شده‌است.

کد خبر : ۸۵۷۲۷
بازدید : ۲۴۵۸۶
همه چیز درباره خانواده استاد شجریان
فرادید | استاد محمدرضا شجریان خسروی آواز ایران پس از تحمل ۴ سال بیماری، سرانجام پنجشنبه هفدهم مهرماه در بیمارستان جم تهران در سن ۸۰ سالگی رخت کوچ بر بست. همایون شجریان فرزند استاد همان روز خبر درگذشت ایشان را با انتشار پستی در اینستاگرامش تایید کرد.

به گزارش فرادید، استاد شجریان هفته گذشته با توجه به شرایط عمومی، قلبی-ریوی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، فشارخون و پلاکت به این بیمارستان جم منتقل شده بود.

پیش از این، خسروی آواز ایران در ۲۵ مرداد ماه سال جاری به دلیل افت سطح هوشیاری و نیز شوک عفونی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شده بود و پس از حدود ۱۰ روز از بیمارستان به خانه منتقل شد.

البته اسفندماه سال گذشته نیز محمدرضاشجریان به‌دلایلی ازجمله افت شدید سطح هوشیاری در بیمارستان تحت رسیدگی‌های ویژه پزشکی قرار گرفته و در نهایت فروردین ۹۹ از بیمارستان مرخص شده بود.

چهار سال قبل بود که محمدرضا شجریان در نوروز با انتشار ویدئویی اعلام کرد که ۱۵ سال است به بیماری سرطان مبتلاست و از آن سال خانه‌نشین شده و به‌ندرت نیز تصویری از او منتشر شده است.

پیکر محمدرضا شجریان خواننده موسیقی ایران صبح روز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ در شهر توس و در جوار آرامگاه فردوسی تشییع و به خاک سپرده شد.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان
خانواده استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان یکم مهرماه سال ۱۳۱۹ در مشهد مقدس متولد شد. شجریان در سال ۱۳۴۰ با فرخنده گل‌افشان ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر به نام‌های فرزانه (راحله)، افسانه و مژگان و یک پسر به نام همایون است.
محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان سال ۱۳۷۰ تصمیم به جدایی می‌گیرند.
استاد شجریان یک سال بعد و در حدود ۵۳ سالگی با کتایون خوانساری که ۲۶ ساله بود ازدواج کرد. حاصل ازدواج دوم او پسری به‌نام رایان است که در سال ۱۳۷۶ در کانادا متولد شده‌ است.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

رایان شجریان

آخرین فرزند محمدرضا شجریان، رایان نام دارد که حاصل ازدواج محمدرضا شجریان و کتایون خوانساری است. وی در ونکوور کانادا به دنیا آمده است. رایان پس از شنیدن خبر ابتلای محمدرضا شجریان به سرطان که باعث تراشیده شدن موهایش شد، مو‌های خود را به نشانه هم‌دردی تراشید.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان
همایون شجریان

همایون شجریان در ۳۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در خانواد‌ه‌ای مملو از موسیقی در تهران چشم به جهان گشود است. او مشهورترین فرزند محمدرضا شجریان است. همایون موسیقیدان، خواننده موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی تلفیقی، آهنگساز است و در نواختن ساز تنبک و کمانچه نیز تبحر د ارد. همایون فرزند چهارم خانواده است.

همایون شجریان در سن ۱۰ سالگی تمرین آواز را به همراه خواهرانش نزد پدرش آغاز کرد. او در دوران بلوغ تکنیک آواز و صداسازی را یاد گرفت. او در آن زمان به هنرستان موسیقی رفت وکمانچه را به عنوان ساز تخصصی خود برگزید و بیرون از هنرستان یادگیری این ساز را نزد اردشیر کامکار ادامه داد و با تار وسنتور نیز آشنا شد.

وی از سال ۱۳۷۰ تنبک زدن را به صورت حرفه‌ای آغاز و محمدرضا شجریان وگروه آوا را در کنسرت‌های آمریکا، اروپا وایران همراهی می‌کرد. البته همایون از سال ۱۳۷۸ به بعد به هم خوانی با پدرش در صحنه‌ی کنسرت‌ها پرداخت. او کنسرت‌های زیادی را با بزرگان موسیقی اجرا کرده است.

همایون شجریان آثار بسیاری را به همراه بزرگان موسیقی در ایران وجهان منتشر کرده که ازجمله آن‌ها آلبوم کنسرت‌های "بی تو به سر نمی‌شود" و "فریاد" است که هردو اثر در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ نامزد دریافت جایزه گرمی شدند.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

مژگان شجریان

مژگان شجریان ۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. او کارشناسی نقاشی و موسیقی دارد و کارشناسی ارشدش را در رشته ارتباط تصویری (گرافیک) گرفته است. او فرزند سوم خانواده است.
مژگان زیر نظر نوازندگان ممتاز ایرانی، چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان تعلیم دیده است. او راه پدر خود را ادامه داده و اکنون به یکی از بهترین نوازندگان و خوانندگان سنتی ایرانی تبدیل شده اسـت. مژگان از سال ۱۳۸۹ تک خوانی و هم آوازی را آغاز کرد.

مژگان شجریان در سال ۲۰۱۲ به آمریکا مهاجرت کرد و محل زندگی او هم اکنون در کالیفرنیای جنوبی است. وی در آنجا کنسرت اجرا می‌کند و آواز‌های کلاسیک فارسی و سه تار را آموزش می‌دهد. مژگان در جشنواره‌های بزرگ بین المللی و سالن‌های معتبر کنسرت در اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا با موسیقی دان بزرگ ایرانی (محمدرضا شجریان) بیش از ۶۰ کنسرت به طور گسترده اجرا کرده است.

محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۷ یک گروه موسیقی بنیان نهاد و آن را به افتخار جلیل شهناز "نوازندهٔ نامی تار"، گروه شهناز نامید. او به همراه دخترش مژگان شجریان با این گروه فعالیت داشتند.

اولین آلبوم مستقل مژگان شجریان در فروردین ۱۳۹۸ با نام ارغوان منتشر شد. آهنگسازی این آلبوم را سورنا صفاتی بر عهده داشته‌است. در این آلبوم از اشعار شاعرانی، چون هوشنگ ابتهاج، شفیعی کدکنی و حافظ استفاده شده‌است.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

افسانه شجریان

دومین فرزند محمدرضا شجریان، افسانه نام دارد. وی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۴۴ در تهران به دنیا آمد. افسانه همسر مرحوم پرویز مشکاتیان «آهنگساز و سنتورنواز برجسته موسیقی ایران» بود، اما در سال ۱۳۷۰، این ازدواج به جدایی انجامید.

حاصل ازدواج افسانه شجریان و پرویز مشکاتیان، دو فرزند به نام‌های آوا و آئین مشکاتیان است که هر دو در زمینه موسیقی فعالیت دارند.

همه چیز درباره خانواده استاد شجریان

فرزانه شجریان

فرزانه بزرگترین فرزند محمدرضا شجریان و فرخنده گل‌افشان است. فرزانه شجریان سال ۱۳۴۲ به دنیا آمد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید